Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika zabawy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PZABI-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika zabawy
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Strona przedmiotu: http://www.wse.amu.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika, pedagogika opiekuńczo - wychowawcza

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1. Przekazanie wiedzy o pedagogice zabawy jako metodyce pracy z grupą.

C2. Przekazanie wiedzy o roli i funkcjach zabawy w życiu człowieka.

C3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji.

C4. Przekazanie wiedzy o roli, rodzajach, genezie zabawek i ich wykorzystaniu w pracy z dziećmi.

C5. Wyrobienie umiejętności programowania i planowania zabaw z dziećmi i młodzieżą.

C6. Wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą dziecięcą lub młodzieżową.

C7. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw i gier dla dzieci i młodzieży.

C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

MS Teams

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

praca w grupach, metoda warsztatowa, metody aktywizujące, dyskusja, wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30h

Przygotowanie do zajęć 10h

Czytanie wskazanej literatury 10h

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, scenariusza zabaw, itp. 20h

Przygotowanie do zaliczenia 20h

SUMA GODZIN 90h

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 3


Skrócony opis:

Przedmiot Pedagogika zabawy realizowany jest na I roku I stopnia na specjalności pedagogika opiekuńczo - wychowawcza. Studenci uczestnicząc w zajęciach zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu pedagogiki zabawy jako metodyki pracy z grupą.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje 15 godzin wykładów i 15 godzin konwersatorium. Podczas wykładów studenci poznają podstawy pedagogiki zabawy jako metodyki pracy z grupą, a także zdobywają wiedzę o roli, rodzajach i funkcjach zabawy w życiu człowieka. Ponadto, uczestnicy zajęć poznają teoretyczne podstawy zabaw fundamentalnych Colin Rose oraz różne teorie dotyczące zabawy. Z kolei na konwersatoriach studenci poznają i doświadczają, a następnie wykorzystują w praktyce różnorodne gry i zabawy dla dzieci i młodzieży.

Literatura:

Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002

Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004

Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004

Jachimska Małgorzata (red.), Grupa bawi się i pracuje, Wyd. Uzus, Wałbrzych 1994

Portmann Rosemarie, Gry i zabawy kształtujące pewność siebie, Jedność, Kielce 2004

Portmann Rosemarie, Gry i zabawy przeciwko agresji, Jedność, Kielce 1999

Vopel W. Klaus, Zabawy które łączą, Tom 1, Jedność, Kielce 2001

Vopel W. Klaus, Zabawy które łączą, Tom 2, Jedność, Kielce 2001

Vopel W. Klaus, Gry i zabawy interakcyjne, część 1-4, Jedność, Kielce 2005

Efekty uczenia się:

1. Student zna podstawy pedagogiki zabawy.

2. Student objaśnia rolę zabawy w życiu człowieka

3. Student rozróżnia i wskazuje funkcje zabawy

4. Student rozróżnia rodzaje zabaw

5. Student potrafi zorganizować i zaplanować zabawę

6. Student sporządza scenariusz zabaw z wybraną grupą

7. Student potrafi bawić się z grupą dzieci

8. Student obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w realizowanych wspólnie zadaniach podczas konwersatoriów.

9.Student potrafi komunikować się z grupą i organizować pracę w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium pisemne sprawdzające wiedzą zdobytą na wykładach,

ocena sporządzonych scenariuszy zabaw z dziećmi i młodzieżą oraz aktywność i obecność na konwersatoriach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Mac
Prowadzący grup: Katarzyna Forecka-Waśko, Agnieszka Konarczak
Strona przedmiotu: http://www.wse.amu.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

C1. Przekazanie wiedzy o pedagogice zabawy jako metodyce pracy z grupą.

C2. Przekazanie wiedzy o roli i funkcjach zabawy w życiu człowieka.

C3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji.

C4. Przekazanie wiedzy o roli, rodzajach, genezie zabawek i ich wykorzystaniu w pracy z dziećmi.

C5. Wyrobienie umiejętności programowania i planowania zabaw z dziećmi i młodzieżą.

C6. Wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą dziecięcą lub młodzieżową.

C7. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw i gier dla dzieci i młodzieży.

C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie,


Literatura:

- Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002

- Doman R., Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003.

