Emisja głosu z piosenką dziecięcą i terapią głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-EGP-3WPNP-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu z piosenką dziecięcą i terapią głosu |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika, specjalność wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Cel (cele) modułu kształcenia: Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i umiejętności praktycznych w temacie emisji głosu nauczyciela i dziecka, poszerzony o podstawowe praktyczne umiejętności i repertuar wokalny niezbędny w pracy nauczyciela. Celem zajęć jest także zapoznanie studenta z podstawowymi zaburzeniami głosu okresu rozwojowego i ich profilaktyka. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | sprawność aparatu mowy |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura przedmiotu poniżej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metody i formy prowadzenia zajęć: Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja X Praca z tekstem X Metoda analizy przypadków Uczenie problemowe (Problem-based learning) Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) X Metoda ćwiczeniowa X Metoda laboratoryjna Metoda badawcza (dociekania naukowego) Metoda warsztatowa X Metoda projektu X Pokaz i obserwacja X Demonstracje dźwiękowe i/lub video X Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach X |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny kontaktowe z nauczycielem 30 Przygotowanie do ćwiczeń 10 Lektura literatury przedmiotu 5 Przygotowanie prezentacji tekstu 5 Suma godzin 50 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i umiejętności praktycznych w temacie emisji głosu nauczyciela i dziecka, poszerzony o podstawowe praktyczne umiejętności i repertuar wokalny niezbędny w pracy nauczyciela. Celem zajęć jest także zapoznanie studenta z podstawowymi zaburzeniami głosu okresu rozwojowego i ich profilaktyka. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: Głos jako podstawowe narzędzie pracy nauczyciela Anatomia i fizjologia narządu głosu nauczyciela i dziecka Proces tworzenia głosu i jego rodzaje. Technika mówienia Oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe, Podparcie oddechowe- ćwiczenia Zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji Sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji. Podstawy logopedii dziecięcej. Interpretacja tekstu, dykcja Poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim Przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu u nauczycieli i dzieci Piosenka jako narzędzie pracy nauczyciela. Podstawy prowadzenia zespołów dziecięcych. Zaznajomienie się z obowiązujący repertuarem wokalnym w kl.1-3 Higiena i relaksacja głosu |
Literatura: |
5. Zalecana literatura: M. Kotlarczyk, Sztuka żywego słowa; Lublin 2012 B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu; Kraków 2014 B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia z dykcji; Gdańsk 2013 B. Toczyska, Głośno i wyraźnie; Gdańsk 2015 J. Nowak, Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012 Emisja głosu nauczyciela, red.M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2006 Rzędowscy A., J., Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce, Wydawnictwo: OnePress , 2018 www: Podręcznik Nasza Szkoła dla kl 1 ;https://naszelementarz.men.gov.pl/piosenki-dla-klasy-1/. www: Podręcznik Nasza Szkoła dla kl 2 ;https://naszelementarz.men.gov.pl/piosenki-dla-klasy-2/. www: Podręcznik Nasza Szkoła dla kl 3 ;https://naszelementarz.men.gov.pl/piosenki-dla-klasy-3/. Strony www: Easyvioce.pl https://easyvoice.pl/ Inspiracje muzyczne do podręcznika Nasza szkoła klasa 1, klasa 2 i klasa3 https://www.ore.edu.pl/2018/01/inspiracje-muzyczne/ https://emisjaglosudlanauczycieli.pl/ Myszka A., Emisja głosu w kształceniu nauczycieli, Głos – język – komunikacja, tom 5 (dostęp: 14 września 2020 r.) https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/4077/13%20myszka-emisja%20g%c5%82osu.pdf?sequence=1&isAllowed=y |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Ma podstawowa wiedzę i zna terminologię używaną w emisji głosu. Posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu Zna proces tworzenia głosu, rodzaje głosu i typy fonacji Zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek, zna podstawy rozwoju głosu u dziecka Pojmuje zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory i ich rolę w prawidłowej fonacji Ma wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem głosu w mowie i śpiewie, potrafi poprawnie zaśpiewać piosenkę dziecięcą, Zna repertuar wokalny podstawowy z obowiązujących podręczników w kl. 1-3, umie poprowadzić zajęcia z emisji głosu dla dzieci Zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady poprawnej polszczyzny Posiada wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu, zna podstawy terapii głosu i logopedii Zna podstawowe zasady higieny głosu i relaksacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne Kolokwium ustne Prezentacja multimedialna Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Forecka-Waśko, Ewa Sykulska | |
Prowadzący grup: | Marta Kędzia, Agnieszka Konarczak, Ewa Sykulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.