Warsztat pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WP2-4TER-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika, spec. edukacja elementarna i terapia pedagogiczna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | • Celem przedmiotu jest konstruowanie warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. • Celem przedmiotu jest kształtowanie u studentek i studentów kompetencji krytycznej analizy literatury przedmiotu, metod i koncepcji edukacji małego dziecka, obowiązujących podstaw prawnych oraz edukacyjnych podstaw programowych. • Celem jest zdobycie umiejętności krytycznego analizowania pojawiających się innowacji pedagogicznych, pedagogicznych eksperymentów, porównanie alternatywnych metod w teorii z praktyczną rzeczywistości tradycyjną na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. • Celem przedmiotu jest umiejętność wykorzystania przez absolwentów pedagogiki w przyszłej pracy zawodowej pedagoga z uwzględnieniem metodyki pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. • Celem jest rozwinięcie umiejętności kontaktów interpersonalnych oraz kształtowanie umiejętności pracy zespołowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Zazwyczaj nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości). |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student/ka posiada uporządkowaną wiedzę i umiejętności nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym na poziomie studiów nauczycielskich pierwszego stopnia. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Strona internetowa Zakładu Historii Wychowania WSE UAM (www.historiawychowania.amu.edu.pl) Strona internetowa Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM (www.wse.amu.edu.pl) - materiały w chmurze i na Microsoft Teams, materiały udostępniane przez prowadzącego podczas zajęć. Zakład Historii Wychowania; Wydział Studiów Edukacyjnych UAM Ul. Szamarzewskiego 89 (budynek D – pokoje 404;413) 60-568 Poznań |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - dyskusja; - osobista refleksja; - praca w grupach; - lektura; - projekt; - referat; - prezentacja materiałów multimedialnych; - wykład; |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 Przygotowanie do zajęć: 20 Czytanie wskazanej literatury: 25 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.: 10 Przygotowanie projektu:15 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 20 SUMA GODZIN: 120 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 4 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest konstruowanie warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Pełny opis: |
1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w kontekście – wybrane obszary; zasady; funkcje; cele; 2. Nauczyciel XXI wieku – wielość ról (tutor, mentor, przewodnik, obserwator, idol, praktyk, dyrygent, artysta, animator) 3. Alternatywne koncepcje edukacji dziecka we współczesnym przedszkolu i szkole podstawowej – świadoma adaptacja, krytyczna analiza założeń, tworzenie pomocy dydaktycznych w oparciu o koncepcje, jednak z uwzględnieniem potrzeb i możliwości współczesnego dziecka oraz otaczającego je świata (krytyczna recepcja pomocy rozwojowych) 4.Innowacje pedagogiczne jako źródło nowatorskich rozwiązań programowych, organizacyjnych, metodycznych mających na celu poprawę jakości pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 5.Edukacja artystyczna i filmowa jako inspiracje w pracy współczesnego nauczyciela wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego |
Literatura: |
Seria Niezbędnik dobrego nauczyciela, A. I. Brzezińska (red.), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014 (dostęp i możliwość druku: http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?n=ndn-seria) Bałachowicz J., Edukacja wczesnoszkolna w procesie zmiany. Dyskurs standardów czy dyskurs wartości? LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXVI, z. 1 – 2017, dostęp w sieci (według haseł przedmiotowych zawartych w tytule) Bielski J., Nauczyciel doskonały. Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017 Jakubowicz-Bryx A. (red.), Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna w warunkach przemian początku XXI wieku, Bydgoszcz 2004 Juljańska A., Kwella M., Szymańska K., Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie Twojej klasy, Łódź 2011 W drodze do uczniowskiej szkoły COGITO, red. M. Kędra, Poznań 2018 Królica M., Piwowarska E., Skoczylas-Krotli E., Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku. Wyzwania i konteksty, Częstochowa 2007 Moraczewska B., Alternatywne formy wychowania przedszkolnego – szanse i zagrożenia dla dziecka z chorobą przewlekłą, (dostęp: https://e-szkolaspecjalna.pl/api/files/view/37534.pdf) Pękała J., Współczesne dylematy polskiego nauczyciela, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2012, nr 2; (dostęp i możliwość druku: https://www.researchgate.net/publication/337890269_Wspolczesne_dylematy_polskiego_nauczyciela/link/5df0de354585159aa47445ea/download) Olczak A., Orłowska B.A., Edukacja przedszkolna – odkrywanie jej znaczenia, Gorzów Wielkopolski 2013 Pujer K. (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wybrane problemy, Wrocław 2016 (dostęp:https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9962/monografia_Pedagogika_przedszkolna_i_wczesnoszkolna_issuu.pdf?sequence=1&isAllowed=y) Rohner R., Wenke H., Pedagogika planu daltońskiego, Łódź 2011 Sowińska A., Sowiński R., Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński, Łódź 2017 Szymczyk L., Przemiany w teorii i praktyce wychowania przedszkolnego, Nauczyciel i Szkoła, 2 (52), 27-40 2012, (dostęp: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2012-t2_(52)/Nauczyciel_i_Szkola-r2012-t2_(52)-s27-40/Nauczyciel_i_Szkola-r2012-t2_(52)-s27-40.pdf) Szulc A., Nowa szkoła. Zmianę edukacji warto zacząć od tablicy, Łódź 2019 Zwierzchowska I., (Nie)świadoma decyzja, czyli o motywach wyboru przedszkola Montessori, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXVII, z. 1 – 2018, dostęp: file:///C:/Users/sadow/Downloads/8172-5777.pdf - Wybrane artykuły z czasopisma: Edukacja elementarna w teorii i praktyce, dostęp: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp Zwiernik J., Alternatywa w edukacji przedszkolnej Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław 1996 Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, dostęp: https://core.ac.uk/download/pdf/51278994.pdf Edukacja wczesnoszkolna w zmieniającej się rzeczywistości, red. P. Mazur, E. Miterka, Chełm 2011 dostęp:http://archiwum.pwsz.chelm.pl/uczelnia/wydawnictwa/Edukacja%20wczesnoszkolna%20w%20zmieniaj%C4%85cej%20si%C4%99%20rzeczywisto%C5%9Bci.pdf |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: 1. Rozumie znaczenie przedszkola i szkoły podstawowej jako instytucji edukacyjnych. 2. Rozumie alternatywne koncepcje edukacji małego dziecka w środowisku przedszkolnym i szkoły podstawowej oraz wielość ról nauczyciela z tym związanych. 3. Dokonuje, zgodnie z podstawą prawną wychowania przedszkolnego i nauczania wczesnoszkolnego, recepcji wybranych elementów alternatywnych koncepcji edukacji małego dziecka. 4.Projektuje oryginalne rozwiązania w procesie wspierania rozwoju dziecka. 5. Zachowuje normy etyczne, zachowuje kulturę praktyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
- dyskusja podczas konwersatorium; - obserwacja postaw studentów podczas konwersatorium; - obserwacja i ocena aktywności studentów podczas zajęć; - ocena z pisemnego lub ustna kolokwium; - ocena z pisemnego lub ustna egzaminu; bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Konrad Nowak-Kluczyński | |
Prowadzący grup: | Konrad Nowak-Kluczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cywińska, Konrad Nowak-Kluczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.