Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu z piosenką dziecięcą i terapią głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-EGP-3WPNP-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu z piosenką dziecięcą i terapią głosu
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika, specjalność wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Cel (cele) modułu kształcenia:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i umiejętności praktycznych w temacie emisji głosu nauczyciela i dziecka, poszerzony o podstawowe praktyczne umiejętności i repertuar wokalny niezbędny w pracy nauczyciela.

Celem zajęć jest także zapoznanie studenta z podstawowymi zaburzeniami głosu okresu rozwojowego i ich profilaktyka.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

W przypadku konieczności realizacji zajęć w formie zdalnej wykorzystanie platform internetowych, np. MS Teams, Moodle, umożliwiających ich prowadzenie w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Dobór aktywności będzie uzależniony od treści kursu, potrzeb studentów i preferencji prowadzącego.



Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

sprawność aparatu mowy

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura przedmiotu poniżej


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Metody i formy prowadzenia zajęć:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja X

Praca z tekstem X

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) X

Metoda ćwiczeniowa X

Metoda laboratoryjna

Metoda badawcza (dociekania naukowego)

Metoda warsztatowa X

Metoda projektu X

Pokaz i obserwacja X

Demonstracje dźwiękowe i/lub video X

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach X




Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny kontaktowe z nauczycielem 30

Przygotowanie do ćwiczeń 10

Lektura literatury przedmiotu 5

Przygotowanie prezentacji tekstu 5

Suma godzin 50

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2


Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i umiejętności praktycznych w temacie emisji głosu nauczyciela i dziecka, poszerzony o podstawowe praktyczne umiejętności i repertuar wokalny niezbędny w pracy nauczyciela.

Celem zajęć jest także zapoznanie studenta z podstawowymi zaburzeniami głosu okresu rozwojowego i ich profilaktyka.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia:

Głos jako podstawowe narzędzie pracy nauczyciela

Anatomia i fizjologia narządu głosu nauczyciela i dziecka

Proces tworzenia głosu i jego rodzaje. Technika mówienia

Oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe,

Podparcie oddechowe- ćwiczenia

Zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji

Sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji. Podstawy logopedii dziecięcej.

Interpretacja tekstu, dykcja

Poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim

Przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu u nauczycieli i dzieci

Piosenka jako narzędzie pracy nauczyciela. Podstawy prowadzenia zespołów dziecięcych. Zaznajomienie się z obowiązujący repertuarem wokalnym w kl.1-3

Higiena i relaksacja głosu

Literatura:

5. Zalecana literatura:

M. Kotlarczyk, Sztuka żywego słowa; Lublin 2012

B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu; Kraków 2014

B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia z dykcji; Gdańsk 2013

B. Toczyska, Głośno i wyraźnie; Gdańsk 2015

J. Nowak, Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się

Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012

Emisja głosu nauczyciela, red.M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2006

Rzędowscy A., J., Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce, Wydawnictwo: OnePress , 2018

www: Podręcznik Nasza Szkoła dla kl 1 ;https://naszelementarz.men.gov.pl/piosenki-dla-klasy-1/.

www: Podręcznik Nasza Szkoła dla kl 2 ;https://naszelementarz.men.gov.pl/piosenki-dla-klasy-2/.

www: Podręcznik Nasza Szkoła dla kl 3 ;https://naszelementarz.men.gov.pl/piosenki-dla-klasy-3/.

Strony www:

Easyvioce.pl

https://easyvoice.pl/

Inspiracje muzyczne do podręcznika Nasza szkoła klasa 1, klasa 2 i klasa3

https://www.ore.edu.pl/2018/01/inspiracje-muzyczne/

https://emisjaglosudlanauczycieli.pl/

Myszka A., Emisja głosu w kształceniu nauczycieli, Głos – język – komunikacja, tom 5 (dostęp: 14 września 2020 r.)

https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/4077/13%20myszka-emisja%20g%c5%82osu.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia

efektów kształcenia student potrafi:

Ma podstawowa wiedzę i zna terminologię używaną w emisji głosu. Posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu

Zna proces tworzenia głosu, rodzaje głosu i typy fonacji

Zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek, zna podstawy rozwoju głosu u dziecka

Pojmuje zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory i ich rolę w prawidłowej fonacji

Ma wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem głosu w mowie i śpiewie, potrafi poprawnie zaśpiewać piosenkę dziecięcą,

Zna repertuar wokalny podstawowy z obowiązujących podręczników w kl. 1-3, umie poprowadzić zajęcia z emisji głosu dla dzieci

Zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady poprawnej polszczyzny

Posiada wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu, zna podstawy terapii głosu i logopedii

Zna podstawowe zasady higieny głosu i relaksacji

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne

Kolokwium ustne

Prezentacja multimedialna

Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Forecka-Waśko, Ewa Sykulska
Prowadzący grup: Marta Kędzia, Agnieszka Konarczak, Ewa Sykulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)