Pedagogika zabawy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PZABI-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika zabawy |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Strona przedmiotu: | http://www.wse.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika, pedagogika opiekuńczo - wychowawcza |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1. Przekazanie wiedzy o pedagogice zabawy jako metodyce pracy z grupą. C2. Przekazanie wiedzy o roli i funkcjach zabawy w życiu człowieka. C3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji. C4. Przekazanie wiedzy o roli, rodzajach, genezie zabawek i ich wykorzystaniu w pracy z dziećmi. C5. Wyrobienie umiejętności programowania i planowania zabaw z dziećmi i młodzieżą. C6. Wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą dziecięcą lub młodzieżową. C7. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw i gier dla dzieci i młodzieży. C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | MS Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | praca w grupach, metoda warsztatowa, metody aktywizujące, dyskusja, wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30h Przygotowanie do zajęć 10h Czytanie wskazanej literatury 10h Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, scenariusza zabaw, itp. 20h Przygotowanie do zaliczenia 20h SUMA GODZIN 90h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 3 |
Skrócony opis: |
Przedmiot Pedagogika zabawy realizowany jest na I roku I stopnia na specjalności pedagogika opiekuńczo - wychowawcza. Studenci uczestnicząc w zajęciach zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu pedagogiki zabawy jako metodyki pracy z grupą. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje 15 godzin wykładów i 15 godzin konwersatorium. Podczas wykładów studenci poznają podstawy pedagogiki zabawy jako metodyki pracy z grupą, a także zdobywają wiedzę o roli, rodzajach i funkcjach zabawy w życiu człowieka. Ponadto, uczestnicy zajęć poznają teoretyczne podstawy zabaw fundamentalnych Colin Rose oraz różne teorie dotyczące zabawy. Z kolei na konwersatoriach studenci poznają i doświadczają, a następnie wykorzystują w praktyce różnorodne gry i zabawy dla dzieci i młodzieży. |
Literatura: |
Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002 Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004 Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004 Jachimska Małgorzata (red.), Grupa bawi się i pracuje, Wyd. Uzus, Wałbrzych 1994 Portmann Rosemarie, Gry i zabawy kształtujące pewność siebie, Jedność, Kielce 2004 Portmann Rosemarie, Gry i zabawy przeciwko agresji, Jedność, Kielce 1999 Vopel W. Klaus, Zabawy które łączą, Tom 1, Jedność, Kielce 2001 Vopel W. Klaus, Zabawy które łączą, Tom 2, Jedność, Kielce 2001 Vopel W. Klaus, Gry i zabawy interakcyjne, część 1-4, Jedność, Kielce 2005 |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna podstawy pedagogiki zabawy. 2. Student objaśnia rolę zabawy w życiu człowieka 3. Student rozróżnia i wskazuje funkcje zabawy 4. Student rozróżnia rodzaje zabaw 5. Student potrafi zorganizować i zaplanować zabawę 6. Student sporządza scenariusz zabaw z wybraną grupą 7. Student potrafi bawić się z grupą dzieci 8. Student obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w realizowanych wspólnie zadaniach podczas konwersatoriów. 9.Student potrafi komunikować się z grupą i organizować pracę w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium pisemne sprawdzające wiedzą zdobytą na wykładach, ocena sporządzonych scenariuszy zabaw z dziećmi i młodzieżą oraz aktywność i obecność na konwersatoriach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Mac | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Forecka-Waśko, Agnieszka Konarczak | |
Strona przedmiotu: | http://www.wse.amu.edu.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | C1. Przekazanie wiedzy o pedagogice zabawy jako metodyce pracy z grupą. C2. Przekazanie wiedzy o roli i funkcjach zabawy w życiu człowieka. C3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji. C4. Przekazanie wiedzy o roli, rodzajach, genezie zabawek i ich wykorzystaniu w pracy z dziećmi. C5. Wyrobienie umiejętności programowania i planowania zabaw z dziećmi i młodzieżą. C6. Wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą dziecięcą lub młodzieżową. C7. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw i gier dla dzieci i młodzieży. C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie, |
|
Literatura: |
- Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002 - Doman R., Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003. - Ptak I., Pedagogika zabawy a dziecko i jego integracja społeczna, Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 2011, nr 4 - Dymara B., „Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”, Impuls, Kraków 2009 - Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004 - Grabowski M., Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2011, nr 2/3, - Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004 - Kołodziejczyk M., Zabawy, które pomagają dzieciom, Katalog zabaw, dostęp: http://www.105.edu.pl/publikacje/019_kolodziejczyk_zabawy.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Mac | |
