Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przepowiadanie w aspekcie teorii komunikacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-A059
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przepowiadanie w aspekcie teorii komunikacji
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu kształcenia /przedmiotu/

a) przekazanie wiedzy na temat wykorzystania języka środków społecznego przekazu w posłudze kaznodziejskiej

b) zapoznanie z podstawowymi pojęciami w dziedzinie komunikowania społecznego

c) wyrobienie umiejętności interpretacji zjawisk społecznych i odpowiadania na nie w przepowiadaniu

d) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej

e) zapoznanie z nauczaniem Kościoła na temat związku środków społecznego przekazu z ewangelizacją

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Kościół orędzia, dialogu i rozmowy

Pojęcie komunikowania

Różne aspekty komunikowania

Medium jest przekazem – rola pisma, druku i radia w rozwoju społeczeństw

Przełamanie modelu hipodermicznego w przepowiadaniu

Modele komunikacji w przepowiadaniu słowa Bożego

Pole psychologiczne w przepowiadaniu

Antropologiczna i teologiczna płaszczyzna przepowiadania

Spirala ciszy

Priming i framing i ich związek z przepowiadaniem

Reportaż jako forma dialogu społecznego

Komunikacja ciała

Jan Paweł II i Martin Luter King – repetitio w przepowiadaniu

Przepowiadanie poprzez różnorodność kodów retorycznych

Skuteczność przepowiadania słowa Bożego

Exemplum i obraz w głoszeniu słowa Bożego

Transmisja Mszy św.

Literatura:

Zalecana literatura

 Adam LEPA, Pedagogika mass mediów, Łódź 1999.

 BACZYŃSKI Andrzej, Telewizja w służbie ewangelizacji, Kraków, Poligrafia Salezjańska, 1998.

 GOBAN-KLAS Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa – Kraków, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.

 GÓRAL Jerzy, KLAUZA Karol (red.), Kościół o środkach komunikowania myśli, Częstochowa, Biblioteka Niedzieli, 1997.

 GÓŹDŹ Krzysztof (red.), Nowa Ewangelizacja odpowiedzią na wyzwania obecnego czasu, Lublin 1993.

 Jerzy GÓRAL, Karol KLAUZA (red.), Kościół o środkach komunikowania myśli, Częstochowa 1997.

 KUBIAK Maciej, PRZYCZYNA Wiesław, Ściągać czy nie ściągać?, Poznań, KSW, 2008.

 McLUHAN Herbert Marshall, Understanding Media, New York, McGraw-Hill , 1964.

 McQUAIL Denis, Mass Communication Theory, London, Sage, 2000.

 PRZYCZYNA Wiesław (red.), Msza św. w telewizji?, Kraków, Wydawnictwo M, 2006.

 PRZYCZYNA Wiesław (red.), Sługa słowa, Kraków, Wydawnictwo M, 1997.

 SŁAWIŃSKI Henryk, Między ciągłością a zmianą. Teoria homilii w Stanach Zjednoczonych po II Soborze Watykańskim, Kraków 2008.

 Tomasz GOBAN-KLAS, Media i komunikowanie masowe, Warszawa-Kraków 1999.

 VAN DIJK Teun Adrianus (edited by), Discourse and Communication, Berlin, Walter de Gruyter, 1985; Dyskurs jako struktura i proces, PWN, Warszawa 2001.

 Witold ZDANIEWICZ (red.), Religia a mass media, Ząbki 1997.

 ZACHER Lech, Społeczeństwo informacyjne. Aspekty techniczne, społeczne i polityczne, Lublin – Warszawa, Warszgraf, 1992.

 ZASĘPA Tadeusz (red.), Internet - fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa 2001.

 ZDUNKIEWICZ-JEDYNAK Dorota, Językowe środki perswazji w kazaniu, Kraków 1996.

 Sobór Watykański II, Inter mirifica, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli, 1963.

 Orędzia papieskie na Światowe Dni Środków Społecznego Przekazu, 1967-.

 Papieska Komisja ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska Communio et progressio, 1971.

 Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, 1997.

 Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska Aetatis novae, 1992.

 Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach społecznego przekazu, 2000.

 Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w Internecie, 2002.

 Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet, 2002.

 Jan Paweł II, List Apostolski Szybki Rozwój, 2005.

 Benedykt XVI, adhortacja Verbum Domini, 2010.

Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

posiada znajomość dokumentów Kościoła na temat ewangelizacji przez środki społecznego przekazu

rozumie różnorodność języka środków społecznego przekazu

posiada zdolność oceny wpływu języka mediów na życie społeczne

dostrzega edukacyjną rolę środków przekazu i potrafi wykorzystać je w duszpasterstwie

rozumie potrzebę przepowiadania rozumianego jako akt komunikacji

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

W jaki sposób język środków społecznego przekazu wpływa na przepowiadanie słowa Bożego?

Proszę wyjaśnić wykorzystanie rozmaitych kodów retorycznych w kaznodziejstwie.

Kryteria oceniania

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 48 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Włodzimierz Guzik, Łukasz Krauze, Mariusz Kuciński, Remigiusz Malewicz, Maciej Szczepaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 48 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Bielecki, Łukasz Krauze, Michał Popowski, Maciej Szczepaniak, Piotr Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 48 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Remigiusz Malewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)