Terapia zajęciowa - podstawy choreoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-TRZPC-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia zajęciowa - podstawy choreoterapii |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Socjoterapia i Promocja Zdrowia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej choreoterapii. 2. Kształcenie umiejętności doboru ćwiczeń ruchowych, wyrazowych i przestrzenno-ruchowych dla wybranych grup terapeutycznych. 3. Uwrażliwienie studenta na muzykę. 4. Zapoznanie studenta z wybranymi formami tanecznymi oraz zasadami kompozycji ruchu w przestrzeni. 5. Zapoznanie i kształcenie umiejętności doboru literatury muzycznej. 6. Rozwijanie umiejętności komunikowania się poprzez ruch. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie (w związku z epidemią COVID-19( zajęcia prowadzone zdalnie w roku 2020/2021) |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Predyspozycje muzyczne, znajomość podstawowych zagadnień związanych z terapią przez ruch oraz podstawowa wiedza z zakresu kinezjologii edukacyjnej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | www.tance.edu.pl www.ninateka.pl www.imit.org.pl |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład konwersatoryjny metoda ćwiczeniowa metoda warsztatowa demonstracja dźwiękowa/video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 Czytanie wskazane literatury 10 Przygotowanie scenariuszy zajęć choreoterapeutycznych 10 Przygotowanie do kolokwium końcowego 5 SUMA GODZIN 40 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 1 |
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca. Przekazanie wiedzy na temat historii terapii tańcem. Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu prostych choreografii muzyki w oparciu o wybrane przykłady muzyczne. Prezentacja form terapii, które wspomagają proces leczenia, integracji i socjalizacji. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia przedmiotu: 1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem . 2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji. 3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch. 4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała. 5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej. 6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna. 7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni. 8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym. |
Literatura: |
Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa. Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź. Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa. Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań. Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław. Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków. Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8). Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa. Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna historię i podstawowe założenia terapii tańcem. 2. Student potrafi określić formy i cele pracy terapeutycznej 3. Umiejętność prawidłowego doboru materiału muzycznego do ćwiczeń ruchowych, relaksacyjnych, aktywizujących. 4. Student potrafi ocenić możliwości percepcyjne i wykonawcze grupy terapeutycznej i odpowiednio przygotować ćwiczenia ruchowe 5. Student potrafi wykorzystać ruch jako formę komunikacji niewerbalnej 6. Student potrafi tworzyć proste choreografie do muzyki podejmuje działania twórcze, wykazuje się kreatywnością 7. Student potrafi pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Podsumowująca: kolokwium końcowe i scenariusz zajęć Formująca: scenariusze zajęć i obserwacja podczas zajęć. Kryteria oceniania 5.0– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Bielan, Katarzyna Forecka-Waśko, Katarzyna Waszyńska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Forecka-Waśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-TRZPC-11-s |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | 1. Przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej choreoterapii. 2. Kształcenie umiejętności doboru ćwiczeń ruchowych, wyrazowych i przestrzenno-ruchowych dla wybranych grup terapeutycznych. 3. Uwrażliwienie studenta na muzykę. 4. Zapoznanie studenta z wybranymi formami tanecznymi oraz zasadami kompozycji ruchu w przestrzeni. 5. Zapoznanie i kształcenie umiejętności doboru literatury muzycznej. 6. Rozwijanie umiejętności komunikowania się poprzez ruch. |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca. Przekazanie wiedzy na temat historii terapii tańcem. Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu prostych choreografii muzyki w oparciu o wybrane przykłady muzyczne. Prezentacja form terapii, które wspomagają proces leczenia, integracji i socjalizacji. |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia przedmiotu: 1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem . 2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji. 3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch. 4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała. 5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej. 6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna. 7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni. 8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym. |
|
Literatura: |
Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa. Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź. Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa. Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań. Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław. Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków. Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8). Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa. Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock. |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbigniew Bielan, Katarzyna Forecka-Waśko, Katarzyna Waszyńska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Forecka-Waśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-TRZPC-11-s |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | 1. Przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej choreoterapii. 2. Kształcenie umiejętności doboru ćwiczeń ruchowych, wyrazowych i przestrzenno-ruchowych dla wybranych grup terapeutycznych. 3. Uwrażliwienie studenta na muzykę. 4. Zapoznanie studenta z wybranymi formami tanecznymi oraz zasadami kompozycji ruchu w przestrzeni. 5. Zapoznanie i kształcenie umiejętności doboru literatury muzycznej. 6. Rozwijanie umiejętności komunikowania się poprzez ruch. |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca. Przekazanie wiedzy na temat historii terapii tańcem. Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu prostych choreografii muzyki w oparciu o wybrane przykłady muzyczne. Prezentacja form terapii, które wspomagają proces leczenia, integracji i socjalizacji. |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia przedmiotu: 1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem . 2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji. 3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch. 4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała. 5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej. 6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna. 7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni. 8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym. |
|
Literatura: |
Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa. Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź. Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa. Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań. Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław. Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków. Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8). Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa. Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock. |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Forecka-Waśko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Forecka-Waśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-TRZPC-11-s |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | 1. Przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej choreoterapii. 2. Kształcenie umiejętności doboru ćwiczeń ruchowych, wyrazowych i przestrzenno-ruchowych dla wybranych grup terapeutycznych. 3. Uwrażliwienie studenta na muzykę. 4. Zapoznanie studenta z wybranymi formami tanecznymi oraz zasadami kompozycji ruchu w przestrzeni. 5. Zapoznanie i kształcenie umiejętności doboru literatury muzycznej. 6. Rozwijanie umiejętności komunikowania się poprzez ruch. |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca. Przekazanie wiedzy na temat historii terapii tańcem. Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu prostych choreografii muzyki w oparciu o wybrane przykłady muzyczne. Prezentacja form terapii, które wspomagają proces leczenia, integracji i socjalizacji. |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia przedmiotu: 1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem . 2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji. 3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch. 4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała. 5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej. 6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna. 7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni. 8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym. |
|
Literatura: |
Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa. Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź. Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa. Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań. Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław. Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków. Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8). Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa. Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock. |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Forecka-Waśko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Forecka-Waśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-TRZPC-11-s |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | 1. Przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej choreoterapii. 2. Kształcenie umiejętności doboru ćwiczeń ruchowych, wyrazowych i przestrzenno-ruchowych dla wybranych grup terapeutycznych. 3. Uwrażliwienie studenta na muzykę. 4. Zapoznanie studenta z wybranymi formami tanecznymi oraz zasadami kompozycji ruchu w przestrzeni. 5. Zapoznanie i kształcenie umiejętności doboru literatury muzycznej. 6. Rozwijanie umiejętności komunikowania się poprzez ruch. |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca. Przekazanie wiedzy na temat historii terapii tańcem. Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu prostych choreografii muzyki w oparciu o wybrane przykłady muzyczne. Prezentacja form terapii, które wspomagają proces leczenia, integracji i socjalizacji. |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia przedmiotu: 1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem . 2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji. 3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch. 4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała. 5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej. 6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna. 7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni. 8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym. |
|
Literatura: |
Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa. Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź. Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa. Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań. Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław. Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków. Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8). Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa. Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock. |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.