Historia Kościoła II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A012-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Kościoła II |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu kształcenia a) przekazanie wiedzy o głównych etapach rozwoju Kościoła katolickiego w czasie i przestrzeni od reformacji i odkryć geograficznych do czasów najnowszych b) zapoznanie z wiedzą na temat miejsca Kościoła na tle głębokich przemian gospodarczych i polityczno-społecznych c) poznanie przyczyn i skutków konfliktów wyznaniowych w świecie chrześcijańskim oraz znaczenia wewnętrznej odnowy Kościoła katolickiego (sobór trydencki i watykański II) d) uwrażliwienie na wpływ nowego obrazu świata i myśli filozoficznej na tradycyjne formy życia kościelnego i teologii e)rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad źródłem historycznym dotyczącym dziejów Kościoła, z uwzględnieniem jego wymiaru faktograficznego oraz teologicznego Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). |
Pełny opis: |
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia TK_01 Ogólna charakterystyka czasów nowożytnych. TK_02 Reformacja. TK_03 Reforma Kościoła – Sobór Trydencki. TK_04 Powstanie nowych zakonów – jezuici. TK_05 Misje katolickie. TK_06 Kościół prawosławny w Polsce. Unia brzeska. TK_07 Spory teologiczne okresu nowożytnego. Jansenizm. TK_08 Potrydencka odnowa Kościoła katolickiego w Polsce. TK_09 Relacje państwo-Kościół. Gallikaznizm, febronianizm, józefinizm. TK_10 Oświecenie i rewolucja francuska. TK_11 Ogólna charakterystyka czasów współczesnych. TK_12 Kościół i papiestwo w XIX w. TK_13 Kościół w Polsce w okresie rozbiorów. Historia emigracji polskiej i duszpasterstwa emigracyjnego. TK_14 Kościół i papiestwo w XX i XXI w. TK_15 Kościół w Polsce w XX i XXI w. Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). |
Literatura: |
Zalecana literatura Opracowania i podręczniki: Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. 3-5, Warszawa 1985-1987. B. Kumor, Historia Kościoła, t. 6-8, Lublin 1985-1995 i wydania późniejsze. M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t. 3-4, Warszawa 1989-1992. Kościół w Polsce, red. J. Kłoczowski, t. 2, Kraków 1966. Historia Kościoła w Polsce, red. B. Kumor, Z. Obertyński, t. 1, cz. 2, t. 2, Poznań-Warszawa 1974. B. Kumor, Ustrój i organizacja Kościoła w Polsce w okresie niewoli narodowej 1772-1918, Kraków 1980. Z. Zieliński, Kościół w Polsce 1944-2007, Poznań 2009. J. Kracik, Historia Kościoła katolickiego w Polsce, Wrocław [po 2007]. Kościół katolicki w czasach komunistycznej dyktatury, red. R. Terlecki, J. Szczepaniak, Kraków 2007. B. Kołodziej, Opieka duszpasterska nad wychodźcami polskimi do roku 1939, Poznań 2003. Źródła: Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 4, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007. P. Raina, Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945-1989, 3 t., Poznań 1994-1996. Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, Paris 1967 (wersja dwujęzyczna). Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: tłumaczy okoliczności ewangelizacji Nowego Świata oraz kontrowersje z nią związane opisuje wpływ idei reformacyjnych na zmiany myślenia i mentalności narodów europejskich wskazuje źródła rozwoju życia i dyscypliny kościelnej (katolickiej) ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła w okresie nowożytności i najnowszym ukazuje wpływ nowych prądów myślowych oraz ruchów rewolucyjnych i totalitaryzmów na kryzys chrześcijańskiej tożsamości europejskiej korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę omówić przyczyny prześladowań i rozwoju chrześcijaństwa od I do IV. Znaczenie wczesnochrześcijańskich herezji dla rozwoju teologii Kościoła. Znaczenie Konstantyna Wielkiego dla historii Europy i Kościoła. Oceny: 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.