Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-ETY-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy z zakresu: metateorii etyki, jej przedmiotu i języka, historycznego dorobku i współczesnych dokonań etyki filozoficznej, biologii, socjologii i psychologii moralności, a także tradycji deontologii pedagogicznej. Konwersatorium ma sprzyjać rozwijaniu przez studentów umiejętności czytania ze zrozumieniem literatury z zakresu etyki, adekwatnego posługiwania się terminologią etyki podczas pisania tekstów pedagogicznych, nabywaniu przez studentów umiejętności krytycznej interpretacji sytuacji moralnych, dostrzegania ich złożoności i różnorodności, szczególnie w przypadkach dylematów, uwrażliwianiu na wyzwania w zakresie odpowiedzialności wychowawczej, a wreszcie motywowaniu studentów do etycznego postępowania w sytuacjach pedagogicznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wiedza humanistyczna i umiejętności na poziomie szkoły średniej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | informacje podawane w ramach zajęć organizacyjnych na początku cyklu, lektura wskazanych tekstów |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień; wykład konwersatoryjny; wykład problemowy; dyskusja; praca z tekstem; metoda analizy przypadków; problem-based learning |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest, z jednej strony, zapoznanie studentów z tradycjami i najnowszymi rozpoznaniami etyki filozoficznej i nauk o moralności, ze szczególnym uwzględnieniem ich relacji do problemów pedagogicznych, z drugiej zaś wdrażanie studentów do podejmowania refleksji etycznej, w odniesieniu do kwestii natury pedagogicznej i etosowej autorefleksji w tymże względzie. |
Pełny opis: |
Treści zajęć: - podstawowe kategorie języka etycznego; - przedmiot etyki filozoficznej i jej historia; - pozostałe odmiany badania moralności (teologia, nauki szczegółowe); - nurty myślenia etycznego; - kryteria i typologie moralności; - bioetyka i psychologia moralności; - socjologia moralności - kulturowe zróżnicowanie roszczeń etycznych; - deontologia pedagogiczna; - typy relacji moralnych między uczestnikami zdarzeń edukacyjnych; - moralne realia w praktykach edukacyjnych; |
Literatura: |
‒ Homplewicz J. (1996). Etyka pedagogiczna ‒ MacIntyre, A. (2002). Krótka historia etyki ‒ Mariański, J. (2006). Socjologia moralności ‒ Meirieu, P. (2007). Moralne wybory nauczycieli ‒ Styczeń, T., Merecki J. (2007). ABC etyki ‒ Szewczyk, K. (1999). Wychować mądrego człowieka. Zarys etyki pedagogicznej ‒ Środa, M. (2010). Etyka dla myślących ‒ Themerson, S. (1994). Katedra przyzwoitości ‒ Tischner, J. (2011). Myślenie według wartości ‒ Wojtyła, K. (1999). Elementarz etyczny ‒ Woleński, J., Hartman, J. (2009). Wiedza o etyce ‒ Zając, D. (2011). Etyka zawodowa nauczycieli ‒ Żylicz, P.O. (2010). Psychologia moralności |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu student: - dysponuje znajomością terminologii etyki i nauk o moralności; - zna podstawowe stanowiska etyczne wraz z ich uzasadnieniami; - potrafi wskazać aksjonormatywne podstawy etosu nauczyciela; - potrafi krytycznie interpretować roszczenia moralne związane z typowymi sytuacjami edukacyjnymi; - umie efektywnie czytać teksty pedagogiczne dla wydobywania z nich konotacji moralnych; - potrafi sprawnie budować wypowiedzi na tematy moralne i dyskutować kwestie moralne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Esej etyczny lub recenzja tekstu etycznego oceniany/a w skali od 5.0 do 2.0. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Budajczak | |
Prowadzący grup: | Marek Budajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Budajczak | |
Prowadzący grup: | Marek Budajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Budajczak | |
Prowadzący grup: | Marek Budajczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.