Aktywizowanie środowisk społecznych w pracy nauczyciela dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11-ASS-2PPW-n |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywizowanie środowisk społecznych w pracy nauczyciela dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Studiów Edukacyjnych |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna |
Cele kształcenia: | - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji. - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym. - Uświadomienie znaczenia animacji. - Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - wykład - ćwiczenia - praca własna studenta |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | - godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 16 - przygotowanie do zajęć 3 - czytanie zalecanej literatury 4 - przygotowanie projektu 4 - przygotowanie do zaliczenia 3 1 punkt ECTS |
Skrócony opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Animacja jako metoda aktywizowania. Integrowanie działań wychowawczych. |
Pełny opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów). Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym. |
Literatura: |
- K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. - K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010. - Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. - P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014. - Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015. - M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka: - Potrafi uzasadnić potrzebę aktywizowania poszczególnych środowisk społecznych w kontekście dynamizowania ich codziennego funkcjonowania oraz wsparcia w sytuacjach trudnych, służącego przeciwdziałaniu marginalizacji. - Umie objaśnić znaczenie właściwego zagospodarowania czasu wolnego, umiejętnego korzystania z dóbr kultury i potrzeby współpracy oraz dokonać analizy funkcjonowania instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych, działających w środowisku. - Potrafi scharakteryzować specyfikę środowiska lokalnego jako płaszczyzny działań oraz wykorzystać w pracy pedagogicznej metodę organizowania środowiska, czyli aktywizowania społeczności lokalnej. - Umie aktywizować środowisko poprzez wykorzystanie różnych form i metod pracy z jednostką, grupą i społecznością, w tym animacji. - Potrafi ocenić warunki i możliwości działań systemowych (osób, instytucji, organizacji) na rzecz aktywizacji społeczności lokalnej. - Umie identyfikować potrzeby środowisk społecznych i inicjować działania nastawione na optymalizację procesów rozwojowych i wychowawczych. - Potrafi podejmować złożone działania pedagogiczne w środowisku i współpracować z innymi w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Obserwacja postaw studentów podczas zajęć. Dyskusja podczas ćwiczeń. Sprawdzenie umiejętności podczas ćwiczeń. Ocena z zaliczenia. Ocena projektu aktywizacji wybranej grupy społecznej. Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Słupska | |
Prowadzący grup: | Kamila Słupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji. - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym. - Uświadomienie znaczenia animacji. - Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych. |
|
Skrócony opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Animacja jako metoda aktywizowania. Integrowanie działań wychowawczych. |
|
Pełny opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów). Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym. |
|
Literatura: |
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. - K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010. - Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. - P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014. - Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015. - M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Słupska | |
Prowadzący grup: | Kamila Słupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji. - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym. - Uświadomienie znaczenia animacji. - Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych. |
|
Skrócony opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Animacja jako metoda aktywizowania. Integrowanie działań wychowawczych. |
|
Pełny opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów). Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym. |
|
Literatura: |
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. - K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010. - Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. - P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014. - Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015. - M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Słupska | |
Prowadzący grup: | Kamila Słupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji. - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym. - Uświadomienie znaczenia animacji. - Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych. |
|
Skrócony opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Animacja jako metoda aktywizowania. Integrowanie działań wychowawczych. |
|
Pełny opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów). Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym. |
|
Literatura: |
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. - K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010. - Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. - P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014. - Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015. - M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Słupska | |
Prowadzący grup: | Kamila Słupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | - Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji. - Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym. - Uświadomienie znaczenia animacji. - Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych. |
|
Skrócony opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Animacja jako metoda aktywizowania. Integrowanie działań wychowawczych. |
|
Pełny opis: |
Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska. Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej. Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów). Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora. Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska. Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym. |
|
Literatura: |
K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017. - K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010. - Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014. - P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014. - Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015. - M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.