Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywizowanie środowiska lokalnego dziecka z niepełnosprawnościami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-ASLDN-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aktywizowanie środowiska lokalnego dziecka z niepełnosprawnościami
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

-Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowiska lokalnego i możliwości jego aktywizacji

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym

- Zapoznanie z rolą i zakresem działań osób oraz instytucji wspierających rodzinę i dzieci z niepełnosprawnościami

- Uświadomienie znaczenia animacji


Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości).

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- dyskusja

- metoda ćwiczeniowa

- praca indywidualna i praca grupowa

- praca własna studenta


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30

Praca własna studenta: przygotowanie do ćwiczeń i grupowych dyskusji - 6

Praca własna studenta: czytanie zalecanej literatury - 8

Praca własna studenta: realizacja zadań cząstkowych - 9

Praca własna studenta: przygotowanie do zaliczenia - 7


2 punkty ECTS

Skrócony opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna aktywności.

Wybrane problemy dotykające współczesną rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie.

Integrowanie działań wychowawczych na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami.

Pełny opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Wybrane problemy dotykające współczesną rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym.

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w aktywizacji na co dzień rodzin i dzieci z niepełnosprawnościami.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami.

Literatura:

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

J. Prokopowicz, M. Hausman-Pniewska, Współtworzę Zatorze, czyli animacja podwórkowa na olsztyńskim Zatorzu, Olsztyn 2016, dostęp online: www.forumanimatorow.org

A. I. Brzezińska, M. Ohme., A. Resler-Maj, R. Kaczan, M. Wiliński., Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.

P. P. Grzybowski, Czerwony nos i radość życia. Działalność doktorów klaunów w opiniach wolontariuszy, [w:] P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014, dostęp online: www.bibliotekawolontariatu.pl

Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015, dostęp online: www.bibliotekawolontariatu.pl

E. Góralczyk, Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Seria: One są wśród nas, Warszawa 2009, dostęp online: www.bc.ore.edu.pl

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- Uzasadnić potrzebę aktywizowania środowiska lokalnego, w kontekście dynamizowania jego codziennego funkcjonowania oraz wsparcia w sytuacjach trudnych, służącego przeciwdziałaniu marginalizacji

- Objaśnić znaczenie właściwego zagospodarowania czasu wolnego, umiejętnego korzystania z dóbr kultury i potrzeby współpracy oraz dokonać analizy funkcjonowania instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych, działających w środowisku na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami

- Scharakteryzować specyfikę środowiska lokalnego jako płaszczyzny działań oraz wykorzystać w pracy pedagogicznej metodę organizowania środowiska, czyli aktywizowania społeczności lokalnej

- Wskazać trudności i problemy, z którymi boryka się w środowisku lokalnym współczesna rodzina dziecka z niepełnosprawnościami

- Aktywizować środowisko poprzez wykorzystanie różnych form i metod pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, w tym animacji

- Ocenić warunki i możliwości działań systemowych (osób, instytucji, organizacji) na rzecz aktywizacji dzieci z niepełnosprawnościami

- Identyfikować potrzeby środowiska lokalnego i inicjować wspólne działania nastawione na optymalizację procesów rozwojowych i wychowawczych dzieci z niepełnosprawnościami

- Podejmować działania pedagogiczne w środowisku i współpracować z innymi w tym zakresie

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja podczas zajęć.

Ocena z zaliczenia.

Ocena przygotowanych zadań.

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Słupska
Prowadzący grup: Kamila Słupska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- Przekazanie informacji z zakresu organizacji środowiska lokalnego i możliwości jego aktywizacji

- Zapoznanie z miejscem instytucji edukacyjnych, upowszechniania kultury i pomocowych w środowisku lokalnym

- Zapoznanie z rolą i zakresem działań osób oraz instytucji wspierających rodzinę i dzieci z niepełnosprawnościami

- Uświadomienie znaczenia animacji


Skrócony opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna aktywności.

Wybrane problemy dotykające współczesną rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym.

Animacja jako metoda aktywizowania.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie.

Integrowanie działań wychowawczych na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami.

Pełny opis:

Aktywizowanie środowisk społecznych jako wzmaganie ich aktywności oraz przeciwdziałanie marginalizacji.

Uczestnictwo w kulturze, czas wolny i jego zagospodarowanie w kontekście funkcjonowanie środowiska na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami.

Środowisko lokalne jako płaszczyzna działań. Znaczenie społeczności lokalnej.

Wybrane problemy dotykające współczesną rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym.

Rola i znaczenie osób oraz instytucji o charakterze edukacyjnym, służących upowszechnianiu kultury oraz pomocowych, wspierających rodzinę dziecka z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym.

Animacja jako metoda aktywizowania jednostek, grup i społeczności lokalnych. Rola animatora.

Organizacje pozarządowe i ich znaczenie w aktywizacji na co dzień rodzin i dzieci z niepełnosprawnościami.

Integrowanie działań wychowawczych różnych placówek/organizacji na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami.

Literatura:

K. Segiet, K. Słupska, A. Tokaj (red.), Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych (teoria a praktyka społeczna), Poznań 2017.

J. Prokopowicz, M. Hausman-Pniewska, Współtworzę Zatorze, czyli animacja podwórkowa na olsztyńskim Zatorzu, Olsztyn 2016, dostęp online: www.forumanimatorow.org

A. I. Brzezińska, M. Ohme., A. Resler-Maj, R. Kaczan, M. Wiliński., Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.

P. P. Grzybowski, Czerwony nos i radość życia. Działalność doktorów klaunów w opiniach wolontariuszy, [w:] P. P. Grzybowski, N. Woderska (red.), Wolontariat – czas stracony czy bezcenny?, Bydgoszcz 2014, dostęp online: www.bibliotekawolontariatu.pl

Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, Wolontariusz – beneficjent – przystanek w drodze do rozwoju osobistego na przykładzie indywidualnym, Warszawa 2015, dostęp online: www.bibliotekawolontariatu.pl

E. Góralczyk, Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Seria: One są wśród nas, Warszawa 2009, dostęp online: www.bc.ore.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)