Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia zajęciowa - podstawy choreoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-TRZPC-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia zajęciowa - podstawy choreoterapii
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Socjoterapia i Promocja Zdrowia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej choreoterapii.

2. Kształcenie umiejętności doboru ćwiczeń ruchowych, wyrazowych i przestrzenno-ruchowych dla wybranych grup terapeutycznych.

3. Uwrażliwienie studenta na muzykę.

4. Zapoznanie studenta z wybranymi formami tanecznymi oraz zasadami kompozycji ruchu w przestrzeni.

5. Zapoznanie i kształcenie umiejętności doboru literatury muzycznej.

6. Rozwijanie umiejętności komunikowania się poprzez ruch.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie (w związku z epidemią COVID-19( zajęcia prowadzone zdalnie w roku 2020/2021)

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Predyspozycje muzyczne, znajomość podstawowych zagadnień związanych z terapią przez ruch oraz podstawowa wiedza z zakresu kinezjologii edukacyjnej.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

www.tance.edu.pl

www.ninateka.pl

www.imit.org.pl


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład konwersatoryjny

metoda ćwiczeniowa

metoda warsztatowa

demonstracja dźwiękowa/video

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15

Czytanie wskazane literatury 10

Przygotowanie scenariuszy zajęć choreoterapeutycznych 10

Przygotowanie do kolokwium końcowego 5

SUMA GODZIN 40

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 1


Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca. Przekazanie wiedzy na temat historii terapii tańcem. Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu prostych choreografii muzyki w oparciu o wybrane przykłady muzyczne. Prezentacja form terapii, które wspomagają proces leczenia, integracji i socjalizacji.

Pełny opis:

Treści kształcenia przedmiotu:

1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem .

2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji.

3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch.

4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała.

5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej.

6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna.

7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni.

8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym.

Literatura:

Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa.

Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź.

Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa.

Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań.

Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław.

Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków.

Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8).

Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa.

Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock.

Efekty uczenia się:

1. Student zna historię i podstawowe założenia terapii tańcem.

2. Student potrafi określić formy i cele pracy terapeutycznej

3. Umiejętność prawidłowego doboru materiału muzycznego do ćwiczeń ruchowych, relaksacyjnych, aktywizujących.

4. Student potrafi ocenić możliwości percepcyjne i wykonawcze grupy terapeutycznej i odpowiednio przygotować ćwiczenia ruchowe

5. Student potrafi wykorzystać ruch jako formę komunikacji niewerbalnej

6. Student potrafi tworzyć proste choreografie do muzyki

podejmuje działania twórcze, wykazuje się kreatywnością

7. Student potrafi pracować w zespole

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Podsumowująca: kolokwium końcowe i scenariusz zajęć

Formująca: scenariusze zajęć i obserwacja podczas zajęć.

Kryteria oceniania

5.0– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bielan, Katarzyna Forecka-Waśko, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Katarzyna Forecka-Waśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-TRZPC-11-s

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej choreoterapii.

2. Kształcenie umiejętności doboru ćwiczeń ruchowych, wyrazowych i przestrzenno-ruchowych dla wybranych grup terapeutycznych.

3. Uwrażliwienie studenta na muzykę.

4. Zapoznanie studenta z wybranymi formami tanecznymi oraz zasadami kompozycji ruchu w przestrzeni.

5. Zapoznanie i kształcenie umiejętności doboru literatury muzycznej.

6. Rozwijanie umiejętności komunikowania się poprzez ruch.

Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca. Przekazanie wiedzy na temat historii terapii tańcem. Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu prostych choreografii muzyki w oparciu o wybrane przykłady muzyczne. Prezentacja form terapii, które wspomagają proces leczenia, integracji i socjalizacji.

Pełny opis:

Treści kształcenia przedmiotu:

1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem .

2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji.

3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch.

4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała.

5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej.

6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna.

7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni.

8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym.

Literatura:

Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa.

Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź.

Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa.

Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań.

Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław.

Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków.

Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8).

Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa.

Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock.

Uwagi:

zajęcia prowadzone zdalnie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bielan, Katarzyna Forecka-Waśko, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Katarzyna Forecka-Waśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-TRZPC-11-s

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej choreoterapii.

2. Kształcenie umiejętności doboru ćwiczeń ruchowych, wyrazowych i przestrzenno-ruchowych dla wybranych grup terapeutycznych.

3. Uwrażliwienie studenta na muzykę.

4. Zapoznanie studenta z wybranymi formami tanecznymi oraz zasadami kompozycji ruchu w przestrzeni.

5. Zapoznanie i kształcenie umiejętności doboru literatury muzycznej.

6. Rozwijanie umiejętności komunikowania się poprzez ruch.

Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca. Przekazanie wiedzy na temat historii terapii tańcem. Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu prostych choreografii muzyki w oparciu o wybrane przykłady muzyczne. Prezentacja form terapii, które wspomagają proces leczenia, integracji i socjalizacji.

Pełny opis:

Treści kształcenia przedmiotu:

1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem .

2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji.

3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch.

4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała.

5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej.

6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna.

7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni.

8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym.

Literatura:

Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa.

Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź.

Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa.

Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań.

Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław.

Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków.

Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8).

Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa.

Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock.

Uwagi:

zajęcia prowadzone zdalnie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Forecka-Waśko
Prowadzący grup: Katarzyna Forecka-Waśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-TRZPC-11-s

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej choreoterapii.

2. Kształcenie umiejętności doboru ćwiczeń ruchowych, wyrazowych i przestrzenno-ruchowych dla wybranych grup terapeutycznych.

3. Uwrażliwienie studenta na muzykę.

4. Zapoznanie studenta z wybranymi formami tanecznymi oraz zasadami kompozycji ruchu w przestrzeni.

5. Zapoznanie i kształcenie umiejętności doboru literatury muzycznej.

6. Rozwijanie umiejętności komunikowania się poprzez ruch.

Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca. Przekazanie wiedzy na temat historii terapii tańcem. Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu prostych choreografii muzyki w oparciu o wybrane przykłady muzyczne. Prezentacja form terapii, które wspomagają proces leczenia, integracji i socjalizacji.

Pełny opis:

Treści kształcenia przedmiotu:

1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem .

2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji.

3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch.

4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała.

5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej.

6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna.

7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni.

8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym.

Literatura:

Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa.

Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź.

Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa.

Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań.

Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław.

Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków.

Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8).

Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa.

Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock.

Uwagi:

zajęcia prowadzone zdalnie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Forecka-Waśko
Prowadzący grup: Katarzyna Forecka-Waśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-TRZPC-11-s

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

1. Przekazanie podstawowej wiedzy teoretycznej dotyczącej choreoterapii.

2. Kształcenie umiejętności doboru ćwiczeń ruchowych, wyrazowych i przestrzenno-ruchowych dla wybranych grup terapeutycznych.

3. Uwrażliwienie studenta na muzykę.

4. Zapoznanie studenta z wybranymi formami tanecznymi oraz zasadami kompozycji ruchu w przestrzeni.

5. Zapoznanie i kształcenie umiejętności doboru literatury muzycznej.

6. Rozwijanie umiejętności komunikowania się poprzez ruch.

Skrócony opis:

Zagadnienia dotyczące terapeutycznego oddziaływania ruchu i tańca. Przekazanie wiedzy na temat historii terapii tańcem. Ćwiczenia praktyczne polegające na tworzeniu prostych choreografii muzyki w oparciu o wybrane przykłady muzyczne. Prezentacja form terapii, które wspomagają proces leczenia, integracji i socjalizacji.

Pełny opis:

Treści kształcenia przedmiotu:

1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem .

2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji.

3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch.

4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała.

5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej.

6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna.

7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni.

8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym.

Literatura:

Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa.

Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź.

Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa.

Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań.

Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław.

Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków.

Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8).

Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa.

Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock.

Uwagi:

zajęcia prowadzone zdalnie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)