Socjologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-SSEE-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia edukacji |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych zagadnień z zakresu subdyscypliny socjologicznej- socjologii edukacji. • Przekazanie wiedzy o głównych problemach, stanowiskach socjologicznych oraz nurtach, kierunkach i tendencjach we współczesnej edukacji. • Rozwinięcie umiejętności myślenia socjologicznego w kontekście współcześnie obserwowanych zjawisk o charakterze edukacyjnym przy uwzględnieniu struktury i uwarunkowań środowisk edukacyjno-wychowawczych. • Rozwinięcie umiejętności operowania językiem z użyciem pojęć socjologicznych. • Przygotowanie do umiejętności korzystania z tekstów socjologicznych i opracowań. • Przygotowanie do umiejętności prowadzenia dyskusji socjologicznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza z zakresu teorii i pojęć socjologicznych |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną; Dyskusja; Praca tekstem; Demostracje; Metody aktywizujące; Praca |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Przygotowanie do zajęć 8h Czytanie wskazanej literatury 15h PRzygotowanie do egzaminu/zaliczenia 12h ECTS 4 |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć z przedmiotu socjologia edukacji studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień i koncepcji w obszarze socjologii edukacji. Poznają w jaki sposób teorie socjologiczne wyjaśniają zjawiska związane z edukacją, szkolnictwem i kształceniem. Ponadto studenci w sposób krytyczny będą analizować zjawisko społecznej teorii i społecznych praktyk. System szkolnictwa zostanie przeanalizowany z perspektywy różnych teorii, studenci poznają społeczne funkcje szkolnictwa, takie jak selekcję i socjalizację, znaczenie społecznego kapitału, reprodukcji kulturowej, znaczenie dyplomu akademickiego, ukryty program. Poznają też ideologie edukacyjne. System szkolny rozpatrywany będzie również przez pryzmat stratyfikacji społecznej i społecznych (nie)równości. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć z przedmiotu socjologia edukacji studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień i koncepcji w obszarze socjologii edukacji. Poznają w jaki sposób teorie socjologiczne wyjaśniają zjawiska związane z edukacją, szkolnictwem i kształceniem. Ponadto studenci w sposób krytyczny będą analizować zjawisko społecznych teorii i społecznych praktyk. System szkolnictwa zostanie przeanalizowany z perspektywy różnych teorii, studenci poznają społeczne funkcje szkolnictwa, takie jak selekcję i socjalizację, znaczenie społecznego kapitału, reprodukcji kulturowej, znaczenie dyplomu akademickiego, ukryty program. Poznają też ideologie edukacyjne. System szkolny rozpatrywany będzie również przez pryzmat stratyfikacji społecznej i społecznych (nie)równości. W trakcie zajęć poruszone zostaną między innymi następujące problemy: - w jaki sposób czynniki stratyfikacji społecznej takie jak rasa, płeć, język, klasa społeczna, zdolności są powiązane z procesem edukacji i szkolnictwem oraz w jaki sposób wpływają efekty procesu edukacyjnego (szkolnego)? - jaką rolę odgrywają czynniki środowiskowe, prawne i polityczne na funkcjonowanie systemu szkolnego? - jaka jest relacja między szerszym kontekstem społecznym i kulturowym (np. strukturą społeczną) a systemem szkolnictwa? - jakie znaczenie mają formalne i nieformalne relacje wewnątrz szkoły i jaki mają wpływ na uczenie się i kształtowanie tożsamości uczniów/studentów (np. ukryty program)? - W jaki sposób i w jakim zakresie szkoły przyczyniają się do budowania sprawiedliwego społeczeństwa oraz niwelowania nierówności społecznych a w jaki sposób system szkolny przyczynia się do odtwarzania istniejącej struktury społecznej, władzy i hierarchii? |
Literatura: |
