Edukacja przyrodnicza z ekologią
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-EP-2PPW-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja przyrodnicza z ekologią |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Poziom przedmiotu: | jednolite magisterskie |
Cele kształcenia: | 1. Poznanie celów i treści przyrodniczych oraz ekologicznych na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 2. Wzbogacanie wiedzy studentów z zakresu przyrody i ekologii. 3. Kształtowanie kompetencji badawczych w odniesieniu do przyrody i ekologii. 4. Rozwijanie wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych mających na celu wzrost świadomości w zakresie ekologii i ochrony środowiska. 5. Kształtowanie postaw proekologicznych opartych na zasadach ekologii głębokiej, w szczególności szacunku dla życia we wszelkich jego przejawach. 6. Budowanie poczucia sprawstwa u siebie i innych, w odniesieniu do działalności na rzecz ekologii i ochrony przyrody. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | cały przedmiot jest przygotowany do prowadzenia on-line |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wszystkie pozycje literaturowe dostępne w księgarniach, bibliotece lub w Internecie; materiały uzupełniające (prezentacje, akty prawne krótkie wykłady, hiperlinki) dostepne na platformach edukacyjnych Moodle i Teams dla przedmiotu. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład multimedialny, wykład konwersatoryjny, analiza przypadku, uczenie problemowe, dyskusja, praca w grupach, metoda projektu, pokaz i demonstracja, metody aktywizujące (burza mózgów) |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 pkt ECTS (90 h) |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w zagadnienia stosunku człowieka do środowiska, edukacji edkologicznej i przyrodniczej oraz wychowania ekologicznego. Odwóluje się do ekologii głebokiej, wartości osadzonych w etyce biocentrycznej i holistycznej, poszanowania dla wszystkich istot a także nieożywionych eleloemntów przyrody. |
Pełny opis: |
Treści: 1. Człowiek wobec otoczenia przyrodniczego. Paradygmaty w rozwoju stosunków człowieka ze środowiskiem (naturalizm, ekspansywizm). Antropocentryzm, biocentryzm i holocentryzm jako główne postawy etyczne człowieka wobec przyrody. 2. Degradacja środowiska przyrodniczego i zmiana klimatu: przyczyny, skutki i sposoby przeciwdziałania. Antropocen – ostatnia epoka na Ziemi? 3. Środowisko jako system przyrodniczy, społeczny, kulturowy. Antropogeniczne źródła kryzysu ekologicznego. Pozytywne i negatywne skutki działalności człowieka dla środowiska przyrodniczego. 4. Zrównoważony rozwój jako odpowiedź na kryzys ekologiczny i cel edukacji ekologicznej. 5. Edukacja ekologiczna a wychowanie ekologiczne. Ewolucja celów i treści edukacji ekologicznej/ wychowania ekologicznego. 6. Formalna i nieformalna edukacja przyrodnicza i ekologiczna: strategiczne dokumenty i instytucje. 7. Cele i treści edukacji przyrodniczej i ekologicznej w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 8. Znaczenie umiejętności badawczych dziecka w poznawaniu i rozumieniu przyrody. 9. Edukacja o środowisku, poprzez środowisko i dla środowiska. Znaczenie szkolnych ogrodów i wycieczek dla efektywnej edukacji przyrodniczej dziecka. Leśne przedszkola jako alternatywa dla tradycyjnej edukacji przyrodniczej i ekologicznej dziecka. 10. Uwarunkowania zachowań ekologicznych dzieci i dorosłych. 11. Rola pedagoga w kształtowaniu postaw i zachowań dziecka wobec środowiska przyrodniczego. 12. Aktywizm ekologiczny i działania wspólnotowe dzieci, młodzieży i dorosłych na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego. |
Literatura: |
1. Gola B. (2018) Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Rozdziały II: Wyzwania ekologiczne jako obszar myślenia i działania (str. 125-198) oraz IV: Etyka środowiskowa w edukacji formalnej na I etapie edukacyjnym – edukacja wczesnoszkolna (str. 249-270). 2. Schweitzer A. (1974) Życie. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. Esej: „Stosunek człowieka do stworzenia”, str 51-55 3. Albińska E. (2005) Pedagogika ekologiczna. W: Pilch T. (red.) (2005) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom IV, str. 129-135 4. Budniak A. (2017) Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls 5. Podręczniki szkolne rekomendowane przez MEN: https://naszelementarz.men.gov.pl/ 6. Terlecka M. K. (red.) (2014), Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy, Wydawnictwo Armagraf, Krosno; link: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6216/Edukacja_ekologiczna.pdf?sequence=1 7. Parczewska T, Michalak R., 2019, (Nie) obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. UMCS, Lublin 8. Parczewska T. (2009) Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin, UMCS |
Efekty uczenia się: |
Po skończeniu kursu student/ ka: 1) dysponuje podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu przyrody i ekologii; 2) zna cele edukacji przyrodniczej i ekologicznej oraz treści programowe i zalecane metody pracy z dzieckiem na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego; 3) zna strategiczne dokumenty i instytucje realizujące edukację formalną i nieformalną w zakresie przyrody i ekologii dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; 4) charakteryzuje się wysokim poziomem świadomości ekologicznej, wyrażającym się w postawie i działaniu; 5) potrafi podejmować działania dydaktyczne i wychowawcze rozwijające proekologiczną postawę i poczucie sprawstwa w działaniach proekologicznych; 6) rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i aktualizacji wiedzy w zakresie edukacji przyrodniczej i ekologicznej; 7) holistycznie postrzega świat przyrodniczy, wzajemne powiązania elementów ożywionych i nieożywionych, z uwzględnieniem miejsca i roli człowieka w systemie; 8) angażuje się w działania proekologiczne i na rzecz środowiska naturalnego; promuje szacunek do życia we wszelkich jego przejawach. |
Metody i kryteria oceniania: |
3 filary oceniania: 1) seria quizów sprawdzających wiedzę przyrodnicza i ekologiczną 2) aktywność - obecność na zajęciach, zabieranie głosu na zajęciach, aktywność na platformie e-learningowej 3) indywidualny projekt badawczo-wdrożeniowy o tematyce ekologicznej. Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Uwagi: |
W roku 2020/2021 przedmiot realizowany w całości on line; elementy pracy w grupach będą ograniczane na rzecz indywidualnej pracy studentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Uwagi: |
W roku 2020/2021 przedmiot realizowany w całości on line; elementy pracy w grupach będą ograniczane na rzecz indywidualnej pracy studentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Uwagi: |
W roku 2020/2021 przedmiot realizowany w całości on line; elementy pracy w grupach będą ograniczane na rzecz indywidualnej pracy studentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Uwagi: |
W roku 2020/2021 przedmiot realizowany w całości on line; elementy pracy w grupach będą ograniczane na rzecz indywidualnej pracy studentów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.