Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy wielokulturowości w doradztwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-PWKL-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy wielokulturowości w doradztwie
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika, specjalność: doradztwo zawodowe i personalne

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy o podstawowych koncepcjach doradztwa wielokulturowego

Zapoznanie z kluczowymi koncepcjami różnic kulturowych warunkujących funkcjonowanie na rynku pracy i w środowiskach zróżnicowanych kulturowo

Zapoznanie z instytucjonalnymi możliwościami wsparcia doradczego dla migrantów imigrantów i emigrantów zarobkowych w Polsce i w Unii Europejskiej

Zapoznanie z obszarami i metodami pracy z imigrantami na polskim rynku pracy

Zapoznanie z strukturą i dynamiką migracji zarobkowych na europejskim rynku pracy

Rozwinięcie umiejętności w zakresie projektowania oddziaływań edukacyjnych ukierunkowanych na profilaktykę niepowodzeń migracyjnych

Rozwinięcie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo.

Pełny opis:

Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo. Studenci poznają kluczowe zagadnienia teoretyczne związane z doradztwem międzykulturowym oraz poznają metody pracy z migrantami zarobkowymi oraz osobami przyjeżdżającymi do Polski w celu podjęcia zatrudnienia.

Literatura:

Cieślikowska D., Kownacka E., Olczak E., Paszkowska – Rogacz A., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006

Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

Chutnik M., Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007

Dołęga-Herzog H., Herzog T., Rosalska M., Wawrzonek A., Praca w Polsce – Dobry Start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców, Warszawa 2007

Hofstede G., Hofstede G.J., Kultury i organizacje, Warszawa 2007

Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, GWP 2007

Lalak D. (red.), Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość. Zderzenie kultur we współczesnym świecie, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007

Scheffer P., Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wołowiec 2010

Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002

Efekty uczenia się:

Po kursie student:

Wymienia i charakteryzuje kluczowe koncepcje doradztwa wielokulturowego

Wymienia i charakteryzuje zadania i role doradcy zawodowego pracującego w środowisku zróżnicowanym kulturowo, zarówno z emigrantami, imigrantami i reemigrantami zarobkowymi

Wymienia i charakteryzuje grupy kompetencji wielokulturowych

Zna i stosuje metody rozwijania kompetencji wielokulturowych

Charakteryzuje sytuację i projektuje wsparcie doradcze dla najważniejszych grup imigrantów zarobkowych na polskim rynku pracy

Charakteryzuje strukturę i dynamikę emigracji zarobkowych Polaków

Projektuje wsparcie doradcze dla osób poszukujących pracy na europejskim rynku pracy – emigrantów i reemigrantów zarobkowych

Zna polskie i europejskie instytucje udzielające wsparcia doradczego

Zna i stosuje zasady etyki pracy doradcy zawodowego pracującego w środowiskach zróżnicowanych kulturowo

Metody i kryteria oceniania:

test

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Barańska
Prowadzący grup: Magdalena Barańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Przekazanie wiedzy o koncepcjach doradztwa wielokulturowego


Zapoznanie z kluczowymi koncepcjami różnic kulturowych warunkujących funkcjonowanie na rynku pracy i w środowiskach zróżnicowanych kulturowo


Zapoznanie z instytucjonalnymi możliwościami wsparcia doradczego dla migrantów imigrantów i emigrantów zarobkowych w Polsce i w Unii Europejskiej


Zapoznanie z obszarami i metodami pracy z imigrantami na polskim rynku pracy


Zapoznanie z strukturą i dynamiką migracji zarobkowych na europejskim rynku pracy


Rozwinięcie umiejętności w zakresie projektowania oddziaływań edukacyjnych ukierunkowanych na profilaktykę niepowodzeń migracyjnych


Rozwinięcie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo

Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo.

Literatura:

Dołęga-Herzog H., Herzog T., Rosalska M., Wawrzonek A., Praca w Polsce – Dobry start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców, Warszawa, 2007, źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/praca-polsce-dobry-start-ankieta-rejestracyjna-dla-obcokrajowcow/

Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M., Rejmer-Ronowicz Z., Smoter B., Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym. Praktyczny poradnik dla doradcy zawodowego pracującego z klientem odmiennym kulturowo, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/podejscie-wielokulturowe-poradnictwie-zawodowym/

Królikowska J., Madej-Popowska D., Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doskonalenie-doradcow-zawodowych-uwzglednieniem-aspektu-wielokulturowosci-pakiet-organizacyjno-edukacyjny/