.M. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013. • J.M. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2012. • S. Kowalski, Socjologia wychowania w zarysie, PWN, Warszawa 1974. • J. Chałasiński, Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969. • W. Feinberg, J. Soltis, Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000. • Z. Melosik, Współczesne amerykańskie spory o edukację, UAM, Poznań 1994. • Z. Melosik, Postrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta), w: Edukacja wobec zmiany społecznej, (red.) J. Brzeziński, L. Witkowski, Edytor, Poznań-Toruń 1994. • K. J. Tillmann, Socjalizacja przez szkołę – a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii socjologicznych, w: tenże, Teorie socjalizacji. Społeczność. Instytucja. Upodmiotowienie, PWN, Warszawa 1996. • C. Mühlfeld, Rozważania o zdolnościach socjalizacyjnych rodziny, Socjologia Wychowania AUNC, UMK, Toruń 1994. • R. Meighan, Wczesne wychowanie i kształcenie, w: Nieobecne dyskursy, (red.) Z. Kwieciński, UMK, Toruń 1997. • M. Jacyno, Iluzje codzienności. O teorii Pierre’a Bourdieu, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1997. • R. Meighan, Socjologia edukacji, UMK, Toruń 1993. • M. Zemło, Ukryty program szkoły, Studia Socjologiczne 1996, nr 1. • Apple M.W., Ball S.J., Gandin L.A., (ed.) The Routledge International Handbook of The Sociology of Education, New York 2010. • B.Woźniak, Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 1998. • B.Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa, PIW, 1990. • Z. Tyszka, Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań - możliwości współdziałania badawczego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4516 • Z. Melosik, Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/24976 • A. Gromkowska-Melosik, Jednostka, neoliberalizm i redukcjonizm edukacji współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19558 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517 • Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422 • J. Włodarek, Socjologia wychowania w systemie nauki o społeczeństwie, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/16931 • J. Włodarek, Wychowanie jako przedmiot badań socjologicznych, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17255 • P. Rossa, Trudności i szanse wychowania na współczesnym uniwersytecie: autorytet mistrza, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23575 |
Efekty uczenia się: |
Posiada podstawową wiedzę na temat struktur wychowawczych i oświatowych (ich funkcjonowania i genezy) oraz występujących między nimi związków i korelacji. Potrafi określić edukacyjne znaczenie takich procesów społecznych, jak m.in.: stratyfikacja społeczna, socjalizacja, współczesne wychowanie i kształcenie; Charakteryzuje się podstawową wiedzą na temat teorii edukacyjnych oraz prawidłowości zachodzących w obrębie systemu oświatowego w Polsce i poza jej granicami. Posiada wiedzę na temat niejawnych struktur i procesów w obszarze edukacji (np. ukryty program szkoły). Jest świadomy/a wytwarzania i odtwarzania nierówności oraz barier strukturalnych i kulturowych w systemie edukacyjnym. Wie na czym polega reprodukcja w systemie edukacyjnym i potrafi podać jej przykłady odwołując się do poznanych koncepcji i teorii. Potrafi prawidłowo identyfikować i interpretować zjawiska społeczne i edukacyjne z wykorzystaniem wiedzy socjologicznej. Trafnie diagnozuje i przewiduje kierunki zmian zachodzące w strukturach społecznych (w wymiarze mikro- i makrospołecznym). |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, kolokwium pisemne, esej, kolokwium ustne, prezentacja |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Hejwosz-Gromkowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Chmura-Rutkowska, Sławomir Futyma, Agnieszka Gromkowska-Melosik, Daria Hejwosz-Gromkowska, Anna Sokołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych zagadnień z zakresu subdyscypliny socjologicznej- socjologii edukacji. • Przekazanie wiedzy o głównych problemach, stanowiskach socjologicznych oraz nurtach, kierunkach i tendencjach we współczesnej edukacji. • Rozwinięcie umiejętności myślenia socjologicznego w kontekście współcześnie obserwowanych zjawisk o charakterze edukacyjnym przy uwzględnieniu struktury i uwarunkowań środowisk edukacyjno-wychowawczych. • Rozwinięcie umiejętności operowania językiem z użyciem pojęć socjologicznych. • Przygotowanie do umiejętności korzystania z tekstów socjologicznych i opracowań. • Przygotowanie do umiejętności prowadzenia dyskusji socjologicznych. |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć z przedmiotu socjologia edukacji studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień i koncepcji w obszarze socjologii edukacji. Poznają w jaki sposób teorie socjologiczne wyjaśniają zjawiska związane z edukacją, szkolnictwem i kształceniem. Ponadto studenci w sposób krytyczny będą analizować zjawisko społecznej teorii i społecznych praktyk. System szkolnictwa zostanie przeanalizowany z perspektywy różnych teorii, studenci poznają społeczne funkcje szkolnictwa, takie jak selekcję i socjalizację, znaczenie społecznego kapitału, reprodukcji kulturowej, znaczenie dyplomu akademickiego, ukryty program. Poznają też ideologie edukacyjne. System szkolny rozpatrywany będzie również przez pryzmat stratyfikacji społecznej i społecznych (nie)równości. