Kultura języka i emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-KJ2-1PPW-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka i emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu kultury języka, szczególnie w odniesieniu do różnego rodzaju błędów, kształcenie umiejętności poprawnego posługiwania się polszczyzną i konstruowania poprawnych wystąpień publicznych, wykształcenie wrażliwości związanej z poprawnym i estetycznym wypowiadaniem się. Ponadto, celem zajęć jest przygotowanie studenta do rozumienia wiedzy dotyczącej: budowy aparatu mowy, układu oddechowego, jego funkcji, torów i sposobów oddychania; higieny posługiwania się głosem, świadomego posługiwania się głosem oraz stosowania odpowiedniej profilaktyki dysfunkcji w obrębie aparatu głosu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | e-learning |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Kompetencje społeczne: gotowość do aktywnego zdobywania wiedzy i umiejętności, samodzielność |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15 W + 15K = 30h Przygotowanie do zajęć - 30 H Czytanie wskazanej literatury - 30 H Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. - 50 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 35 H razem 175 7 punktów ECTS |
Pełny opis: |
Znaczenie terminów: kultura języka, błąd językowy, norma językowa; kryteria poprawności językowej Rodzaje błędów językowych i ich przykłady Poprawność leksykalna i frazeologiczna Mowa werbalna i niewerbalna: gest, mimika i ruch sceniczny Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny Język polski w mediach i dziennikarstwie – manipulacja językowa Budowa aparatu głosowego, zjawiska fizjologiczne związane z powstaniem głosu (ćwiczenia rozluźniające i wzmacniająco stabilizujące postawę mówcy). Układ oddechowy – budowa i typy oddychania, (ćwiczenia oddechowe). Rezonans i rezonatory. (ćwiczenia pobudzające rezonatory). Artykulacja w pracy głosem. Strefy artykulacyjne (ćwiczenia usprawniające aparat mowy, ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia dykcji). Patologie głosu ich objawy i sposoby leczenia. Higiena głosu. |
Literatura: |
http://matecznik.npr.pl/matura/errors.pdf https://sjp.pwn.pl/slowniki/przekle%C5%84stwo.html https://polszczyzna.pl/wulgaryzmy-staropolskie/ https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,156046,6962532,Dawne_przeklenstwa_czyli_jak_sie_zmienia_rozumienie.html https://www.ortograf.pl https://polszczyzna.pl https://cke.gov.pl https://encenc.pl/blad-gramatyczny/ https://encyklopedia.interia.pl/nauki-spoleczne-humanistyka/news-bledy-logiczne,nId,2009705 https://sites.google.com/site/samoswiadomosc/home/rozwoj-podmiotowy---filozofia/blad-bledu-kolowego http://di.com.pl/poprawna-polszczyzna-przestaje-obowiazywac-dziennikarzy-zwlaszcza-tych-internetowych-40580 https://websoul.pl/blog/jak-stworzyc-dobra-prezentacje-12-najwazniejszych-zasad file:///C:/Users/Kasia/Downloads/TDstories_Podrecznik_PL.pdf file:///C:/Users/Kasia/Downloads/92-125.pdf https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4565/1/08.%20Zi%C4%99ba.pdf https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/4077/13%20myszka-emisja%20g%c5%82osu.pdf?sequence=1&isAllowed=y |
Efekty uczenia się: |
Zna zasady poprawności językowej w mowie i piśmie Ma wiedzę na temat roli cech prozodycznych (akcentu, intonacji, pauzowania itp.) w wypowiedziach ustnych Dostrzega najczęstsze usterki i błędy w ustnych i pisemnych tekstach polszczyzny Rozumie potrzebę dbania o kulturę żywego słowa jako ważny składnik kultury języka i kultury osobistej człowieka Systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętność językowe; Potrafi sprawnie, poprawnie i estetycznie realizować kształt foniczny swych wypowiedzi Posiada wiedzę na temat: budowy aparatu głosu, mechaniki, torów i sposobów oddychania, mechanizmu powstawania głosu, higieny posługiwania się głosem Posiada umiejętność świadomego posługiwania się głosem, zastosowania zdobytej wiedzy na temat zasad i praw właściwej pracy głosem, stosuje odpowiednią profilaktykę dysfunkcji w obrębie aparatu głosu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny prezentacja multimedialna Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kabacińska-Łuczak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Agnieszka Konarczak, Ewa Sykulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kabacińska-Łuczak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Andrys, Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Agnieszka Konarczak, Ewa Sykulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sadowska | |
Prowadzący grup: | Marta Kędzia, Valentyna Kushnir, Katarzyna Sadowska, Ewa Sykulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sadowska | |
Prowadzący grup: | Marta Kędzia, Katarzyna Sadowska, Ewa Sykulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.