Kształtowanie umiejętności menedżerskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-KUM-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie umiejętności menedżerskich |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika, specjalność: doradztwo zawodowe i personalne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • Zapoznanie z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu kierowania ludźmi oraz ukazanie roli menedżera w tym procesie • Zrozumienie wewnętrznych i zewnętrznych czynników determinujących zachowanie ludzi w organizacji • zrozumienie podstawowych mechanizmów warunkujących efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym • Zrozumie na czym polega praca menedżera ze względu na szczebel zarządzania w organizacji • zapamiętanie, rozumienie i analizowanie informacji dotyczących kluczowych kompetencji kierowniczych (społecznych, technologicznych, koncepcyjnych) • Poznanie stylów kierowania • Poznanie stopni rozwoju zawodowego pracowników i wyboru adekwatnego do niego stylu kierowania • weryfikacja osobistych kompetencji studentów w stosunku do kompetencji wymaganych w kierowaniu zespołem pracowniczym |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura podana jest w sylabusie, materiały potrzebne do zajęć udostępnia prowadzący zajęcia |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Gra dydaktyczna/symulacyjna Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z wiedzą teoretyczną w zakresie kompetencji współczesnego menadżera. W trakcie zajęć praktycznych uczestnicy poznają podstawowe mechanizmy warunkujące efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest także wyposażenie studentów w wiadomości dotyczące doskonalenia i rozwoju kadry kierowniczej, jak również stworzenie warunków do kształtowania praktycznych umiejętności w tym zakresie |
Literatura: |
Banaszak S., Edukacja menedżerska w społeczeństwie współczesnym. Studium teoretyczno-empiryczne, Poznań 2011 s.122-161, 174-175 Szłapińska J., Podnoszenie wartości kapitału edukacyjnego pracowników w systemie kształcenia ustawicznego, Poznań 2009, rozdz.3.3, 3.4, 3.6 Szłapińska Joanna, Praktyka zarządzania talentami w organizacjach uczących się (W:) Uczeniu się przez całe życie. Rozwój - Kariera - Partycypacja Społeczna, red. A. Szostkiewicz , Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2014 Szłapińska J., Kształcenie ustawiczne w biografiach menedżerów, (w:) Oświata dorosłych. Inspiracje i wyzwania (red.) E. Woźnicka, Biblioteka Edukacji Dorosłych, Tom 46, Warszawa-Łódź 2015 Szłapińska J., Post-graduate MBA studies as a form of life-long learning (W:) Lifelong learning for labour market needs (red.) E. Solarczyk-Ambrozik, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań 2016 Szłapińska J., Uwarunkowania sukcesu zawodowego w biografiach menedżerów (w:) Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy (red.) R. Gerlach, R. Tomaszewska-Lipiec, Bydgoszcz 2017 |
Efekty uczenia się: |
Zna podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kierowania ludźmi we współczesnych organizacjach Pozna podstawowe kompetencje oraz umiejętności top menedżera i menedżera liniowego Wymienia i charakteryzuje podstawowe mechanizmy warunkujące efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym uzyska wiedzę o stylach kierowania ludźmi zostanie wyposażony w wiadomości dotyczące doskonalenia i rozwoju kadry kierowniczej zdobędzie praktyczne umiejętności dotyczące własnego rozwoju zawodowego i będzie miał możliwość ich wykorzystania w procesie kształtowania osobistej ścieżki kariery zawodowej Posiada podstawowe kompetencje niezbędne w pracy menedżera liniowego i stosuje je w praktyce Dokonuje ewaluacji podjętych działań w obszarze zarządzania zespołem pracowniczym |
Metody i kryteria oceniania: |
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szłapińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szłapińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-KUM-11-S |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • Zapoznanie z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu kierowania ludźmi oraz ukazanie roli menedżera w tym procesie • Zrozumienie wewnętrznych i zewnętrznych czynników determinujących zachowanie ludzi w organizacji • zrozumienie podstawowych mechanizmów warunkujących efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym • Zrozumie na czym polega praca menedżera ze względu na szczebel zarządzania w organizacji • zapamiętanie, rozumienie i analizowanie informacji dotyczących kluczowych kompetencji kierowniczych (społecznych, technologicznych, koncepcyjnych) • Poznanie stylów kierowania • Poznanie stopni rozwoju zawodowego pracowników i wyboru adekwatnego do niego stylu kierowania • weryfikacja osobistych kompetencji studentów w stosunku do kompetencji wymaganych w kierowaniu zespołem pracowniczym |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu kierowania ludźmi oraz ukazanie roli menedżera w tym procesie |
|
Pełny opis: |
