Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-SM11-44-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych WSE - Rejestracja na kontynuację seminarium magisterskie 2 rok 2021sz |
Strona przedmiotu: | http://www.wse.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | Pedagogika |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Rozwinięcie i pogłębienie umiejętności doboru i wykorzystania literatury w zakresie objętym tematem pracy magisterskiej, rozszerzenie zasobu terminologii stosowanej w obszarze określonym przedmiotem badań (tematem pracy magisterskiej, rozszerzenie i pogłębianie wiedzy w obszarze określonej tematem pracy magisterskiej, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat etapów postępowania badawczego w pedagogice; zasad poprawnego formułowania celów badań i problemów badawczych, hipotez, wyłaniania zmiennych, ich kategoryzacji oraz wskaźnikowania, rozwinięcie i pogłębienie umiejętności formułowania celów, problemów i hipotez badawczych, doboru metod, technik i narzędzi badawczych, jak również doboru próby badawczej, rozwinięcie i pogłębienie umiejętności przygotowania narzędzi badawczych, przygotowanie do sprawnego przeprowadzenia badań empirycznych, ukształtowanie umiejętności opracowania (statystycznego i merytorycznego) zebranego materiału badawczego i dokonywania jej ilościowej i jakościowej analizy, ukształtowanie umiejętności krytycznej interpretacji informacji pochodzących z różnych źródeł i formułowania wniosków z badań, rozwinięcie i pogłębienie umiejętności projektowania układu i zawartości pracy, ukształtowanie umiejętności referowania wyników badań w formie pisemnej i ustnej, a także redagowania tekstu pracy magisterskiej (pisania opracowań naukowych), rozwinięcie umiejętności etycznego postępowania podczas przeprowadzania badań i udostępniania ich wyników. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | tak seminarium magisterskie w roku akademickim 2020/2021 prowadzone jest w formie zdalnej na platformie internetowej Teams, Moodle umożliwiających prowadzenie seminariów w trybie on-line w czasie rzeczywistym. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Na I roku: potwierdzona dyplomem studiów I stopnia podstawowa wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu pedagogiki. Na II roku: potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu metodologii badań społecznych i statystyki w badaniach pedagogicznych |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | www.wse.amu.edu.pl |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja x Praca z tekstem x Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) x Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) x |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 120 Praca własna studenta* Zgromadzenie i przegląd literatury, odpowiedniej do realizowanego przedmiotu 200 Opracowanie koncepcji badań i narzędzia badawczego 30 Dobór próby badawczej i terenu badań, organizacja badań i ich przebiegu 10 Przeprowadzenie badań (w zależności od stosowanej metody/techniki) 10-60 Opracowanie zebranego materiału badawczego 70 Redakcja (pisanie) pracy, w tym poprawianie i uzupełnianie tekstu według wskazówek i uwag promotora) 100 Przygotowanie do egzaminu magisterskiego 10 … SUMA GODZIN 600 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 20 |
Skrócony opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Zasady wyboru przedmiotu badań, formułowania tematu pracy, doboru literatury (stosownej do tematu) i korzystania z niej Podstawowe dla tematu (i przedmiotu badań) terminy i ich definicje; Obszary wiedzy związane z tematem pracy (i przedmiotem badań) Metodologia badań pedagogicznych i jej swoistość; etapy postępowania badawczego i ich charakterystyka Zasady i etapy budowania koncepcji badań empirycznych. Zasady doboru metody, techniki i narzędzia badawczego Zasady konstruowania (przygotowania) narzędzia badawczego Dobór próby badawczej; określenie terenu badań, planowanie przebiegu badań Opracowanie zebranego materiału badawczego w zależności od rodzaju badań (ilościowych, jakościowych). Wnioskowanie na podstawie wyników badań Projektowanie układu pracy i prezentacji wyników. Cechy opracowania naukowego, zasady jego przygotowania Etyka w badaniach naukowych; etyka w nauce |
Pełny opis: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Potrafi sformułować temat pracy, dokonać właściwego (ze względu na temat pracy) doboru literatury i dobrze ją wykorzystuje. Na poziomie rozszerzonym zna terminologię stosowaną w obszarze określonym przedmiotem badań (tematem pracy magisterskiej) Ma pogłębioną, poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w obszarze określonym tematem pracy magisterskiej Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metodologii badań w pedagogice, jej specyfiki, zarówno w odniesieniu do przedmiotu badań, jak i samej metodologii Posiada rozwinięte umiejętności badawcze; potrafi samodzielnie opracować koncepcję badań; prawidłowo formułuje cele, problemy i hipotezy badawcze, właściwie dobiera metody, techniki i narzędzia badawcze Poprawnie konstruuje narzędzia badawcze i potrafi posługiwać się nimi Potrafi dokonać właściwego doboru próby badawczej, określić (wskazać) teren badań i zaplanować jego przebieg Potrafi opracować materiał badawczy; właściwie interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań Potrafi przygotować i zaprezentować (w formie ustnej i pisemnej) raport z badań; posiada umiejętność pisania opracowań naukowych Przestrzega zasad etycznych w podejmowanych działaniach badawczych |
Literatura: |
Teksty są dostępne są w Multimedialnych zasobach Biblioteki UAM oraz udostępniane przez osoby prowadzące zajęcia seminaryjne. K. Rubacha, Empiryczne badania ilościowe w pedagogice, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. D. Urbaniak-Zając, Empiryczne badania jakościowe w pedagogice, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019. H. Muszyński, Metodologiczne vademecum badacza pedagoga, Poznań 2018. J. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów , Poznań 2011. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Warszawa 2003. G.A. Ferguson, Y Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa, Warszawa 2003. T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001 – academia.edu |
Efekty uczenia się: |
Symbole EU dla kierunku studiów K_U01 K_W01 K_W01 K_W04 K_U06 K_U06 K_U06 K_U06 K_U04, K_U05 K_K05,K_K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbyszko Melosik | |
Prowadzący grup: | Zbyszko Melosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbyszko Melosik | |
Prowadzący grup: | Zbyszko Melosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zbyszko Melosik | |
Prowadzący grup: | Zbyszko Melosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Seminarium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.