Paszkowska-Rogacz A., Olczak E, Kownacka E., Cieślikowska D., Doradztwo zawodowe a wyzwania kulturowe, Warszawa 2006 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doradztwo-zawodowe-a-wyzwania-miedzykulturowe/

MIP Migrant Info Point Poznań https://migrant.poznan.pl/pl/

Paszkowska Rogacz A., Olczak E., Kownacka E., Cieślikowska D., Vocational guidance and multicultural challenges, Warszawa 2008 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/vocational-guidance-and-multicultural-challenges/

Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., Podręcznik akademicki dla studentów doradztwo kariery i doradztwo personalne, Lublin 2017 źródło: https://www.kul.pl/files/1470/podrecznik_akademicki_3.pdf

https://geerthofstede.com/

Kłodkowska J., Niejednoznaczność wizerunku pracownika, czyli o pewnych trendach w odnajdywaniu się na ponowoczesnym rynku pracy, [w:] Niejednoznaczność poradnictwa, (red.), E.Siarkiewicz, Zielona Góra 2004

https://www.wielokultury.wroclaw.pl/

Bogucka K., Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym, Studia Edukacyjne 49/2018 źródło https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/25008/1/SE%2049%202018_Katarzyna_Bogucka.pdf

Lipińska M.,(red.), Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów, Warszawa 2008, źródło: https://rownosc.info/media/uploads/warsztaty_kompetencji.pdf

Chmielecka A., (red), Od migracji do Integracji. Vademecum, Warszawa 2012, źródło: https://remedium.gumed.edu.pl/attachment/attachment/16152/Od_migracji_do_integracji_Vademecum.pdf

Hajduk-Nijakowska H., Kulturowy kontekst komunikowania, [w]: Kulczycki, E., Wendland, M. (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012, źródło: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/2856

Kuras L., Kultury i organizacje, Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1(2) 2007 źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Media_Kultura_Spoleczenstwo/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155.pdf

Uwagi:

w semestrze letnim 2020/2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Barańska
Prowadzący grup: Magdalena Barańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Przekazanie wiedzy o koncepcjach doradztwa wielokulturowego


Zapoznanie z kluczowymi koncepcjami różnic kulturowych warunkujących funkcjonowanie na rynku pracy i w środowiskach zróżnicowanych kulturowo


Zapoznanie z instytucjonalnymi możliwościami wsparcia doradczego dla migrantów imigrantów i emigrantów zarobkowych w Polsce i w Unii Europejskiej


Zapoznanie z obszarami i metodami pracy z imigrantami na polskim rynku pracy


Zapoznanie z strukturą i dynamiką migracji zarobkowych na europejskim rynku pracy


Rozwinięcie umiejętności w zakresie projektowania oddziaływań edukacyjnych ukierunkowanych na profilaktykę niepowodzeń migracyjnych


Rozwinięcie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo

Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo.

Literatura:

Dołęga-Herzog H., Herzog T., Rosalska M., Wawrzonek A., Praca w Polsce – Dobry start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców, Warszawa, 2007, źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/praca-polsce-dobry-start-ankieta-rejestracyjna-dla-obcokrajowcow/

Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M., Rejmer-Ronowicz Z., Smoter B., Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym. Praktyczny poradnik dla doradcy zawodowego pracującego z klientem odmiennym kulturowo, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/podejscie-wielokulturowe-poradnictwie-zawodowym/

Królikowska J., Madej-Popowska D., Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doskonalenie-doradcow-zawodowych-uwzglednieniem-aspektu-wielokulturowosci-pakiet-organizacyjno-edukacyjny/

Paszkowska-Rogacz A., Olczak E, Kownacka E., Cieślikowska D., Doradztwo zawodowe a wyzwania kulturowe, Warszawa 2006 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doradztwo-zawodowe-a-wyzwania-miedzykulturowe/

MIP Migrant Info Point Poznań https://migrant.poznan.pl/pl/

Paszkowska Rogacz A., Olczak E., Kownacka E., Cieślikowska D., Vocational guidance and multicultural challenges, Warszawa 2008 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/vocational-guidance-and-multicultural-challenges/

Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., Podręcznik akademicki dla studentów doradztwo kariery i doradztwo personalne, Lublin 2017 źródło: https://www.kul.pl/files/1470/podrecznik_akademicki_3.pdf

https://geerthofstede.com/

Kłodkowska J., Niejednoznaczność wizerunku pracownika, czyli o pewnych trendach w odnajdywaniu się na ponowoczesnym rynku pracy, [w:] Niejednoznaczność poradnictwa, (red.), E.Siarkiewicz, Zielona Góra 2004

https://www.wielokultury.wroclaw.pl/

Bogucka K., Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym, Studia Edukacyjne 49/2018 źródło https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/25008/1/SE%2049%202018_Katarzyna_Bogucka.pdf

