Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywizowanie środowisk społecznych w pracy nauczyciela dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-ASS-2PPW-n
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aktywizowanie środowisk społecznych w pracy nauczyciela dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Cele kształcenia:

- Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji.

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym.

- Uświadomienie znaczenia animacji.

- Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych.


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- wykład

- ćwiczenia

- praca własna studenta

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

- godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 16

- przygotowanie do zajęć 3

- czytanie zalecanej literatury 4

- przygotowanie projektu 4

- przygotowanie do zaliczenia 3


1 punkt ECTS

Skrócony opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Integrowanie działań wychowawczych.

Pełny opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.

Literatura:

- K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.

- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.

- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.

- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student/ka:

- Potrafi uzasadnić potrzebę aktywizowania poszczególnych środowisk społecznych w kontekście dynamizowania ich codziennego funkcjonowania oraz wsparcia w sytuacjach trudnych, służącego przeciwdziałaniu marginalizacji.

- Umie objaśnić znaczenie właściwego zagospodarowania czasu wolnego, umiejętnego korzystania z dóbr kultury i potrzeby współpracy oraz dokonać analizy funkcjonowania instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych, działających w środowisku.

- Potrafi scharakteryzować specyfikę środowiska lokalnego jako płaszczyzny działań oraz wykorzystać w pracy pedagogicznej metodę organizowania środowiska, czyli aktywizowania społeczności lokalnej.

- Umie aktywizować środowisko poprzez wykorzystanie różnych form i metod pracy z jednostką, grupą i społecznością, w tym animacji.

- Potrafi ocenić warunki i możliwości działań systemowych (osób, instytucji, organizacji) na rzecz aktywizacji społeczności lokalnej.

- Umie identyfikować potrzeby środowisk społecznych i inicjować działania nastawione na optymalizację procesów rozwojowych i wychowawczych.

- Potrafi podejmować złożone działania pedagogiczne w środowisku i współpracować z innymi w tym zakresie.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Obserwacja postaw studentów podczas zajęć.

Dyskusja podczas ćwiczeń.

Sprawdzenie umiejętności podczas ćwiczeń.

Ocena z zaliczenia.

Ocena projektu aktywizacji wybranej grupy społecznej.

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Słupska
Prowadzący grup: Kamila Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji.

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym.

- Uświadomienie znaczenia animacji.

- Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych.

Skrócony opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Integrowanie działań wychowawczych.

Pełny opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.

Literatura:

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.

- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.

- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.

- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Słupska
Prowadzący grup: Kamila Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji.

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym.

- Uświadomienie znaczenia animacji.

- Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych.

Skrócony opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Integrowanie działań wychowawczych.

Pełny opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.

Literatura:

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.

- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.

- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.

- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Słupska
Prowadzący grup: Kamila Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji.

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym.

- Uświadomienie znaczenia animacji.

- Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych.

Skrócony opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Integrowanie działań wychowawczych.

Pełny opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.

Literatura:

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.

- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.

- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.

- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Słupska
Prowadzący grup: Kamila Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowisk społecznych i możliwości ich aktywizacji.

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym.

- Uświadomienie znaczenia animacji.

- Rozwijanie umiejętności aktywizowania grup społecznych.

Skrócony opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Integrowanie działań wychowawczych.

Pełny opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę (dzieci, młodzież, osoby dorosłe, w tym seniorów).

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w dynamizowaniu środowiska.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji w rozwiązywaniu problemów w środowisku lokalnym.

Literatura:

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

- K. Segiet, K. Słupska- Kwiatkowska (red.), Animacja środowiska a edukacja i wychowanie na potrzeby jutra, Gniezno 2010.

- Kaźmierczak T., Bąbska B., Jordan P., Dudkiewicz M., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

- P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014.

- Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015.

- M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Toruń 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)