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć z przedmiotu socjologia edukacji studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień i koncepcji w obszarze socjologii edukacji. Poznają w jaki sposób teorie socjologiczne wyjaśniają zjawiska związane z edukacją, szkolnictwem i kształceniem. Ponadto studenci w sposób krytyczny będą analizować zjawisko społecznej teorii i społecznych praktyk. System szkolnictwa zostanie przeanalizowany z perspektywy różnych teorii, studenci poznają społeczne funkcje szkolnictwa, takie jak selekcję i socjalizację, znaczenie społecznego kapitału, reprodukcji kulturowej, znaczenie dyplomu akademickiego, ukryty program. Poznają też ideologie edukacyjne. System szkolny rozpatrywany będzie również przez pryzmat stratyfikacji społecznej i społecznych (nie)równości. W trakcie zajęć poruszone zostaną między innymi następujące problemy: - w jaki sposób czynniki stratyfikacji społecznej takie jak rasa, płeć, język, klasa społeczna, zdolności są powiązane z procesem edukacji i szkolnictwem oraz w jaki sposób wpływają efekty procesu edukacyjnego (szkolnego)? - jaką rolę odgrywają czynniki środowiskowe, prawne i polityczne na funkcjonowanie systemu szkolnego? - jaka jest relacja między szerszym kontekstem społecznym i kulturowym (np. strukturą społeczną) a systemem szkolnictwa? - jakie znaczenie mają formalne i nieformalne relacje wewnątrz szkoły i jaki mają wpływ na uczenie się i kształtowanie tożsamości uczniów/studentów (np. ukryty program)? - W jaki sposób i w jakim zakresie szkoły przyczyniają się do budowania sprawiedliwego społeczeństwa oraz niwelowania nierówności społecznych a w jaki sposób system szkolny przyczynia się do odtwarzania istniejącej struktury społecznej, władzy i hierarchii? |
|
Literatura: |
.M. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013. • J.M. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2012. • S. Kowalski, Socjologia wychowania w zarysie, PWN, Warszawa 1974. • J. Chałasiński, Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969. • W. Feinberg, J. Soltis, Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000. • Z. Melosik, Współczesne amerykańskie spory o edukację, UAM, Poznań 1994. • Z. Melosik, Postrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta), w: Edukacja wobec zmiany społecznej, (red.) J. Brzeziński, L. Witkowski, Edytor, Poznań-Toruń 1994. • K. J. Tillmann, Socjalizacja przez szkołę – a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii socjologicznych, w: tenże, Teorie socjalizacji. Społeczność. Instytucja. Upodmiotowienie, PWN, Warszawa 1996. • C. Mühlfeld, Rozważania o zdolnościach socjalizacyjnych rodziny, Socjologia Wychowania AUNC, UMK, Toruń 1994. • R. Meighan, Wczesne wychowanie i kształcenie, w: Nieobecne dyskursy, (red.) Z. Kwieciński, UMK, Toruń 1997. • M. Jacyno, Iluzje codzienności. O teorii Pierre’a Bourdieu, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1997. • R. Meighan, Socjologia edukacji, UMK, Toruń 1993. • M. Zemło, Ukryty program szkoły, Studia Socjologiczne 1996, nr 1. • Apple M.W., Ball S.J., Gandin L.A., (ed.) The Routledge International Handbook of The Sociology of Education, New York 2010. • B.Woźniak, Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 1998. • B.Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa, PIW, 1990. • Z. Tyszka, Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań - możliwości współdziałania badawczego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4516 • Z. Melosik, Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/24976 • A. Gromkowska-Melosik, Jednostka, neoliberalizm i redukcjonizm edukacji współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19558 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517 • Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422 • J. Włodarek, Socjologia wychowania w systemie nauki o społeczeństwie, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/16931 • J. Włodarek, Wychowanie jako przedmiot badań socjologicznych, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17255 • P. Rossa, Trudności i szanse wychowania na współczesnym uniwersytecie: autorytet mistrza, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23575 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Hejwosz-Gromkowska | |
