Wspieranie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w okresie dorosłości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-WO-5SA-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspieranie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w okresie dorosłości |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika specjalna - Edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C_01 Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej specyfiki życia i funkcjonowania osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu C_02 Przekazanie wiedzy na temat możliwości i systemu wsparcia dla osób dorosłych z ASD C_03 Rozwijanie umiejętności doboru metod wsparcia dla osób dorosłych z ASD |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | zajęcia prowadzone w roku akademickim 2020/21 w trybie on- line na MS Teams Wykłady i konwersatorium |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza z pedagogiki specjalnej, psychologii rozwojowej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały z zajęć dostępne na MS Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | prezentacja multimedialna na wybrany temat, analiza przypadku, wykład, dyskusja, |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 ECTS Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 g. Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20 g. Czytanie wskazanej literatury 15g. Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 20g Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15g SUMA GODZIN - 100 g |
Skrócony opis: |
Problematyka osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Pełny opis: |
Problematyka osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście możliwości ich wsparcia w różnych dziedzinach życia. Wsparcie w zakresie zdobywania wiedzy i wiedzy także na poziomie wyższym dla wysoko funkcjonujących osób z ASD. Wsparcie w zakresie życia rodzinnego. Wsparcie w zakresie funkcjonowania społecznego. Wsparcie w zakresie pracy. Wsparcie dla osób dorosłych z ASD i niepełnosprawnością intelektualną. |
Literatura: |
1. Buława-Hałasz J., Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Kraków, Impuls, 2017 2. Cycuła S., Kochaniak G., SPOA „Dalej Razem” w Zielonej Górze, [w:] Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym. Doświadczenia lubuskie, red. Rudzińska-Rogoża A., Lipińska-Lokś J., Zielona Góra, Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna „ROZWÓJ”, 2010 3. Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją SYNAPSIS, Warszawa 2005. 4. Jankowska M., Rymsza A., Wilder E. i in., Autyzm – sytuacja dorosłych. Raport 2013, Warszawa, https://kn.pfron.org.pl/download/5/1067/WCAG04-SZALAnr-32.pdf 5. Kotlicka-Antczak M., Autyzm? nie tylko dziecięcy – zaburzenia autystyczne w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości, [w:] Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, red. T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2010. 6. Mysior R., Zespół Aspergera – zaburzenie, diagnoza, terapia, „Dyrektor Szkoły” 2014, Nr 7(247) https://www.profinfo.pl/sklep/dyrektor-szkoly,7340,r,2014,nr,7.html 7. Olszewska B., Preferencje i zainteresowania zawodowe niepełnosprawnych studentów szkół wyższych, [w:] Ruch na rzecz lepszej przyszłości osób niepełnosprawnych, t. 2, red. D. Podgórska-Jachnik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Łódź 2010. 8. Pisula E., Autyzm przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk, Harmonia, 2016 9. Preiβmann Ch., Zespół Aspergera. Jak z nim żyć, jak pomagać, jak prowadzić terapię, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012. . 10. Robinson J.E., Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Linia, Warszawa 2013. 11. Spicen D., www.niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/specjalnie-dla-doroslych-z-zespolemaspergera/samoswiadomosc-zycia-z-zespolem-aspergera 12. Stokłosa M., Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce, Warszawa, Stowarzyszenie Innowacji Społecznych, 2016 13. Zrozumieć świat, http://zrozumiecswiat.pl/resources/380_u.pdf, |
Efekty uczenia się: |
Charakteryzuje dorosłość jako etap życia oraz możliwości i ograniczenia w realizacji zadań rozwojowych okresu dorosłości wynikające z ASD, oraz zaburzeń współwystępujących Zna i opisuje problemy osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w tym z Zespołem Aspergera Zna system wsparcia dla osób dorosłych a ASD w Polsce - umie wskazać mocne strony i braki w systemie wsparcia, Umie dobrać metody wsparcia dla osób dorosłych z ASD . Potrafi omawiać zagadnienia w grupie studenckiej, potrafi pracować w zespole, |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność podczas zajęć, prezentacja przygotowanego tematu, egzamin pisemny |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Tylewska-Nowak | |
Prowadzący grup: | Beata Tylewska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-WO-5SA-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | C_01 Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej specyfiki życia i funkcjonowania osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu C_02 Przekazanie wiedzy na temat możliwości i systemu wsparcia dla osób dorosłych z ASD C_03 Rozwijanie umiejętności doboru metod wsparcia dla osób dorosłych z ASD |
|
Skrócony opis: |
Problematyka osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
|
Pełny opis: |
Problematyka osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście możliwości ich wsparcia w różnych dziedzinach życia. Wsparcie w zakresie zdobywania wiedzy i wiedzy także na poziomie wyższym dla wysoko funkcjonujących osób z ASD. Wsparcie w zakresie życia rodzinnego. Wsparcie w zakresie funkcjonowania społecznego. Wsparcie w zakresie pracy. Wsparcie dla osób dorosłych z ASD i niepełnosprawnością intelektualną. |
|
Literatura: |
1. Buława-Hałasz J., Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Kraków, Impuls, 2017 2. Cycuła S., Kochaniak G., SPOA „Dalej Razem” w Zielonej Górze, [w:] Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym. Doświadczenia lubuskie, red. Rudzińska-Rogoża A., Lipińska-Lokś J., Zielona Góra, Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna „ROZWÓJ”, 2010 3. Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją SYNAPSIS, Warszawa 2005. 4. Jankowska M., Rymsza A., Wilder E. i in., Autyzm – sytuacja dorosłych. Raport 2013, Warszawa, https://kn.pfron.org.pl/download/5/1067/WCAG04-SZALAnr-32.pdf 5. Kotlicka-Antczak M., Autyzm? nie tylko dziecięcy – zaburzenia autystyczne w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości, [w:] Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, red. T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2010. 6. Mysior R., Zespół Aspergera – zaburzenie, diagnoza, terapia, „Dyrektor Szkoły” 2014, Nr 7(247) https://www.profinfo.pl/sklep/dyrektor-szkoly,7340,r,2014,nr,7.html 7. Olszewska B., Preferencje i zainteresowania zawodowe niepełnosprawnych studentów szkół wyższych, [w:] Ruch na rzecz lepszej przyszłości osób niepełnosprawnych, t. 2, red. D. Podgórska-Jachnik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Łódź 2010. 8. Pisula E., Autyzm przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk, Harmonia, 2016 9. Preiβmann Ch., Zespół Aspergera. Jak z nim żyć, jak pomagać, jak prowadzić terapię, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012. . 10. Robinson J.E., Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Linia, Warszawa 2013. 11. Spicen D., www.niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/specjalnie-dla-doroslych-z-zespolemaspergera/samoswiadomosc-zycia-z-zespolem-aspergera 12. Stokłosa M., Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce, Warszawa, Stowarzyszenie Innowacji Społecznych, 2016 13. Zrozumieć świat, http://zrozumiecswiat.pl/resources/380_u.pdf, |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Tylewska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Tylewska-Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.