Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspieranie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w okresie dorosłości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-WO-5SA-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspieranie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w okresie dorosłości
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna - Edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C_01 Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej specyfiki życia i funkcjonowania osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

C_02 Przekazanie wiedzy na temat możliwości i systemu wsparcia dla osób dorosłych z ASD

C_03 Rozwijanie umiejętności doboru metod wsparcia dla osób dorosłych z ASD



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

zajęcia prowadzone w roku akademickim 2020/21 w trybie on- line na MS Teams Wykłady i konwersatorium

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza z pedagogiki specjalnej, psychologii rozwojowej

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały z zajęć dostępne na MS Teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

prezentacja multimedialna na wybrany temat, analiza przypadku, wykład, dyskusja,

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4 ECTS

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 g.

Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 20 g.

Czytanie wskazanej literatury 15g.

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 20g


Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15g

SUMA GODZIN - 100 g



Skrócony opis:

Problematyka osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Pełny opis:

Problematyka osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście możliwości ich wsparcia w różnych dziedzinach życia. Wsparcie w zakresie zdobywania wiedzy i wiedzy także na poziomie wyższym dla wysoko funkcjonujących osób z ASD. Wsparcie w zakresie życia rodzinnego. Wsparcie w zakresie funkcjonowania społecznego. Wsparcie w zakresie pracy. Wsparcie dla osób dorosłych z ASD i niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

1. Buława-Hałasz J., Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Kraków, Impuls, 2017

2. Cycuła S., Kochaniak G., SPOA „Dalej Razem” w Zielonej Górze, [w:] Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym. Doświadczenia lubuskie, red. Rudzińska-Rogoża A., Lipińska-Lokś J., Zielona Góra, Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna „ROZWÓJ”, 2010

3. Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją SYNAPSIS, Warszawa 2005.

4. Jankowska M., Rymsza A., Wilder E. i in., Autyzm – sytuacja dorosłych. Raport 2013, Warszawa, https://kn.pfron.org.pl/download/5/1067/WCAG04-SZALAnr-32.pdf

5. Kotlicka-Antczak M., Autyzm? nie tylko dziecięcy – zaburzenia autystyczne w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości, [w:] Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, red. T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2010.

6. Mysior R., Zespół Aspergera – zaburzenie, diagnoza, terapia, „Dyrektor Szkoły” 2014, Nr 7(247) https://www.profinfo.pl/sklep/dyrektor-szkoly,7340,r,2014,nr,7.html

7. Olszewska B., Preferencje i zainteresowania zawodowe niepełnosprawnych studentów szkół wyższych, [w:] Ruch na rzecz lepszej przyszłości osób niepełnosprawnych, t. 2, red. D. Podgórska-Jachnik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Łódź 2010.

8. Pisula E., Autyzm przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk, Harmonia, 2016

9. Preiβmann Ch., Zespół Aspergera. Jak z nim żyć, jak pomagać, jak prowadzić terapię, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012. .

10. Robinson J.E., Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Linia, Warszawa 2013.

11. Spicen D., www.niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/specjalnie-dla-doroslych-z-zespolemaspergera/samoswiadomosc-zycia-z-zespolem-aspergera

12. Stokłosa M., Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce, Warszawa, Stowarzyszenie Innowacji Społecznych, 2016

13. Zrozumieć świat, http://zrozumiecswiat.pl/resources/380_u.pdf,

Efekty uczenia się:

Charakteryzuje dorosłość jako etap życia oraz możliwości i ograniczenia w realizacji zadań rozwojowych okresu dorosłości wynikające z ASD, oraz zaburzeń współwystępujących

Zna i opisuje problemy osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w tym z Zespołem Aspergera

Zna system wsparcia dla osób dorosłych a ASD w Polsce - umie wskazać mocne strony i braki w systemie wsparcia,

Umie dobrać metody wsparcia dla osób dorosłych z ASD .

Potrafi omawiać zagadnienia w grupie studenckiej, potrafi pracować w zespole,

Metody i kryteria oceniania:

aktywność podczas zajęć, prezentacja przygotowanego tematu, egzamin pisemny

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Tylewska-Nowak
Prowadzący grup: Beata Tylewska-Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-WO-5SA-s

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

C_01 Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej specyfiki życia i funkcjonowania osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

C_02 Przekazanie wiedzy na temat możliwości i systemu wsparcia dla osób dorosłych z ASD

C_03 Rozwijanie umiejętności doboru metod wsparcia dla osób dorosłych z ASD



Skrócony opis:

Problematyka osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Pełny opis:

Problematyka osób dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kontekście możliwości ich wsparcia w różnych dziedzinach życia. Wsparcie w zakresie zdobywania wiedzy i wiedzy także na poziomie wyższym dla wysoko funkcjonujących osób z ASD. Wsparcie w zakresie życia rodzinnego. Wsparcie w zakresie funkcjonowania społecznego. Wsparcie w zakresie pracy. Wsparcie dla osób dorosłych z ASD i niepełnosprawnością intelektualną.

Literatura:

1. Buława-Hałasz J., Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Kraków, Impuls, 2017

2. Cycuła S., Kochaniak G., SPOA „Dalej Razem” w Zielonej Górze, [w:] Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym. Doświadczenia lubuskie, red. Rudzińska-Rogoża A., Lipińska-Lokś J., Zielona Góra, Wielobranżowa Spółdzielnia Socjalna „ROZWÓJ”, 2010

3. Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją SYNAPSIS, Warszawa 2005.

4. Jankowska M., Rymsza A., Wilder E. i in., Autyzm – sytuacja dorosłych. Raport 2013, Warszawa, https://kn.pfron.org.pl/download/5/1067/WCAG04-SZALAnr-32.pdf

5. Kotlicka-Antczak M., Autyzm? nie tylko dziecięcy – zaburzenia autystyczne w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości, [w:] Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia, red. T. Pietras, A. Witusik, P. Gałecki, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2010.

6. Mysior R., Zespół Aspergera – zaburzenie, diagnoza, terapia, „Dyrektor Szkoły” 2014, Nr 7(247) https://www.profinfo.pl/sklep/dyrektor-szkoly,7340,r,2014,nr,7.html

7. Olszewska B., Preferencje i zainteresowania zawodowe niepełnosprawnych studentów szkół wyższych, [w:] Ruch na rzecz lepszej przyszłości osób niepełnosprawnych, t. 2, red. D. Podgórska-Jachnik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Łódź 2010.

8. Pisula E., Autyzm przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk, Harmonia, 2016

9. Preiβmann Ch., Zespół Aspergera. Jak z nim żyć, jak pomagać, jak prowadzić terapię, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012. .

10. Robinson J.E., Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Linia, Warszawa 2013.

11. Spicen D., www.niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/specjalnie-dla-doroslych-z-zespolemaspergera/samoswiadomosc-zycia-z-zespolem-aspergera

12. Stokłosa M., Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce, Warszawa, Stowarzyszenie Innowacji Społecznych, 2016

13. Zrozumieć świat, http://zrozumiecswiat.pl/resources/380_u.pdf,

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Tylewska-Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Beata Tylewska-Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)