Kształtowanie umiejętności trenerskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-KUT-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie umiejętności trenerskich |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Strona przedmiotu: | http://www.wse.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika: doradztwo zawodowe i personalne |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 Zapoznanie studentów z kluczowymi procesami szkoleniowymi C2 Zapoznanie studentów z zasadami dynamiki grupowej i ról społecznych C3 Zapoznanie studentów z metodami i rodzajami zabaw szkoleniowych C4 Kształtowanie umiejętności formułowania celów szkoleniowych oraz projektowania scenariusza szkoleniowego C5 Kształtowanie umiejętności wyboru rodzaju szkoleń i metod szkoleniowych do określonej grupy odbiorczej i sesji szkoleniowej C6 Zapoznanie z zasadami projektowania scenariusza szkoleniowego C7 Kształtowanie umiejętności kierowania relacjami i aktywnością grupy szkoleniowej C8 Kształtowanie umiejętności doboru odpowiednich ról grupowych i społecznych do określonych sytuacji trenerskich C9 Kształtowanie umiejętności dokonywania efektywnej oceny sesji szkoleniowej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Przedmiot prowadzony tradycyjnie. Przedmiot prowadzony zdalnie w semestrze letnim w roku akademickim 2019/2020 oraz 2020/2021. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Nie dotyczy |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wykładowca wskazuje gdzie i w jakiej bibliotece oraz czytelni można pozyskać wskazane źródła i materiały do zajęć. Wykładowca przygotowuje, opracowuje oraz przekazuje materiały na zajęciach (tryb tradycyjny) i on-line (Teams - Microsoft Office). Udostępniana jest najnowsza prasa naukowa i branżowa obejmująca zakres merytoryczny przedmiotu. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda projektu Metody aktywizujące grupę Pokaz i symulacja Praca z grupą |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 50h (2 pkt ECTS) |
Skrócony opis: |
Przedmiot wyposaża studenta w wiedzę z zakresu zasad i metodyki prowadzenia szkoleń oraz zarządzania dynamiką grupy szkoleniowej. Kształtuje umiejętności opracowania odpowiednich narzędzi pracy oraz zastosowania właściwych metod. Rozwija także umiejętności trener- szkoleniowca w zakresie przygotowywania profesjonalnych scenariuszy i ofert szkoleniowych. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizuje następujące treści szczegółowe: 1. Zasady przeprowadzania procesu rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych, zasady planowania i projektowania sesji szkoleniowych i ich etapy, zasady oceny programów szkoleniowo-rozwojowych 2. Zasady formułowania celów szkoleniowych, tworzenia planów i scenariuszy szkoleniowych oraz zasady doboru rodzajów szkoleń do określonej grupy odbiorczej 3. Rodzaje i zastosowanie metod szkoleniowych 4. Zasady dynamiki grupowej oraz wchodzenia i odgrywania ról społecznych 5. Zasady dobierania ról społecznych i grupowych w zależności sytuacji i grupy trenerskiej 6. Zasady konstruowania efektywnej sesji szkoleniowej oraz metody jej ewaluacji 7. Sposoby budowania relacji oraz empatii w grupie szkoleniowej |
Literatura: |
Adair J., Rozwijanie umiejętności przywódczych, Kraków 2007. Fuchs, B., Zabawy na dobry klimat w grupie, Kielce 2004. Fuchs, B., Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2006. Hartley M., Mowa ciała w pracy, Kielce 2004. Jarmuż, S., Witkowski, T., Podręcznik trenera. Praktyka prowadzenia szkoleń. Wrocław 2004. Łaguna, M., Szkolenia, jak je prowadzić, by… Gdańsk 2004. Proctor T., Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, Gdańsk 2003. Rae L., Efektywne szkolenie, Kraków 2011. Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, Kraków 2006. Silberman M., Metody aktywizujące w szkoleniach, Kraków 2004. Smółka P., Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Kraków 2008. Thorpe S., Clifford J., Podręcznik Coachingu. Podręcznik szkolenia, Poznań 2007. |