Zrozumienie wewnętrznych i zewnętrznych czynników determinujących zachowanie ludzi w organizacji zrozumienie podstawowych mechanizmów warunkujących efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym Zrozumie na czym polega praca menedżera ze względu na szczebel zarządzania w organizacji zapamiętanie, rozumienie i analizowanie informacji dotyczących kluczowych kompetencji kierowniczych (społecznych, technologicznych, koncepcyjnych) Poznanie stylów kierowania Poznanie stopni rozwoju zawodowego pracowników i wyboru adekwatnego do niego stylu kierowania weryfikacja osobistych kompetencji studentów w stosunku do kompetencji wymaganych w kierowaniu zespołem pracowniczym |
|
Literatura: |
Bokacki R.S., Leadership Tool Box. Ludzki kontekst przywództwa, Warszawa 2009 Borg, J., Perswazja. Sztuka wpływania na ludzi, Warszawa 2006 Dołhasz M.,Fudaliński J., Kosała M., Smutek H., Podstawy zarządzania. Koncepcje, strategie, zastosowania, Warszawa 2009 Griffin R.W, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2000 Koźmiński A. K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2000 Jędrych E. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi dla menedżerów średniego szczebla, Kraków 2007 Penc J., Role i umiejętności menedżerskie, Sekrety sukcesu i kariery, Warszawa 2005 Ryan R., Rozwój zdolności przywódczych, Kraków 2010 Szłapińska J., Podnoszenie wartości kapitału edukacyjnego pracowników w systemie kształcenia ustawicznego, Poznań 2009 Miesięczniki: Manager Magazine, Forbes, CEO –magazyn kadry zarządczej, Harvard Business Review |
|
Uwagi: |
20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szłapińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szłapińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-KUM-11-S |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • Zapoznanie z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu kierowania ludźmi oraz ukazanie roli menedżera w tym procesie • Zrozumienie wewnętrznych i zewnętrznych czynników determinujących zachowanie ludzi w organizacji • zrozumienie podstawowych mechanizmów warunkujących efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym • Zrozumie na czym polega praca menedżera ze względu na szczebel zarządzania w organizacji • zapamiętanie, rozumienie i analizowanie informacji dotyczących kluczowych kompetencji kierowniczych (społecznych, technologicznych, koncepcyjnych) • Poznanie stylów kierowania • Poznanie stopni rozwoju zawodowego pracowników i wyboru adekwatnego do niego stylu kierowania • weryfikacja osobistych kompetencji studentów w stosunku do kompetencji wymaganych w kierowaniu zespołem pracowniczym |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu kierowania ludźmi oraz ukazanie roli menedżera w tym procesie |
|
Pełny opis: |
Zrozumienie wewnętrznych i zewnętrznych czynników determinujących zachowanie ludzi w organizacji zrozumienie podstawowych mechanizmów warunkujących efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym Zrozumie na czym polega praca menedżera ze względu na szczebel zarządzania w organizacji zapamiętanie, rozumienie i analizowanie informacji dotyczących kluczowych kompetencji kierowniczych (społecznych, technologicznych, koncepcyjnych) Poznanie stylów kierowania Poznanie stopni rozwoju zawodowego pracowników i wyboru adekwatnego do niego stylu kierowania weryfikacja osobistych kompetencji studentów w stosunku do kompetencji wymaganych w kierowaniu zespołem pracowniczym |
|
Literatura: |
Bokacki R.S., Leadership Tool Box. Ludzki kontekst przywództwa, Warszawa 2009 Borg, J., Perswazja. Sztuka wpływania na ludzi, Warszawa 2006 Dołhasz M.,Fudaliński J., Kosała M., Smutek H., Podstawy zarządzania. Koncepcje, strategie, zastosowania, Warszawa 2009 Griffin R.W, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2000 Koźmiński A. K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2000 Jędrych E. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi dla menedżerów średniego szczebla, Kraków 2007 Penc J., Role i umiejętności menedżerskie, Sekrety sukcesu i kariery, Warszawa 2005 Ryan R., Rozwój zdolności przywódczych, Kraków 2010 Szłapińska J., Podnoszenie wartości kapitału edukacyjnego pracowników w systemie kształcenia ustawicznego, Poznań 2009 Miesięczniki: Manager Magazine, Forbes, CEO –magazyn kadry zarządczej, Harvard Business Review |
|
Uwagi: |
20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szłapińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szafran | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-KUM-11-S |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • Zapoznanie z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu kierowania ludźmi oraz ukazanie roli menedżera w tym procesie • Zrozumienie wewnętrznych i zewnętrznych czynników determinujących zachowanie ludzi w organizacji • zrozumienie podstawowych mechanizmów warunkujących efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym • Zrozumie na czym polega praca menedżera ze względu na szczebel zarządzania w organizacji • zapamiętanie, rozumienie i analizowanie informacji dotyczących kluczowych kompetencji kierowniczych (społecznych, technologicznych, koncepcyjnych) • Poznanie stylów kierowania • Poznanie stopni rozwoju zawodowego pracowników i wyboru adekwatnego do niego stylu kierowania • weryfikacja osobistych kompetencji studentów w stosunku do kompetencji wymaganych w kierowaniu zespołem pracowniczym |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu kierowania ludźmi oraz ukazanie roli menedżera w tym procesie |