Lipińska M.,(red.), Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów, Warszawa 2008, źródło: https://rownosc.info/media/uploads/warsztaty_kompetencji.pdf

Chmielecka A., (red), Od migracji do Integracji. Vademecum, Warszawa 2012, źródło: https://remedium.gumed.edu.pl/attachment/attachment/16152/Od_migracji_do_integracji_Vademecum.pdf

Hajduk-Nijakowska H., Kulturowy kontekst komunikowania, [w]: Kulczycki, E., Wendland, M. (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012, źródło: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/2856

Kuras L., Kultury i organizacje, Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1(2) 2007 źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Media_Kultura_Spoleczenstwo/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155.pdf

Uwagi:

w semestrze letnim 2020/2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Barańska
Prowadzący grup: Magdalena Barańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Przekazanie wiedzy o koncepcjach doradztwa wielokulturowego


Zapoznanie z kluczowymi koncepcjami różnic kulturowych warunkujących funkcjonowanie na rynku pracy i w środowiskach zróżnicowanych kulturowo


Zapoznanie z instytucjonalnymi możliwościami wsparcia doradczego dla migrantów imigrantów i emigrantów zarobkowych w Polsce i w Unii Europejskiej


Zapoznanie z obszarami i metodami pracy z imigrantami na polskim rynku pracy


Zapoznanie z strukturą i dynamiką migracji zarobkowych na europejskim rynku pracy


Rozwinięcie umiejętności w zakresie projektowania oddziaływań edukacyjnych ukierunkowanych na profilaktykę niepowodzeń migracyjnych


Rozwinięcie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo

Skrócony opis:

Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo.

Literatura:

Dołęga-Herzog H., Herzog T., Rosalska M., Wawrzonek A., Praca w Polsce – Dobry start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców, Warszawa, 2007, źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/praca-polsce-dobry-start-ankieta-rejestracyjna-dla-obcokrajowcow/

Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M., Rejmer-Ronowicz Z., Smoter B., Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym. Praktyczny poradnik dla doradcy zawodowego pracującego z klientem odmiennym kulturowo, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/podejscie-wielokulturowe-poradnictwie-zawodowym/

Królikowska J., Madej-Popowska D., Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doskonalenie-doradcow-zawodowych-uwzglednieniem-aspektu-wielokulturowosci-pakiet-organizacyjno-edukacyjny/

Paszkowska-Rogacz A., Olczak E, Kownacka E., Cieślikowska D., Doradztwo zawodowe a wyzwania kulturowe, Warszawa 2006 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doradztwo-zawodowe-a-wyzwania-miedzykulturowe/

MIP Migrant Info Point Poznań https://migrant.poznan.pl/pl/

Paszkowska Rogacz A., Olczak E., Kownacka E., Cieślikowska D., Vocational guidance and multicultural challenges, Warszawa 2008 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/vocational-guidance-and-multicultural-challenges/

Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., Podręcznik akademicki dla studentów doradztwo kariery i doradztwo personalne, Lublin 2017 źródło: https://www.kul.pl/files/1470/podrecznik_akademicki_3.pdf

https://geerthofstede.com/

Kłodkowska J., Niejednoznaczność wizerunku pracownika, czyli o pewnych trendach w odnajdywaniu się na ponowoczesnym rynku pracy, [w:] Niejednoznaczność poradnictwa, (red.), E.Siarkiewicz, Zielona Góra 2004

https://www.wielokultury.wroclaw.pl/

Bogucka K., Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym, Studia Edukacyjne 49/2018 źródło https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/25008/1/SE%2049%202018_Katarzyna_Bogucka.pdf

Lipińska M.,(red.), Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów, Warszawa 2008, źródło: https://rownosc.info/media/uploads/warsztaty_kompetencji.pdf

Chmielecka A., (red), Od migracji do Integracji. Vademecum, Warszawa 2012, źródło: https://remedium.gumed.edu.pl/attachment/attachment/16152/Od_migracji_do_integracji_Vademecum.pdf

Hajduk-Nijakowska H., Kulturowy kontekst komunikowania, [w]: Kulczycki, E., Wendland, M. (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012, źródło: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/2856

Kuras L., Kultury i organizacje, Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1(2) 2007 źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Media_Kultura_Spoleczenstwo/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155.pdf

Uwagi:

w semestrze letnim 2020/2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)