Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja przyrodnicza z ekologią

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-EP-2PPW-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja przyrodnicza z ekologią
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Poziom przedmiotu:

jednolite magisterskie

Cele kształcenia:

1. Poznanie celów i treści przyrodniczych oraz ekologicznych na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

2. Wzbogacanie wiedzy studentów z zakresu przyrody i ekologii.

3. Kształtowanie kompetencji badawczych w odniesieniu do przyrody i ekologii.

4. Rozwijanie wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych mających na celu wzrost świadomości w zakresie ekologii i ochrony środowiska.

5. Kształtowanie postaw proekologicznych opartych na zasadach ekologii głębokiej, w szczególności szacunku dla życia we wszelkich jego przejawach.

6. Budowanie poczucia sprawstwa u siebie i innych, w odniesieniu do działalności na rzecz ekologii i ochrony przyrody.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

cały przedmiot jest przygotowany do prowadzenia on-line

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Wszystkie pozycje literaturowe dostępne w księgarniach, bibliotece lub w Internecie; materiały uzupełniające (prezentacje, akty prawne krótkie wykłady, hiperlinki) dostepne na platformach edukacyjnych Moodle i Teams dla przedmiotu.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład multimedialny, wykład konwersatoryjny, analiza przypadku, uczenie problemowe, dyskusja, praca w grupach, metoda projektu, pokaz i demonstracja, metody aktywizujące (burza mózgów)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 pkt ECTS (90 h)

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w zagadnienia stosunku człowieka do środowiska, edukacji edkologicznej i przyrodniczej oraz wychowania ekologicznego. Odwóluje się do ekologii głebokiej, wartości osadzonych w etyce biocentrycznej i holistycznej, poszanowania dla wszystkich istot a także nieożywionych eleloemntów przyrody.

Pełny opis:

Treści:

1. Człowiek wobec otoczenia przyrodniczego. Paradygmaty w rozwoju stosunków człowieka ze środowiskiem (naturalizm, ekspansywizm). Antropocentryzm, biocentryzm i holocentryzm jako główne postawy etyczne człowieka wobec przyrody.

2. Degradacja środowiska przyrodniczego i zmiana klimatu: przyczyny, skutki i sposoby przeciwdziałania. Antropocen – ostatnia epoka na Ziemi?

3. Środowisko jako system przyrodniczy, społeczny, kulturowy. Antropogeniczne źródła kryzysu ekologicznego. Pozytywne i negatywne skutki działalności człowieka dla środowiska przyrodniczego.

4. Zrównoważony rozwój jako odpowiedź na kryzys ekologiczny i cel edukacji ekologicznej.

5. Edukacja ekologiczna a wychowanie ekologiczne. Ewolucja celów i treści edukacji ekologicznej/ wychowania ekologicznego.

6. Formalna i nieformalna edukacja przyrodnicza i ekologiczna: strategiczne dokumenty i instytucje.

7. Cele i treści edukacji przyrodniczej i ekologicznej w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

8. Znaczenie umiejętności badawczych dziecka w poznawaniu i rozumieniu przyrody.

9. Edukacja o środowisku, poprzez środowisko i dla środowiska. Znaczenie szkolnych ogrodów i wycieczek dla efektywnej edukacji przyrodniczej dziecka. Leśne przedszkola jako alternatywa dla tradycyjnej edukacji przyrodniczej i ekologicznej dziecka.

10. Uwarunkowania zachowań ekologicznych dzieci i dorosłych.

11. Rola pedagoga w kształtowaniu postaw i zachowań dziecka wobec środowiska przyrodniczego.

12. Aktywizm ekologiczny i działania wspólnotowe dzieci, młodzieży i dorosłych na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.

Literatura:

1. Gola B. (2018) Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Rozdziały II: Wyzwania ekologiczne jako obszar myślenia i działania (str. 125-198) oraz IV: Etyka środowiskowa w edukacji formalnej na I etapie edukacyjnym – edukacja wczesnoszkolna (str. 249-270).

2. Schweitzer A. (1974) Życie. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. Esej: „Stosunek człowieka do stworzenia”, str 51-55

3. Albińska E. (2005) Pedagogika ekologiczna. W: Pilch T. (red.) (2005) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom IV, str. 129-135

4. Budniak A. (2017) Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls

5. Podręczniki szkolne rekomendowane przez MEN: https://naszelementarz.men.gov.pl/

6. Terlecka M. K. (red.) (2014), Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy, Wydawnictwo Armagraf, Krosno; link: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6216/Edukacja_ekologiczna.pdf?sequence=1

7. Parczewska T, Michalak R., 2019, (Nie) obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. UMCS, Lublin

8. Parczewska T. (2009) Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin, UMCS

Efekty uczenia się:

Po skończeniu kursu student/ ka:

1) dysponuje podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu przyrody i ekologii;

2) zna cele edukacji przyrodniczej i ekologicznej oraz treści programowe i zalecane metody pracy z dzieckiem na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego;

3) zna strategiczne dokumenty i instytucje realizujące edukację formalną i nieformalną w zakresie przyrody i ekologii dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;

4) charakteryzuje się wysokim poziomem świadomości ekologicznej, wyrażającym się w postawie i działaniu;

5) potrafi podejmować działania dydaktyczne i wychowawcze rozwijające proekologiczną postawę i poczucie sprawstwa w działaniach proekologicznych;

6) rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i aktualizacji wiedzy w zakresie edukacji przyrodniczej i ekologicznej;

7) holistycznie postrzega świat przyrodniczy, wzajemne powiązania elementów ożywionych i nieożywionych, z uwzględnieniem miejsca i roli człowieka w systemie;

8) angażuje się w działania proekologiczne i na rzecz środowiska naturalnego; promuje szacunek do życia we wszelkich jego przejawach.

Metody i kryteria oceniania:

3 filary oceniania:

1) seria quizów sprawdzających wiedzę przyrodnicza i ekologiczną

2) aktywność - obecność na zajęciach, zabieranie głosu na zajęciach, aktywność na platformie e-learningowej

3) indywidualny projekt badawczo-wdrożeniowy o tematyce ekologicznej.

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kozłowska
Prowadzący grup: Agnieszka Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Uwagi:

W roku 2020/2021 przedmiot realizowany w całości on line; elementy pracy w grupach będą ograniczane na rzecz indywidualnej pracy studentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kozłowska
Prowadzący grup: Agnieszka Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Uwagi:

W roku 2020/2021 przedmiot realizowany w całości on line; elementy pracy w grupach będą ograniczane na rzecz indywidualnej pracy studentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kozłowska
Prowadzący grup: Agnieszka Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Uwagi:

W roku 2020/2021 przedmiot realizowany w całości on line; elementy pracy w grupach będą ograniczane na rzecz indywidualnej pracy studentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kozłowska
Prowadzący grup: Agnieszka Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Uwagi:

W roku 2020/2021 przedmiot realizowany w całości on line; elementy pracy w grupach będą ograniczane na rzecz indywidualnej pracy studentów.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)