Problemy wielokulturowości w doradztwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PWKL-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy wielokulturowości w doradztwie |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika, specjalność: doradztwo zawodowe i personalne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy o podstawowych koncepcjach doradztwa wielokulturowego Zapoznanie z kluczowymi koncepcjami różnic kulturowych warunkujących funkcjonowanie na rynku pracy i w środowiskach zróżnicowanych kulturowo Zapoznanie z instytucjonalnymi możliwościami wsparcia doradczego dla migrantów imigrantów i emigrantów zarobkowych w Polsce i w Unii Europejskiej Zapoznanie z obszarami i metodami pracy z imigrantami na polskim rynku pracy Zapoznanie z strukturą i dynamiką migracji zarobkowych na europejskim rynku pracy Rozwinięcie umiejętności w zakresie projektowania oddziaływań edukacyjnych ukierunkowanych na profilaktykę niepowodzeń migracyjnych Rozwinięcie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo. |
Pełny opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo. Studenci poznają kluczowe zagadnienia teoretyczne związane z doradztwem międzykulturowym oraz poznają metody pracy z migrantami zarobkowymi oraz osobami przyjeżdżającymi do Polski w celu podjęcia zatrudnienia. |
Literatura: |
Cieślikowska D., Kownacka E., Olczak E., Paszkowska – Rogacz A., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006 Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Chutnik M., Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie, Kraków 2007 Dołęga-Herzog H., Herzog T., Rosalska M., Wawrzonek A., Praca w Polsce – Dobry Start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców, Warszawa 2007 Hofstede G., Hofstede G.J., Kultury i organizacje, Warszawa 2007 Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, GWP 2007 Lalak D. (red.), Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość. Zderzenie kultur we współczesnym świecie, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007 Scheffer P., Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wołowiec 2010 Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Kraków 2002 |
Efekty uczenia się: |
Po kursie student: Wymienia i charakteryzuje kluczowe koncepcje doradztwa wielokulturowego Wymienia i charakteryzuje zadania i role doradcy zawodowego pracującego w środowisku zróżnicowanym kulturowo, zarówno z emigrantami, imigrantami i reemigrantami zarobkowymi Wymienia i charakteryzuje grupy kompetencji wielokulturowych Zna i stosuje metody rozwijania kompetencji wielokulturowych Charakteryzuje sytuację i projektuje wsparcie doradcze dla najważniejszych grup imigrantów zarobkowych na polskim rynku pracy Charakteryzuje strukturę i dynamikę emigracji zarobkowych Polaków Projektuje wsparcie doradcze dla osób poszukujących pracy na europejskim rynku pracy – emigrantów i reemigrantów zarobkowych Zna polskie i europejskie instytucje udzielające wsparcia doradczego Zna i stosuje zasady etyki pracy doradcy zawodowego pracującego w środowiskach zróżnicowanych kulturowo |
Metody i kryteria oceniania: |
test |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Barańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Barańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Przekazanie wiedzy o koncepcjach doradztwa wielokulturowego Zapoznanie z kluczowymi koncepcjami różnic kulturowych warunkujących funkcjonowanie na rynku pracy i w środowiskach zróżnicowanych kulturowo Zapoznanie z instytucjonalnymi możliwościami wsparcia doradczego dla migrantów imigrantów i emigrantów zarobkowych w Polsce i w Unii Europejskiej Zapoznanie z obszarami i metodami pracy z imigrantami na polskim rynku pracy Zapoznanie z strukturą i dynamiką migracji zarobkowych na europejskim rynku pracy Rozwinięcie umiejętności w zakresie projektowania oddziaływań edukacyjnych ukierunkowanych na profilaktykę niepowodzeń migracyjnych Rozwinięcie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo. |
|
Literatura: |
Dołęga-Herzog H., Herzog T., Rosalska M., Wawrzonek A., Praca w Polsce – Dobry start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców, Warszawa, 2007, źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/praca-polsce-dobry-start-ankieta-rejestracyjna-dla-obcokrajowcow/ Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M., Rejmer-Ronowicz Z., Smoter B., Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym. Praktyczny poradnik dla doradcy zawodowego pracującego z klientem odmiennym kulturowo, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/podejscie-wielokulturowe-poradnictwie-zawodowym/ Królikowska J., Madej-Popowska D., Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doskonalenie-doradcow-zawodowych-uwzglednieniem-aspektu-wielokulturowosci-pakiet-organizacyjno-edukacyjny/ Paszkowska-Rogacz