Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody socjoterapii w pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-MSDNP-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody socjoterapii w pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

pedagogika

Cele kształcenia:

Nabycie wiedzy dotyczącej klasyfikacji diagnostycznej i objawów nadpobudliwości psychoruchowej;

Nabycie wiedzy dotyczącej problematyki pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo w szkole i w domu;

Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących behawioralnych metod pracy z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową;

Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących pracy socjoterapeutycznej z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową.

Skrócony opis:

Klasyfikacje diagnostyczne nadpobudliwości psychoruchowej. Rozpowszechnianie i rokowanie. Rozpoznanie i leczenie. Metody pracy z dzieckiem nadpobudliwym. Dziecko nadpobudliwe w szkole. Codzienne życie z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo. Behawioralne zasady modyfikacji zachowań.

Pełny opis:

Student zna klasyfikacją diagnostyczną, objawy nadpobudliwości psychoruchowej, problematykę pracy z dzieckiem nadpobudliwym w szkole i w domu. Umie zastosować behawioralne zasady modyfikacji zachowań. Student zna specyfikę metod socjoterapii w pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo.

Literatura:

Hallowell E. M., Ratey J. J., (2004) W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina

Kołakowski A., Pisula A., Skotnicka M., Wolańczyk T., Dziecko nadpobudliwe w szkole objawy i systemy pomocy. Centrum CBT

Nartowska H., (1976) Wychowanie dziecka nadpobudliwego. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Skórzewska M., (2003) Dziecko z zespołem deficytu uwagi z nadruchliwością (ADHD). Symptomy diagnostyczne i wybrane metody terapii. Szkołą Specjalna 5/2003

Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., (1999) Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Prawie wszystko, co chcielibyście wiedzieć. Książka dla rodziców, nauczycieli i lekarzy. Lublin: BiFolium

Efekty uczenia się:

Student/ka:

- zna klasyfikacją diagnostyczną, objawy nadpobudliwości psychoruchowej,

- zna problematykę pracy z dzieckiem nadpobudliwym w szkole i w domu,

- umie zastosować behawioralne zasady modyfikacji zachowań,

- zna specyfikę metod socjoterapii w pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo,

- zna wskaźniki i uwarunkowania rozpoznawania nadpobudliwości psychoruchowej,

- zna rokowania przy rozpoznaniu występowania nadpobudliwości psychoruchowej,

- podaje statystyczne rozpowszechnienie występowania nadpobudliwości psychoruchowej w społeczeństwie,

- zna zasady wspomagania farmakologicznego funkcjonowania osób z nadpobudliwością psychoruchową,

- potrafi skonstruować plan pracy i scenariusz pracy socjoterapeutycznej z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dzieci z nadpobudliwością psychoruchową,

- rozumie emocjonalne i motywacyjne konsekwencje występowania nadpobudliwości psychoruchowej,

- umie nawiązać współpracę z osobą z nadpobudliwością psychoruchową.

Metody i kryteria oceniania:

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2,0 – niezadowalająca wiedza

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bielan, Izabela Stankowska-Mazur, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Izabela Stankowska-Mazur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Bielan, Weronika Klon, Katarzyna Waszyńska
Prowadzący grup: Weronika Klon
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Weronika Klon
Prowadzący grup: Weronika Klon
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Weronika Klon
Prowadzący grup: Aleksandra Załustowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)