Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WP2-4TER-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika, spec. edukacja elementarna i terapia pedagogiczna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

• Celem przedmiotu jest konstruowanie warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

• Celem przedmiotu jest kształtowanie u studentek i studentów kompetencji krytycznej analizy literatury przedmiotu, metod i koncepcji edukacji małego dziecka, obowiązujących podstaw prawnych oraz edukacyjnych podstaw programowych.

• Celem jest zdobycie umiejętności krytycznego analizowania pojawiających się innowacji pedagogicznych, pedagogicznych eksperymentów, porównanie alternatywnych metod w teorii z praktyczną rzeczywistości tradycyjną na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

• Celem przedmiotu jest umiejętność wykorzystania przez absolwentów pedagogiki w przyszłej pracy zawodowej pedagoga z uwzględnieniem metodyki pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

• Celem jest rozwinięcie umiejętności kontaktów interpersonalnych oraz kształtowanie umiejętności pracy zespołowej.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Zazwyczaj nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości).

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student/ka posiada uporządkowaną wiedzę i umiejętności nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym na poziomie studiów nauczycielskich pierwszego stopnia.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Strona internetowa Zakładu Historii Wychowania WSE UAM (www.historiawychowania.amu.edu.pl)


Strona internetowa Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM (www.wse.amu.edu.pl) - materiały w chmurze i na Microsoft Teams, materiały udostępniane przez prowadzącego podczas zajęć.


Zakład Historii Wychowania; Wydział Studiów Edukacyjnych UAM

Ul. Szamarzewskiego 89 (budynek D – pokoje 404;413)

60-568 Poznań


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- dyskusja;

- osobista refleksja;

- praca w grupach;

- lektura;

- projekt;

- referat;

- prezentacja materiałów multimedialnych;

- wykład;


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30

Przygotowanie do zajęć: 20

Czytanie wskazanej literatury: 25

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.: 10

Przygotowanie projektu:15

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia: 20

SUMA GODZIN: 120

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 4

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest konstruowanie warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Pełny opis:

1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w kontekście – wybrane obszary; zasady; funkcje; cele;

2. Nauczyciel XXI wieku – wielość ról (tutor, mentor, przewodnik, obserwator, idol, praktyk, dyrygent, artysta, animator)

3. Alternatywne koncepcje edukacji dziecka we współczesnym przedszkolu i szkole podstawowej – świadoma adaptacja, krytyczna analiza założeń, tworzenie pomocy dydaktycznych w oparciu o koncepcje, jednak z uwzględnieniem potrzeb i możliwości współczesnego dziecka oraz otaczającego je świata (krytyczna recepcja pomocy rozwojowych)

4.Innowacje pedagogiczne jako źródło nowatorskich rozwiązań programowych, organizacyjnych, metodycznych mających na celu poprawę jakości pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

5.Edukacja artystyczna i filmowa jako inspiracje w pracy współczesnego nauczyciela wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego

Literatura:

Seria Niezbędnik dobrego nauczyciela, A. I. Brzezińska (red.), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014

(dostęp i możliwość druku: http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?n=ndn-seria)

Bałachowicz J., Edukacja wczesnoszkolna w procesie zmiany. Dyskurs standardów czy dyskurs wartości? LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXVI, z. 1 – 2017, dostęp w sieci (według haseł przedmiotowych zawartych w tytule)

Bielski J., Nauczyciel doskonały. Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017

Jakubowicz-Bryx A. (red.), Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna w warunkach przemian początku XXI wieku, Bydgoszcz 2004

Juljańska A., Kwella M., Szymańska K., Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie Twojej klasy, Łódź 2011

W drodze do uczniowskiej szkoły COGITO, red. M. Kędra, Poznań 2018

Królica M., Piwowarska E., Skoczylas-Krotli E., Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku. Wyzwania i konteksty, Częstochowa 2007

Moraczewska B., Alternatywne formy wychowania przedszkolnego – szanse i zagrożenia dla dziecka z chorobą przewlekłą,

(dostęp: https://e-szkolaspecjalna.pl/api/files/view/37534.pdf)

Pękała J., Współczesne dylematy polskiego nauczyciela, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2012, nr 2;

(dostęp i możliwość druku:

https://www.researchgate.net/publication/337890269_Wspolczesne_dylematy_polskiego_nauczyciela/link/5df0de354585159aa47445ea/download)

Olczak A., Orłowska B.A., Edukacja przedszkolna – odkrywanie jej znaczenia, Gorzów Wielkopolski 2013

Pujer K. (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wybrane problemy, Wrocław 2016

(dostęp:https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9962/monografia_Pedagogika_przedszkolna_i_wczesnoszkolna_issuu.pdf?sequence=1&isAllowed=y)

Rohner R., Wenke H., Pedagogika planu daltońskiego, Łódź 2011

Sowińska A., Sowiński R., Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński, Łódź 2017

Szymczyk L., Przemiany w teorii i praktyce wychowania przedszkolnego, Nauczyciel i Szkoła, 2 (52), 27-40 2012,

(dostęp: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2012-t2_(52)/Nauczyciel_i_Szkola-r2012-t2_(52)-s27-40/Nauczyciel_i_Szkola-r2012-t2_(52)-s27-40.pdf)

Szulc A., Nowa szkoła. Zmianę edukacji warto zacząć od tablicy, Łódź 2019

Zwierzchowska I., (Nie)świadoma decyzja, czyli o motywach wyboru przedszkola Montessori, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXVII, z. 1 – 2018, dostęp: file:///C:/Users/sadow/Downloads/8172-5777.pdf

- Wybrane artykuły z czasopisma: Edukacja elementarna w teorii i praktyce,

dostęp: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp

Zwiernik J., Alternatywa w edukacji przedszkolnej Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław 1996 Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,

dostęp: https://core.ac.uk/download/pdf/51278994.pdf

Edukacja wczesnoszkolna w zmieniającej się rzeczywistości, red. P. Mazur, E. Miterka, Chełm 2011

dostęp:http://archiwum.pwsz.chelm.pl/uczelnia/wydawnictwa/Edukacja%20wczesnoszkolna%20w%20zmieniaj%C4%85cej%20si%C4%99%20rzeczywisto%C5%9Bci.pdf

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:

1. Rozumie znaczenie przedszkola i szkoły podstawowej jako instytucji edukacyjnych.

2. Rozumie alternatywne koncepcje edukacji małego dziecka w środowisku przedszkolnym i szkoły podstawowej oraz wielość ról nauczyciela z tym związanych.

3. Dokonuje, zgodnie z podstawą prawną wychowania przedszkolnego i nauczania wczesnoszkolnego, recepcji wybranych elementów alternatywnych koncepcji edukacji małego dziecka.

4.Projektuje oryginalne rozwiązania w procesie wspierania rozwoju dziecka.

5. Zachowuje normy etyczne, zachowuje kulturę praktyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

- dyskusja podczas konwersatorium;

- obserwacja postaw studentów podczas konwersatorium;

- obserwacja i ocena aktywności studentów podczas zajęć;

- ocena z pisemnego lub ustna kolokwium;

- ocena z pisemnego lub ustna egzaminu;

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Konrad Nowak-Kluczyński
Prowadzący grup: Konrad Nowak-Kluczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Cywińska, Konrad Nowak-Kluczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)