Prowadzący grup: | Bożena Kanclerz, Paulina Ratajczak | |
Strona przedmiotu: | http://www.wse.amu.edu.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | C1. Przekazanie wiedzy o pedagogice zabawy jako metodyce pracy z grupą. C2. Przekazanie wiedzy o roli i funkcjach zabawy w życiu człowieka. C3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji. C4. Przekazanie wiedzy o roli, rodzajach, genezie zabawek i ich wykorzystaniu w pracy z dziećmi. C5. Wyrobienie umiejętności programowania i planowania zabaw z dziećmi i młodzieżą. C6. Wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą dziecięcą lub młodzieżową. C7. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw i gier dla dzieci i młodzieży. C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie, |
|
Literatura: |
- Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002 - Doman R., Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003. - Ptak I., Pedagogika zabawy a dziecko i jego integracja społeczna, Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 2011, nr 4 - Dymara B., „Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”, Impuls, Kraków 2009 - Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004 - Grabowski M., Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2011, nr 2/3, - Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004 - Kołodziejczyk M., Zabawy, które pomagają dzieciom, Katalog zabaw, dostęp: http://www.105.edu.pl/publikacje/019_kolodziejczyk_zabawy.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Mac | |
Prowadzący grup: | Valentyna Kushnir, Anna Ratajczak | |
Strona przedmiotu: | http://www.wse.amu.edu.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | C1. Przekazanie wiedzy o pedagogice zabawy jako metodyce pracy z grupą. C2. Przekazanie wiedzy o roli i funkcjach zabawy w życiu człowieka. C3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji. C4. Przekazanie wiedzy o roli, rodzajach, genezie zabawek i ich wykorzystaniu w pracy z dziećmi. C5. Wyrobienie umiejętności programowania i planowania zabaw z dziećmi i młodzieżą. C6. Wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą dziecięcą lub młodzieżową. C7. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw i gier dla dzieci i młodzieży. C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie, |
|
Literatura: |
- Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002 - Doman R., Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003. - Ptak I., Pedagogika zabawy a dziecko i jego integracja społeczna, Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 2011, nr 4 - Dymara B., „Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”, Impuls, Kraków 2009 - Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004 - Grabowski M., Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2011, nr 2/3, - Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004 - Kołodziejczyk M., Zabawy, które pomagają dzieciom, Katalog zabaw, dostęp: http://www.105.edu.pl/publikacje/019_kolodziejczyk_zabawy.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Mac | |
Prowadzący grup: | Anna Ratajczak | |
Strona przedmiotu: | http://www.wse.amu.edu.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | C1. Przekazanie wiedzy o pedagogice zabawy jako metodyce pracy z grupą. C2. Przekazanie wiedzy o roli i funkcjach zabawy w życiu człowieka. C3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji. C4. Przekazanie wiedzy o roli, rodzajach, genezie zabawek i ich wykorzystaniu w pracy z dziećmi. C5. Wyrobienie umiejętności programowania i planowania zabaw z dziećmi i młodzieżą. C6. Wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą dziecięcą lub młodzieżową. C7. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw i gier dla dzieci i młodzieży. C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie, |
|
Literatura: |
- Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002 - Doman R., Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003. - Ptak I., Pedagogika zabawy a dziecko i jego integracja społeczna, Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 2011, nr 4 - Dymara B., „Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”, Impuls, Kraków 2009 - Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004 - Grabowski M., Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2011, nr 2/3, - Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004 - Kołodziejczyk M., Zabawy, które pomagają dzieciom, Katalog zabaw, dostęp: http://www.105.edu.pl/publikacje/019_kolodziejczyk_zabawy.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.