A., Olczak E, Kownacka E., Cieślikowska D., Doradztwo zawodowe a wyzwania kulturowe, Warszawa 2006 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doradztwo-zawodowe-a-wyzwania-miedzykulturowe/ MIP Migrant Info Point Poznań https://migrant.poznan.pl/pl/ Paszkowska Rogacz A., Olczak E., Kownacka E., Cieślikowska D., Vocational guidance and multicultural challenges, Warszawa 2008 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/vocational-guidance-and-multicultural-challenges/ Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., Podręcznik akademicki dla studentów doradztwo kariery i doradztwo personalne, Lublin 2017 źródło: https://www.kul.pl/files/1470/podrecznik_akademicki_3.pdf https://geerthofstede.com/ Kłodkowska J., Niejednoznaczność wizerunku pracownika, czyli o pewnych trendach w odnajdywaniu się na ponowoczesnym rynku pracy, [w:] Niejednoznaczność poradnictwa, (red.), E.Siarkiewicz, Zielona Góra 2004 https://www.wielokultury.wroclaw.pl/ Bogucka K., Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym, Studia Edukacyjne 49/2018 źródło https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/25008/1/SE%2049%202018_Katarzyna_Bogucka.pdf Lipińska M.,(red.), Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów, Warszawa 2008, źródło: https://rownosc.info/media/uploads/warsztaty_kompetencji.pdf Chmielecka A., (red), Od migracji do Integracji. Vademecum, Warszawa 2012, źródło: https://remedium.gumed.edu.pl/attachment/attachment/16152/Od_migracji_do_integracji_Vademecum.pdf Hajduk-Nijakowska H., Kulturowy kontekst komunikowania, [w]: Kulczycki, E., Wendland, M. (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012, źródło: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/2856 Kuras L., Kultury i organizacje, Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1(2) 2007 źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Media_Kultura_Spoleczenstwo/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155.pdf |
|
Uwagi: |
w semestrze letnim 2020/2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Barańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Barańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Przekazanie wiedzy o koncepcjach doradztwa wielokulturowego Zapoznanie z kluczowymi koncepcjami różnic kulturowych warunkujących funkcjonowanie na rynku pracy i w środowiskach zróżnicowanych kulturowo Zapoznanie z instytucjonalnymi możliwościami wsparcia doradczego dla migrantów imigrantów i emigrantów zarobkowych w Polsce i w Unii Europejskiej Zapoznanie z obszarami i metodami pracy z imigrantami na polskim rynku pracy Zapoznanie z strukturą i dynamiką migracji zarobkowych na europejskim rynku pracy Rozwinięcie umiejętności w zakresie projektowania oddziaływań edukacyjnych ukierunkowanych na profilaktykę niepowodzeń migracyjnych Rozwinięcie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo. |
|
Literatura: |
Dołęga-Herzog H., Herzog T., Rosalska M., Wawrzonek A., Praca w Polsce – Dobry start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców, Warszawa, 2007, źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/praca-polsce-dobry-start-ankieta-rejestracyjna-dla-obcokrajowcow/ Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M., Rejmer-Ronowicz Z., Smoter B., Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym. Praktyczny poradnik dla doradcy zawodowego pracującego z klientem odmiennym kulturowo, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/podejscie-wielokulturowe-poradnictwie-zawodowym/ Królikowska J., Madej-Popowska D., Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doskonalenie-doradcow-zawodowych-uwzglednieniem-aspektu-wielokulturowosci-pakiet-organizacyjno-edukacyjny/ Paszkowska-Rogacz A., Olczak E, Kownacka E., Cieślikowska D., Doradztwo zawodowe a wyzwania kulturowe, Warszawa 2006 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doradztwo-zawodowe-a-wyzwania-miedzykulturowe/ MIP Migrant Info Point Poznań https://migrant.poznan.pl/pl/ Paszkowska Rogacz A., Olczak E., Kownacka E., Cieślikowska D., Vocational guidance and multicultural challenges, Warszawa 2008 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/vocational-guidance-and-multicultural-challenges/ Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., Podręcznik akademicki dla studentów doradztwo kariery i doradztwo personalne, Lublin 2017 źródło: https://www.kul.pl/files/1470/podrecznik_akademicki_3.pdf https://geerthofstede.com/ Kłodkowska J., Niejednoznaczność wizerunku pracownika, czyli o pewnych trendach w odnajdywaniu się na ponowoczesnym rynku pracy, [w:] Niejednoznaczność poradnictwa, (red.), E.Siarkiewicz, Zielona Góra 2004 https://www.wielokultury.wroclaw.pl/ Bogucka K., Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym, Studia Edukacyjne 49/2018 źródło