Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka psychopedagogiczna w doradztwie zawodowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-DDP-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka psychopedagogiczna w doradztwie zawodowym
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

pedagogika, specjalność: doradztwo zawodowe i personalne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym 

Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym

Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych 

Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego 

Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole

Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały będą dostępne dla uczestników zajęć na aplikacji „MojTrener.edu” po otrzymaniu kodu dostępu lub na MS TEAMS

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Praca z wystandaryzowanymi i niewystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi



Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU - 6

Skrócony opis:

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych.

Pełny opis:

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.

Literatura:

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

wymienia rodzaje diagnoz

omawia podstawowe zasady etyczne w procedurach diagnostycznych

wymienia i charakteryzuje podstawowe błędy w procesie diagnozowania oraz błędy przy planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej

wymienia i charakteryzuje różnice w celach diagnostycznych w doradztwie zawodowym i personalnym

wymienia i charakteryzuje podstawowe grupy metod diagnostycznych stosowanych w doradztwie zawodowym

prawidłowo dobiera i stosuje metody diagnostyczne

poprawnie udziela informacji zwrotnej

projektuje na podstawie danych uzyskanych z diagnozy dalsze postępowanie doradcze

prawidłowo pisze raport z badań diagnostycznych

Metody i kryteria oceniania:

Test

Raport

Prezentacja multimedialna

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Rosalska
Prowadzący grup: Małgorzata Rosalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-DDP-11-s

Liczba godzin przedmiotu:

45

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym 

Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym

Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych 

Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego 

Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole

Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej





Skrócony opis:

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych.

Pełny opis:

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.

Literatura:

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Uwagi:

W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Rosalska
Prowadzący grup: Małgorzata Rosalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-DDP-11-s

Liczba godzin przedmiotu:

45

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym 

Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym

Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych 

Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego 

Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole

Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej





Skrócony opis:

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych.

Pełny opis:

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.

Literatura:

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Uwagi:

W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Rosalska
Prowadzący grup: Małgorzata Rosalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-DDP-11-s

Liczba godzin przedmiotu:

45

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym 

Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym

Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych 

Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego 

Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole

Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej





Skrócony opis:

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych.

Pełny opis:

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.

Literatura:

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Uwagi:

W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Rosalska
Prowadzący grup: Małgorzata Rosalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-DDP-11-s

Liczba godzin przedmiotu:

45

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

Zapoznanie z podstawowymi procedurami diagnostycznymi w doradztwie zawodowym 

Zapoznanie z etycznymi aspektami diagnozy w doradztwie zawodowym

Zapoznanie z podstawowymi obszarami diagnozy w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności doboru i stosowania adekwatnych metod, technik i narzędzi diagnostycznych 

Rozwijanie umiejętności projektowania i realizacji badań diagnostycznych w doradztwie zawodowym

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania IT w badaniach diagnostycznych w zakresie doradztwa zawodowego 

Rozwijanie umiejętności konstruowania raportów z przeprowadzonej diagnozy

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w zespole

Rozwijanie umiejętności ewaluowania własnej pracy doradczej





Skrócony opis:

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych.

Pełny opis:

Kurs ukierunkowany jest na rozwijanie kompetencji studentów w zakresie projektowania, realizowania i ewaluowania procesu diagnostycznego w kontekście zadań związanych z doradztwem zawodowym dla młodzieży i dorosłych. Uczestnicy poznają teoretyczne aspekty diagnozy i procesu diagnozowania oraz zasady realizacji badań diagnostycznych. W ramach zajęć studenci poznają metody, techniki i narzędzia diagnostyczne ukierunkowane na rozpoznawanie postaw, aspiracji, wartości, uzdolnień, predyspozycji zawodowych. Istotnym celem zajęć jest także kształtowanie etycznych postaw związanych z realizacją badań diagnostycznych oraz rozwijanie umiejętności w zakresie udzielania informacji zwrotnej i formułowania zaleceń.

Literatura:

Brzezińska A., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, Warszawa 2004, PWN, W; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych: wybór tekstów. (s. 270-289)

Czarnota-Bojarska J., Selekcja zawodowa. Przygotowanie, prowadzenie i podstawowe metody. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2009

Gardner H., Inteligencje wielorakie, Warszawa 2009

Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, Katowice 2003

Guzik-Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011

Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa 2005 (rozdz. 2,3,4)

Jarosiewicz H., Psychologia dążeń i skłonności zawodowych, Wrocław 2012

Jarosiewicz H., Charakter. Rozwój – zagrożenia, Wrocław 2001

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Kossowska M., Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych, Kraków 2001

Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, KOWEZiU, Warszawa 2010

Paluchowski W., Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy, Warszawa 2007; rozdział 1, 3,4

Paszkowska – Rogacz A., Młodzieżowy Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych – MŁOKOZZ, Warszawa 2011 http://scholaris.pl/zasob/104019

Paszkowska – Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Warszawa 2004.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, Warszawa 2003

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012 http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/edukacja/19-

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011

Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem, Warszawa 2005

Zeszyty informacyjno - metodyczne doradcy zawodowego dostępne w formie plików PDF na: www.praca.gov.pl/eurodoradztwo/zeszyty.html

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/54-metody-pomiaru-kompetencji-zawodowych

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/48-indywidualny-plan-dzialania-podrecznik-metodyczny

http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje/praca/zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego/37-testy-w-poradnictwie-zawodowym

Uwagi:

W semestrze letnim 2021 przedmiot realizowany jest zdalnie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)