Prowadzący grup: | Sławomir Futyma, Agnieszka Gromkowska-Melosik, Daria Hejwosz-Gromkowska, Anna Mazurowska, Anna Sobczak, Anna Sokołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych zagadnień z zakresu subdyscypliny socjologicznej- socjologii edukacji. • Przekazanie wiedzy o głównych problemach, stanowiskach socjologicznych oraz nurtach, kierunkach i tendencjach we współczesnej edukacji. • Rozwinięcie umiejętności myślenia socjologicznego w kontekście współcześnie obserwowanych zjawisk o charakterze edukacyjnym przy uwzględnieniu struktury i uwarunkowań środowisk edukacyjno-wychowawczych. • Rozwinięcie umiejętności operowania językiem z użyciem pojęć socjologicznych. • Przygotowanie do umiejętności korzystania z tekstów socjologicznych i opracowań. • Przygotowanie do umiejętności prowadzenia dyskusji socjologicznych. |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć z przedmiotu socjologia edukacji studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień i koncepcji w obszarze socjologii edukacji. Poznają w jaki sposób teorie socjologiczne wyjaśniają zjawiska związane z edukacją, szkolnictwem i kształceniem. Ponadto studenci w sposób krytyczny będą analizować zjawisko społecznej teorii i społecznych praktyk. System szkolnictwa zostanie przeanalizowany z perspektywy różnych teorii, studenci poznają społeczne funkcje szkolnictwa, takie jak selekcję i socjalizację, znaczenie społecznego kapitału, reprodukcji kulturowej, znaczenie dyplomu akademickiego, ukryty program. Poznają też ideologie edukacyjne. System szkolny rozpatrywany będzie również przez pryzmat stratyfikacji społecznej i społecznych (nie)równości. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć z przedmiotu socjologia edukacji studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień i koncepcji w obszarze socjologii edukacji. Poznają w jaki sposób teorie socjologiczne wyjaśniają zjawiska związane z edukacją, szkolnictwem i kształceniem. Ponadto studenci w sposób krytyczny będą analizować zjawisko społecznej teorii i społecznych praktyk. System szkolnictwa zostanie przeanalizowany z perspektywy różnych teorii, studenci poznają społeczne funkcje szkolnictwa, takie jak selekcję i socjalizację, znaczenie społecznego kapitału, reprodukcji kulturowej, znaczenie dyplomu akademickiego, ukryty program. Poznają też ideologie edukacyjne. System szkolny rozpatrywany będzie również przez pryzmat stratyfikacji społecznej i społecznych (nie)równości. W trakcie zajęć poruszone zostaną między innymi następujące problemy: - w jaki sposób czynniki stratyfikacji społecznej takie jak rasa, płeć, język, klasa społeczna, zdolności są powiązane z procesem edukacji i szkolnictwem oraz w jaki sposób wpływają efekty procesu edukacyjnego (szkolnego)? - jaką rolę odgrywają czynniki środowiskowe, prawne i polityczne na funkcjonowanie systemu szkolnego? - jaka jest relacja między szerszym kontekstem społecznym i kulturowym (np. strukturą społeczną) a systemem szkolnictwa? - jakie znaczenie mają formalne i nieformalne relacje wewnątrz szkoły i jaki mają wpływ na uczenie się i kształtowanie tożsamości uczniów/studentów (np. ukryty program)? - W jaki sposób i w jakim zakresie szkoły przyczyniają się do budowania sprawiedliwego społeczeństwa oraz niwelowania nierówności społecznych a w jaki sposób system szkolny przyczynia się do odtwarzania istniejącej struktury społecznej, władzy i hierarchii? |
|
Literatura: |
.M. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013. • J.M. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2012. • S. Kowalski, Socjologia wychowania w zarysie, PWN, Warszawa 1974. • J. Chałasiński, Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969. • W. Feinberg, J. Soltis, Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000. • Z. Melosik, Współczesne amerykańskie spory o edukację, UAM, Poznań 1994. • Z. Melosik, Postrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta), w: Edukacja wobec zmiany społecznej, (red.) J. Brzeziński, L. Witkowski, Edytor, Poznań-Toruń 1994. • K. J. Tillmann, Socjalizacja przez szkołę – a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii socjologicznych, w: tenże, Teorie socjalizacji. Społeczność. Instytucja. Upodmiotowienie, PWN, Warszawa 1996. • C. Mühlfeld, Rozważania o zdolnościach socjalizacyjnych rodziny, Socjologia Wychowania AUNC, UMK, Toruń 1994. • R. Meighan, Wczesne wychowanie i kształcenie, w: Nieobecne dyskursy, (red.) Z. Kwieciński, UMK, Toruń 1997. • M. Jacyno, Iluzje codzienności. O teorii Pierre’a Bourdieu, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1997. • R. Meighan, Socjologia edukacji, UMK, Toruń 1993. • M. Zemło, Ukryty program szkoły, Studia Socjologiczne 1996, nr 1. • Apple M.W., Ball S.J., Gandin L.A., (ed.) The Routledge International Handbook of The Sociology of Education, New York 2010. • B.Woźniak, Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 1998. • B.Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa, PIW, 1990. • Z. Tyszka, Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań - możliwości współdziałania badawczego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4516 • Z. Melosik, Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/24976 • A. Gromkowska-Melosik, Jednostka, neoliberalizm i redukcjonizm edukacji współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19558 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517 • Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422 • J. Włodarek, Socjologia wychowania w systemie nauki o społeczeństwie, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/16931 • J. Włodarek, Wychowanie jako przedmiot badań socjologicznych, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17255 • P. Rossa, Trudności i szanse wychowania na współczesnym uniwersytecie: autorytet mistrza, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23575 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Hejwosz-Gromkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gromkowska-Melosik, Daria Hejwosz-Gromkowska, Jacek Jarosz, Anna Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych zagadnień z zakresu subdyscypliny socjologicznej- socjologii edukacji. • Przekazanie wiedzy o głównych problemach, stanowiskach socjologicznych oraz nurtach, kierunkach i tendencjach we współczesnej edukacji. • Rozwinięcie umiejętności myślenia socjologicznego w kontekście współcześnie obserwowanych zjawisk o charakterze edukacyjnym przy uwzględnieniu struktury i uwarunkowań środowisk edukacyjno-wychowawczych. • Rozwinięcie umiejętności operowania językiem z użyciem pojęć socjologicznych. • Przygotowanie do umiejętności korzystania z tekstów socjologicznych i opracowań. • Przygotowanie do umiejętności prowadzenia dyskusji socjologicznych. |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć z przedmiotu socjologia edukacji studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień i koncepcji w obszarze socjologii edukacji. Poznają w jaki sposób teorie socjologiczne wyjaśniają zjawiska związane z edukacją, szkolnictwem i kształceniem. Ponadto studenci w sposób krytyczny będą analizować zjawisko społecznej teorii i społecznych praktyk. System szkolnictwa zostanie przeanalizowany z perspektywy różnych teorii, studenci poznają społeczne funkcje szkolnictwa, takie jak selekcję i socjalizację, znaczenie społecznego kapitału, reprodukcji kulturowej, znaczenie dyplomu akademickiego, ukryty program. Poznają też ideologie edukacyjne. System szkolny rozpatrywany będzie również przez pryzmat stratyfikacji społecznej i społecznych (nie)równości. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć z przedmiotu socjologia edukacji studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień i koncepcji w obszarze socjologii edukacji. Poznają w jaki sposób teorie socjologiczne wyjaśniają zjawiska związane z edukacją, szkolnictwem i kształceniem. Ponadto studenci w sposób krytyczny będą analizować zjawisko społecznej teorii i społecznych praktyk. System szkolnictwa zostanie przeanalizowany z perspektywy różnych teorii, studenci poznają społeczne funkcje szkolnictwa, takie jak selekcję i socjalizację, znaczenie społecznego kapitału, reprodukcji kulturowej, znaczenie dyplomu akademickiego, ukryty program. Poznają też ideologie edukacyjne. System szkolny rozpatrywany będzie również przez pryzmat stratyfikacji społecznej i społecznych (nie)równości. W trakcie zajęć poruszone zostaną między innymi następujące problemy: - w jaki sposób czynniki stratyfikacji społecznej takie jak rasa, płeć, język, klasa społeczna, zdolności są powiązane z procesem edukacji i szkolnictwem oraz w jaki sposób wpływają efekty procesu edukacyjnego (szkolnego)? - jaką rolę odgrywają czynniki środowiskowe, prawne i polityczne na funkcjonowanie systemu szkolnego? - jaka jest relacja między szerszym kontekstem społecznym i kulturowym (np. strukturą społeczną) a systemem szkolnictwa? - jakie znaczenie mają formalne i nieformalne relacje wewnątrz szkoły i jaki mają wpływ na uczenie się i kształtowanie tożsamości uczniów/studentów (np. ukryty program)? - W jaki sposób i w jakim zakresie szkoły przyczyniają się do budowania sprawiedliwego społeczeństwa oraz niwelowania nierówności społecznych a w jaki sposób system szkolny przyczynia się do odtwarzania istniejącej struktury społecznej, władzy i hierarchii? |