|
Pełny opis: |
Zrozumienie wewnętrznych i zewnętrznych czynników determinujących zachowanie ludzi w organizacji zrozumienie podstawowych mechanizmów warunkujących efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym Zrozumie na czym polega praca menedżera ze względu na szczebel zarządzania w organizacji zapamiętanie, rozumienie i analizowanie informacji dotyczących kluczowych kompetencji kierowniczych (społecznych, technologicznych, koncepcyjnych) Poznanie stylów kierowania Poznanie stopni rozwoju zawodowego pracowników i wyboru adekwatnego do niego stylu kierowania weryfikacja osobistych kompetencji studentów w stosunku do kompetencji wymaganych w kierowaniu zespołem pracowniczym |
|
Literatura: |
Bokacki R.S., Leadership Tool Box. Ludzki kontekst przywództwa, Warszawa 2009 Borg, J., Perswazja. Sztuka wpływania na ludzi, Warszawa 2006 Dołhasz M.,Fudaliński J., Kosała M., Smutek H., Podstawy zarządzania. Koncepcje, strategie, zastosowania, Warszawa 2009 Griffin R.W, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2000 Koźmiński A. K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2000 Jędrych E. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi dla menedżerów średniego szczebla, Kraków 2007 Penc J., Role i umiejętności menedżerskie, Sekrety sukcesu i kariery, Warszawa 2005 Ryan R., Rozwój zdolności przywódczych, Kraków 2010 Szłapińska J., Podnoszenie wartości kapitału edukacyjnego pracowników w systemie kształcenia ustawicznego, Poznań 2009 Miesięczniki: Manager Magazine, Forbes, CEO –magazyn kadry zarządczej, Harvard Business Review |
|
Uwagi: |
20h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Szłapińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Szłapińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-KUM-11-S |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | • Zapoznanie z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu kierowania ludźmi oraz ukazanie roli menedżera w tym procesie • Zrozumienie wewnętrznych i zewnętrznych czynników determinujących zachowanie ludzi w organizacji • zrozumienie podstawowych mechanizmów warunkujących efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym • Zrozumie na czym polega praca menedżera ze względu na szczebel zarządzania w organizacji • zapamiętanie, rozumienie i analizowanie informacji dotyczących kluczowych kompetencji kierowniczych (społecznych, technologicznych, koncepcyjnych) • Poznanie stylów kierowania • Poznanie stopni rozwoju zawodowego pracowników i wyboru adekwatnego do niego stylu kierowania • weryfikacja osobistych kompetencji studentów w stosunku do kompetencji wymaganych w kierowaniu zespołem pracowniczym |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu kierowania ludźmi oraz ukazanie roli menedżera w tym procesie |
|
Pełny opis: |
Zrozumienie wewnętrznych i zewnętrznych czynników determinujących zachowanie ludzi w organizacji zrozumienie podstawowych mechanizmów warunkujących efektywne zarządzanie i kierowanie zespołem pracowniczym Zrozumie na czym polega praca menedżera ze względu na szczebel zarządzania w organizacji zapamiętanie, rozumienie i analizowanie informacji dotyczących kluczowych kompetencji kierowniczych (społecznych, technologicznych, koncepcyjnych) Poznanie stylów kierowania Poznanie stopni rozwoju zawodowego pracowników i wyboru adekwatnego do niego stylu kierowania weryfikacja osobistych kompetencji studentów w stosunku do kompetencji wymaganych w kierowaniu zespołem pracowniczym |
|
Literatura: |
Bokacki R.S., Leadership Tool Box. Ludzki kontekst przywództwa, Warszawa 2009 Borg, J., Perswazja. Sztuka wpływania na ludzi, Warszawa 2006 Dołhasz M.,Fudaliński J., Kosała M., Smutek H., Podstawy zarządzania. Koncepcje, strategie, zastosowania, Warszawa 2009 Griffin R.W, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2000 Koźmiński A. K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2000 Jędrych E. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi dla menedżerów średniego szczebla, Kraków 2007 Penc J., Role i umiejętności menedżerskie, Sekrety sukcesu i kariery, Warszawa 2005 Ryan R., Rozwój zdolności przywódczych, Kraków 2010 Szłapińska J., Podnoszenie wartości kapitału edukacyjnego pracowników w systemie kształcenia ustawicznego, Poznań 2009 Miesięczniki: Manager Magazine, Forbes, CEO –magazyn kadry zarządczej, Harvard Business Review |
|
Uwagi: |
20h |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.