Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-PSPL-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika specjalna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie z przedmiotem i zadaniami psychologii społecznej zaprezentowanie metod badawczych stosowanych przez psychologów społecznych przekazanie wiedzy na temat sposobu, w jaki spostrzegamy siebie i innych przedstawienie problematyki dotyczącej wpływu społecznego wyjaśnienie w jaki sposób znajdują wyraz na poziomie postaw i zachowań stosunki społeczne rozwijanie zdolności do korzystania z teorii jako poznawczego narzędzia rozwiązywania praktycznych problemów społecznych kształtowanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak wymagań wstępnych. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć zawiera podana literatura. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Uczenie problemowe Gra dydaktyczna/symulacyjna Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta - przygotowywanie się do ćwiczeń, czytanie literatury 8 Czytanie wskazanej literatury 30 h Praca własna studenta – przygotowywanie się do testu zaliczeniowego 30 Pisanie testu zaliczeniowego z części konwersatoryjnej 1 h Odpowiedź ustna lub pisemna z części wykładowej i konwersatoryjnej 1 h SUMA GODZIN 100 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU 4 |
Skrócony opis: |
Wyjaśnienie pojęcia poznania społecznego. Funkcje schematów w poznaniu społecznym i heurystyki wydawania sądów. Rozumienie procesów społecznych, teorie atrybucji oraz błędy i tendencyjności w procesach atrybucji. Ukryte teorie osobowości. Rola stereotypów i uprzedzeń w procesie stygmatyzacji życia społecznego. Definicja i geneza postaw oraz sposoby ich zmiany. Agresja w życiu społecznym - nowe spojrzenie na konstruktywną rolę agresji. Osobowościowe i sytuacyjne determinanty funkcjonowania społecznego. Atrakcyjność społeczna - rola socjotechnik w kreowaniu własnego wizerunku. Grupa społeczna - miejscem pracy pedagoga. |
Pełny opis: |
Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami psychologii społecznej. Uzmysłowienie studentom zjawiska posługiwania się stereotypami i uprzedzeniami w życiu. Przedstawienie różnych postaw i trudności w ich zmianie. Zaznajomienie z wpływem społecznym, zachowaniem prospołecznym i antyspołecznym. Wskazanie możliwości wykorzystania psychologii społecznej w pracy zawodowej jak i funkcjonowaniu w życiu społecznym. |
Literatura: |
Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo Aronson E., (2009). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Cialdini R., (2016). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk:Gdańskie Wydawnictwo Naukowe Crisp R. J., Turner R. N., (2009). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Myers D.G., (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo Wojciszke B., (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar” Zimbardo P., Johnson R.L., McCann V., (2010). Psychologia: Kluczowe koncepcje. Tom V. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
|
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: potrafi określić przedmiot oraz zadania psychologii społecznej potrafi powiedzieć jakie są i na czym polegają metody badań stosowane w psychologii społecznej potrafi wykazać się wiedzą na temat formułowania przez ludzi sądów o sobie i innych oraz tworzenia wyjaśnień potrafi wytłumaczyć czym są konformizm, perswazja i interakcje grupowe oraz rozpoznać formy nacisku społecznego potrafi skazać źródła zarówno pozytywnych jak i negatywnych stosunków społecznych potrafi zaproponować praktyczne rozwiązania omawianych problemów społecznych potrafi aktywnie współdziałać podczas pracy w grupie inspirując dyskusje nad zagadnieniami psychologii społecznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Obserwacja sposobu wykonywania zadań grupowych Ocena udziału w dyskusji na zajęciach Kolokwium zaliczeniowe - pisemne Egzamin ustny lub pisemny Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Cichecka-Wilk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cichecka-Wilk, Julia Sienkiewicz-Wilowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Karmolińska-Jagodzik | |
Prowadzący grup: | Ewa Karmolińska-Jagodzik, Julia Sienkiewicz-Wilowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.