- Ptak I., Pedagogika zabawy a dziecko i jego integracja społeczna, Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 2011, nr 4

- Dymara B., „Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”, Impuls, Kraków 2009

- Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004

- Grabowski M., Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2011, nr 2/3,

- Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004

- Kołodziejczyk M., Zabawy, które pomagają dzieciom, Katalog zabaw,

dostęp: http://www.105.edu.pl/publikacje/019_kolodziejczyk_zabawy.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Mac
Prowadzący grup: Bożena Kanclerz, Paulina Ratajczak
Strona przedmiotu: http://www.wse.amu.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

C1. Przekazanie wiedzy o pedagogice zabawy jako metodyce pracy z grupą.

C2. Przekazanie wiedzy o roli i funkcjach zabawy w życiu człowieka.

C3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji.

C4. Przekazanie wiedzy o roli, rodzajach, genezie zabawek i ich wykorzystaniu w pracy z dziećmi.

C5. Wyrobienie umiejętności programowania i planowania zabaw z dziećmi i młodzieżą.

C6. Wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą dziecięcą lub młodzieżową.

C7. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw i gier dla dzieci i młodzieży.

C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie,


Literatura:

- Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002

- Doman R., Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003.

- Ptak I., Pedagogika zabawy a dziecko i jego integracja społeczna, Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 2011, nr 4

- Dymara B., „Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”, Impuls, Kraków 2009

- Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004

- Grabowski M., Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2011, nr 2/3,

- Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004

- Kołodziejczyk M., Zabawy, które pomagają dzieciom, Katalog zabaw,

dostęp: http://www.105.edu.pl/publikacje/019_kolodziejczyk_zabawy.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Mac
Prowadzący grup: Valentyna Kushnir, Anna Ratajczak
Strona przedmiotu: http://www.wse.amu.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

C1. Przekazanie wiedzy o pedagogice zabawy jako metodyce pracy z grupą.

C2. Przekazanie wiedzy o roli i funkcjach zabawy w życiu człowieka.

C3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji.

C4. Przekazanie wiedzy o roli, rodzajach, genezie zabawek i ich wykorzystaniu w pracy z dziećmi.

C5. Wyrobienie umiejętności programowania i planowania zabaw z dziećmi i młodzieżą.

C6. Wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą dziecięcą lub młodzieżową.

C7. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw i gier dla dzieci i młodzieży.

C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie,


Literatura:

- Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002

- Doman R., Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003.

- Ptak I., Pedagogika zabawy a dziecko i jego integracja społeczna, Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 2011, nr 4

- Dymara B., „Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”, Impuls, Kraków 2009

- Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004

- Grabowski M., Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2011, nr 2/3,

- Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004

- Kołodziejczyk M., Zabawy, które pomagają dzieciom, Katalog zabaw,

dostęp: http://www.105.edu.pl/publikacje/019_kolodziejczyk_zabawy.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Mac
Prowadzący grup: Anna Ratajczak
Strona przedmiotu: http://www.wse.amu.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

C1. Przekazanie wiedzy o pedagogice zabawy jako metodyce pracy z grupą.

C2. Przekazanie wiedzy o roli i funkcjach zabawy w życiu człowieka.

C3. Przekazanie wiedzy o rodzajach zabaw i ich organizacji.

C4. Przekazanie wiedzy o roli, rodzajach, genezie zabawek i ich wykorzystaniu w pracy z dziećmi.

C5. Wyrobienie umiejętności programowania i planowania zabaw z dziećmi i młodzieżą.

C6. Wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zabaw z wybraną grupą dziecięcą lub młodzieżową.

C7. Rozwinięcie umiejętności zastosowania w praktyce określonych zabaw i gier dla dzieci i młodzieży.

C8. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie,


Literatura:

- Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002

- Doman R., Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003.

- Ptak I., Pedagogika zabawy a dziecko i jego integracja społeczna, Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 2011, nr 4

- Dymara B., „Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”, Impuls, Kraków 2009

- Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004

- Grabowski M., Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2011, nr 2/3,

- Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004

- Kołodziejczyk M., Zabawy, które pomagają dzieciom, Katalog zabaw,

dostęp: http://www.105.edu.pl/publikacje/019_kolodziejczyk_zabawy.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)