https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/25008/1/SE%2049%202018_Katarzyna_Bogucka.pdf Lipińska M.,(red.), Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów, Warszawa 2008, źródło: https://rownosc.info/media/uploads/warsztaty_kompetencji.pdf Chmielecka A., (red), Od migracji do Integracji. Vademecum, Warszawa 2012, źródło: https://remedium.gumed.edu.pl/attachment/attachment/16152/Od_migracji_do_integracji_Vademecum.pdf Hajduk-Nijakowska H., Kulturowy kontekst komunikowania, [w]: Kulczycki, E., Wendland, M. (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012, źródło: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/2856 Kuras L., Kultury i organizacje, Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1(2) 2007 źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Media_Kultura_Spoleczenstwo/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155.pdf |
|
Uwagi: |
w semestrze letnim 2020/2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Barańska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Barańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Przekazanie wiedzy o koncepcjach doradztwa wielokulturowego Zapoznanie z kluczowymi koncepcjami różnic kulturowych warunkujących funkcjonowanie na rynku pracy i w środowiskach zróżnicowanych kulturowo Zapoznanie z instytucjonalnymi możliwościami wsparcia doradczego dla migrantów imigrantów i emigrantów zarobkowych w Polsce i w Unii Europejskiej Zapoznanie z obszarami i metodami pracy z imigrantami na polskim rynku pracy Zapoznanie z strukturą i dynamiką migracji zarobkowych na europejskim rynku pracy Rozwinięcie umiejętności w zakresie projektowania oddziaływań edukacyjnych ukierunkowanych na profilaktykę niepowodzeń migracyjnych Rozwinięcie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji doradczych w zakresie pracy z klientem odmiennym kulturowo. |
|
Literatura: |
Dołęga-Herzog H., Herzog T., Rosalska M., Wawrzonek A., Praca w Polsce – Dobry start. Ankieta rejestracyjna dla obcokrajowców, Warszawa, 2007, źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/praca-polsce-dobry-start-ankieta-rejestracyjna-dla-obcokrajowcow/ Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M., Rejmer-Ronowicz Z., Smoter B., Podejście wielokulturowe w doradztwie zawodowym. Praktyczny poradnik dla doradcy zawodowego pracującego z klientem odmiennym kulturowo, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/podejscie-wielokulturowe-poradnictwie-zawodowym/ Królikowska J., Madej-Popowska D., Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości, Warszawa 2007 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doskonalenie-doradcow-zawodowych-uwzglednieniem-aspektu-wielokulturowosci-pakiet-organizacyjno-edukacyjny/ Paszkowska-Rogacz A., Olczak E, Kownacka E., Cieślikowska D., Doradztwo zawodowe a wyzwania kulturowe, Warszawa 2006 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/doradztwo-zawodowe-a-wyzwania-miedzykulturowe/ MIP Migrant Info Point Poznań https://migrant.poznan.pl/pl/ Paszkowska Rogacz A., Olczak E., Kownacka E., Cieślikowska D., Vocational guidance and multicultural challenges, Warszawa 2008 źródło: https://doradztwo.ore.edu.pl/vocational-guidance-and-multicultural-challenges/ Kot P., Grzesiuk K., Korulczyk T., Podręcznik akademicki dla studentów doradztwo kariery i doradztwo personalne, Lublin 2017 źródło: https://www.kul.pl/files/1470/podrecznik_akademicki_3.pdf https://geerthofstede.com/ Kłodkowska J., Niejednoznaczność wizerunku pracownika, czyli o pewnych trendach w odnajdywaniu się na ponowoczesnym rynku pracy, [w:] Niejednoznaczność poradnictwa, (red.), E.Siarkiewicz, Zielona Góra 2004 https://www.wielokultury.wroclaw.pl/ Bogucka K., Komunikacja międzykulturowa jako pomost ku integracji społecznej w środowisku wielokulturowym, Studia Edukacyjne 49/2018 źródło https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/25008/1/SE%2049%202018_Katarzyna_Bogucka.pdf Lipińska M.,(red.), Warsztaty kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów, Warszawa 2008, źródło: https://rownosc.info/media/uploads/warsztaty_kompetencji.pdf Chmielecka A., (red), Od migracji do Integracji. Vademecum, Warszawa 2012, źródło: https://remedium.gumed.edu.pl/attachment/attachment/16152/Od_migracji_do_integracji_Vademecum.pdf Hajduk-Nijakowska H., Kulturowy kontekst komunikowania, [w]: Kulczycki, E., Wendland, M. (red.). Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Poznań 2012, źródło: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/2856 Kuras L., Kultury i organizacje, Media, Kultura, Społeczeństwo nr 1(2) 2007 źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Media_Kultura_Spoleczenstwo/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155/Media_Kultura_Spoleczenstwo-r2007-t-n1_(2)-s149-155.pdf |
|
Uwagi: |
w semestrze letnim 2020/2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.