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada wiedzę na temat kluczowych procesów szkoleniowych, jak: rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych, zasad planowania i projektowania sesji szkoleniowych oraz ich etapów, zasad oceny programów szkoleniowo-rozwojowych 2. Student potrafi formułować cele szkoleniowe oraz wskazuje kryteria wyboru rodzajów szkoleń w określonej organizacji i dla określonej grupy odbiorczej 3. Student wskazuje możliwości zastosowania metod szkoleniowych w określonej sesji szkoleniowej 4. Student zna i umie zastosować wybrane metody szkoleniowe w grupie oraz przeprowadzić określone ćwiczenia w roli trenera 5. Student potrafi skonstruować scenariusz szkoleniowy na wybrany temat oraz dla konkretnej grupy odbiorczej 6. Student zna i rozumie podstawowe zasady wchodzenia i odgrywania ról grupowych oraz społecznych 7. Student potrafi dobrać odpowiednie role do określonych sytuacji w rzeczywistości trenerskiej i szkoleniowej 8. Student potrafi rozpoznać mocne i słabe strony przykładowej sesji szkoleniowej oraz dokonać jej ewaluacji 9. Student posiada umiejętność do samodzielnego przeprowadzenia szkolenia zgodnie z obowiązującymi zasadami 10. Student spostrzega relacje między poprawnie prowadzonym szkoleniem a aktywnością grupy 11. Student zna zasady etyki i jest wrażliwy na potrzeby grupy szkoleniowej |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział podczas zajęć, pisemne wykonanie zadania, udział w dyskusji, zaprojektowanie przykładowych rozwiązań praktycznych, prezentacja grupowa na zajęciach, udział w symulacjach na zajęciach, prezentacja scenariusza szkoleniowego, case study, przygotowanie i zaprezentowanie projektu szkoleniowego |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Christoph | |
Prowadzący grup: | Monika Christoph | |
Strona przedmiotu: | http://ksztalc.home.amu.edu.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-KUT-11-s (2 pkt ECTS) |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • Rozwijanie wiedzy studentów na temat kluczowych procesów szkoleniowych • Poszerzanie kompetencji studentów w zakresie dynamiki grupowej i ról trenerskich • Zapoznanie studentów z metodami i rodzajami ćwiczeń szkoleniowych • Kształtowanie umiejętności formułowania celów szkoleniowych oraz projektowania scenariusza szkoleniowego • Kształtowanie umiejętności wyboru rodzaju szkoleń i metod szkoleniowych do określonej grupy odbiorczej i sesji szkoleniowej • Kształtowanie umiejętności kierowania relacjami i aktywnością grupy szkoleniowej • Kształtowanie umiejętności dokonywania efektywnej oceny sesji szkoleniowej |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci poznają kluczowe umiejętności trenerskie, metody i ćwiczenia szkoleniowe oraz zasady efektywnego zarządzania procesem i relacjami szkoleniowymi. Zajęcia zaprojektowano w oparciu o teorię (literatura przedmiotu), ale także prasę branżową i przewodniki praktyczne właściwe dla studiowanej specjalności. |
|
Pełny opis: |
Na przedmiocie realizowane są następujące treści: Zasady przeprowadzania procesu rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych, zasady planowania i projektowania sesji szkoleniowych i ich etapy, zasady oceny programów szkoleniowo-rozwojowych Uwarunkowania i mechanizmy dynamiki grupy oraz rodzaje ról trenerskich Rodzaje i zastosowanie metod, ćwiczeń szkoleniowych Formułowanie celów szkoleniowych i tworzenie scenariuszy Zasady dobierania rodzajów szkoleń i metod pracy do określonych grup odbiorczych (tworzenie oferty “na miarę” potrzeb) Zasady efektywnego zarządzania relacjami w rzeczywistości trenerskiej Podstawy efektywnej ewaluacji sesji szkoleniowej |
|
Literatura: |
A. Niemczyk, Trener skuteczny. Procedury dla prowadzących szkolenia, Difin Warszawa 2012. D. Kelley, T. Kelley, Twórcza odwaga. Otwórz się na design thinking, MT Biznes Warszawa 2019. HR Business Guide. Dokumentacja i narzędzia nowoczesnego HR, 2019 Warszawa. HR Business Partner - czasopismo branżowe L. Rae, Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006. L. Rae, Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006. N. Minge, K. Minge, Jak uczyć się szybciej i skuteczniej, Samo Sedno, Warszawa 2017. M. Silberman, Metody aktywizujące w szkoleniach, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004. E-G. Gade, T. Listing, Skuteczne prowadzenie grupy, Wydaw. WAM, Kraków 2005. Podręcznik trenera przygotowany w ramach projektu Dobry Trener NGO, Warszawa 2008, Obserwatorium Zarządzania, ASTD International. Jak skutecznie szkolić pracowników? - PARP: https://www.parp.gov.pl/files/74/81/305/6750.pdf https://szkolenia.com/ www.hrtrendy.pl https://hrnaobcasach.pl/ https://www.konfeo.com/pl/blog/jak-skonstruowac-dobra-oferte/ |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Christoph | |
Prowadzący grup: | Monika Christoph | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.