|
Literatura: |
.M. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013. • J.M. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2012. • S. Kowalski, Socjologia wychowania w zarysie, PWN, Warszawa 1974. • J. Chałasiński, Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969. • W. Feinberg, J. Soltis, Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000. • Z. Melosik, Współczesne amerykańskie spory o edukację, UAM, Poznań 1994. • Z. Melosik, Postrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta), w: Edukacja wobec zmiany społecznej, (red.) J. Brzeziński, L. Witkowski, Edytor, Poznań-Toruń 1994. • K. J. Tillmann, Socjalizacja przez szkołę – a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii socjologicznych, w: tenże, Teorie socjalizacji. Społeczność. Instytucja. Upodmiotowienie, PWN, Warszawa 1996. • C. Mühlfeld, Rozważania o zdolnościach socjalizacyjnych rodziny, Socjologia Wychowania AUNC, UMK, Toruń 1994. • R. Meighan, Wczesne wychowanie i kształcenie, w: Nieobecne dyskursy, (red.) Z. Kwieciński, UMK, Toruń 1997. • M. Jacyno, Iluzje codzienności. O teorii Pierre’a Bourdieu, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1997. • R. Meighan, Socjologia edukacji, UMK, Toruń 1993. • M. Zemło, Ukryty program szkoły, Studia Socjologiczne 1996, nr 1. • Apple M.W., Ball S.J., Gandin L.A., (ed.) The Routledge International Handbook of The Sociology of Education, New York 2010. • B.Woźniak, Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 1998. • B.Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa, PIW, 1990. • Z. Tyszka, Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań - możliwości współdziałania badawczego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4516 • Z. Melosik, Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/24976 • A. Gromkowska-Melosik, Jednostka, neoliberalizm i redukcjonizm edukacji współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19558 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517 • Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422 • J. Włodarek, Socjologia wychowania w systemie nauki o społeczeństwie, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/16931 • J. Włodarek, Wychowanie jako przedmiot badań socjologicznych, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17255 • P. Rossa, Trudności i szanse wychowania na współczesnym uniwersytecie: autorytet mistrza, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23575 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daria Hejwosz-Gromkowska | |
Prowadzący grup: | Jarema Drozdowicz, Agnieszka Gromkowska-Melosik, Emilia Grzesiak, Anna Sobczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych zagadnień z zakresu subdyscypliny socjologicznej- socjologii edukacji. • Przekazanie wiedzy o głównych problemach, stanowiskach socjologicznych oraz nurtach, kierunkach i tendencjach we współczesnej edukacji. • Rozwinięcie umiejętności myślenia socjologicznego w kontekście współcześnie obserwowanych zjawisk o charakterze edukacyjnym przy uwzględnieniu struktury i uwarunkowań środowisk edukacyjno-wychowawczych. • Rozwinięcie umiejętności operowania językiem z użyciem pojęć socjologicznych. • Przygotowanie do umiejętności korzystania z tekstów socjologicznych i opracowań. • Przygotowanie do umiejętności prowadzenia dyskusji socjologicznych. |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć z przedmiotu socjologia edukacji studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień i koncepcji w obszarze socjologii edukacji. Poznają w jaki sposób teorie socjologiczne wyjaśniają zjawiska związane z edukacją, szkolnictwem i kształceniem. Ponadto studenci w sposób krytyczny będą analizować zjawisko społecznej teorii i społecznych praktyk. System szkolnictwa zostanie przeanalizowany z perspektywy różnych teorii, studenci poznają społeczne funkcje szkolnictwa, takie jak selekcję i socjalizację, znaczenie społecznego kapitału, reprodukcji kulturowej, znaczenie dyplomu akademickiego, ukryty program. Poznają też ideologie edukacyjne. System szkolny rozpatrywany będzie również przez pryzmat stratyfikacji społecznej i społecznych (nie)równości. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć z przedmiotu socjologia edukacji studenci zdobędą wiedzę na temat kluczowych zagadnień i koncepcji w obszarze socjologii edukacji. Poznają w jaki sposób teorie socjologiczne wyjaśniają zjawiska związane z edukacją, szkolnictwem i kształceniem. Ponadto studenci w sposób krytyczny będą analizować zjawisko społecznej teorii i społecznych praktyk. System szkolnictwa zostanie przeanalizowany z perspektywy różnych teorii, studenci poznają społeczne funkcje szkolnictwa, takie jak selekcję i socjalizację, znaczenie społecznego kapitału, reprodukcji kulturowej, znaczenie dyplomu akademickiego, ukryty program. Poznają też ideologie edukacyjne. System szkolny rozpatrywany będzie również przez pryzmat stratyfikacji społecznej i społecznych (nie)równości. W trakcie zajęć poruszone zostaną między innymi następujące problemy: - w jaki sposób czynniki stratyfikacji społecznej takie jak rasa, płeć, język, klasa społeczna, zdolności są powiązane z procesem edukacji i szkolnictwem oraz w jaki sposób wpływają efekty procesu edukacyjnego (szkolnego)? - jaką rolę odgrywają czynniki środowiskowe, prawne i polityczne na funkcjonowanie systemu szkolnego? - jaka jest relacja między szerszym kontekstem społecznym i kulturowym (np. strukturą społeczną) a systemem szkolnictwa? - jakie znaczenie mają formalne i nieformalne relacje wewnątrz szkoły i jaki mają wpływ na uczenie się i kształtowanie tożsamości uczniów/studentów (np. ukryty program)? - W jaki sposób i w jakim zakresie szkoły przyczyniają się do budowania sprawiedliwego społeczeństwa oraz niwelowania nierówności społecznych a w jaki sposób system szkolny przyczynia się do odtwarzania istniejącej struktury społecznej, władzy i hierarchii? |
|
Literatura: |
.M. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013. • J.M. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2012. • S. Kowalski, Socjologia wychowania w zarysie, PWN, Warszawa 1974. • J. Chałasiński, Społeczeństwo i wychowanie, PWN, Warszawa 1969. • W. Feinberg, J. Soltis, Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000. • Z. Melosik, Współczesne amerykańskie spory o edukację, UAM, Poznań 1994. • Z. Melosik, Postrukturalizm i społeczeństwo (refleksje nad teorią M. Foucaulta), w: Edukacja wobec zmiany społecznej, (red.) J. Brzeziński, L. Witkowski, Edytor, Poznań-Toruń 1994. • K. J. Tillmann, Socjalizacja przez szkołę – a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii socjologicznych, w: tenże, Teorie socjalizacji. Społeczność. Instytucja. Upodmiotowienie, PWN, Warszawa 1996. • C. Mühlfeld, Rozważania o zdolnościach socjalizacyjnych rodziny, Socjologia Wychowania AUNC, UMK, Toruń 1994. • R. Meighan, Wczesne wychowanie i kształcenie, w: Nieobecne dyskursy, (red.) Z. Kwieciński, UMK, Toruń 1997. • M. Jacyno, Iluzje codzienności. O teorii Pierre’a Bourdieu, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1997. • R. Meighan, Socjologia edukacji, UMK, Toruń 1993. • M. Zemło, Ukryty program szkoły, Studia Socjologiczne 1996, nr 1. • Apple M.W., Ball S.J., Gandin L.A., (ed.) The Routledge International Handbook of The Sociology of Education, New York 2010. • B.Woźniak, Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Szczecin 1998. • B.Bernstein, Odtwarzanie kultury, Warszawa, PIW, 1990. • Z. Tyszka, Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań - możliwości współdziałania badawczego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4516 • Z. Melosik, Lifelong learning – społeczno-kulturowe (re)konstrukcje, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/24976 • A. Gromkowska-Melosik, Jednostka, neoliberalizm i redukcjonizm edukacji współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19558 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517 • Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422 • J. Włodarek, Socjologia wychowania w systemie nauki o społeczeństwie, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/16931 • J. Włodarek, Wychowanie jako przedmiot badań socjologicznych, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17255 • P. Rossa, Trudności i szanse wychowania na współczesnym uniwersytecie: autorytet mistrza, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23575 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.