Diagnostyka psychopedagogiczna w doradztwie zawodowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-DDP-11-s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka psychopedagogiczna w doradztwie zawodowym |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | pedagogika, specjalność: doradztwo zawodowe i personalne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały będą dostępne dla uczestników zajęć na aplikacji „MojTrener.edu” po otrzymaniu kodu dostępu lub na MS TEAMS |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach Praca z wystandaryzowanymi i niewystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU - 6 |
Skrócony opis: |
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. |
Pełny opis: |
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń. |
Literatura: |
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289) Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009 Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009 Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003 Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4) Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012 Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001 Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010 Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4 Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019 Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003 Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011 Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005 Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: wymienia rodzaje diagnoz omawia podstawowe zasady etyczne w procedurach diagnostycznych wymienia i charakteryzuje podstawowe błędy w procesie diagnozowania oraz błędy przy planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej wymienia i charakteryzuje różnice w celach diagnostycznych w doradztwie zawodowym i personalnym wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy metod diagnostycznych stosowanych w doradztwie zawodowym prawidłowo dobiera i stosuje metody diagnostyczne poprawnie udziela informacji zwrotnej projektuje na podstawie danych uzyskanych z diagnozy dalsze postępowanie doradcze prawidłowo pisze raport z badań diagnostycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Test Raport Prezentacja multimedialna |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Rosalska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rosalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-DDP-11-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej |
|
Skrócony opis: |
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. |
|
Pełny opis: |
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń. |
|
Literatura: |
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289) Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009 Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009 Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003 Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4) Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012 Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001 Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010 Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4 Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019 Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003 Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011 Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005 Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym |
|
Uwagi: |
W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Rosalska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rosalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-DDP-11-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej |
|
Skrócony opis: |
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. |
|
Pełny opis: |
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń. |
|
Literatura: |
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289) Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009 Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009 Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003 Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4) Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012 Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001 Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010 Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4 Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019 Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003 Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011 Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005 Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym |
|
Uwagi: |
W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Rosalska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rosalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-DDP-11-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej |
|
Skrócony opis: |
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. |
|
Pełny opis: |
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń. |
|
Literatura: |
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289) Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009 Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009 Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003 Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4) Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012 Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001 Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010 Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4 Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019 Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003 Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011 Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005 Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym |
|
Uwagi: |
W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Rosalska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rosalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Kod ECTS: | 11-DDP-11-s |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 45 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej |
|
Skrócony opis: |
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. |
|
Pełny opis: |
Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń. |
|
Literatura: |
Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289) Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009 Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009 Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003 Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4) Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012 Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001 Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001 Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010 Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4 Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019 Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003 Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011 Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005 Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym |
|
Uwagi: |
W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.