Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arteterapia w pracy z małym dzieckiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-ART-3EDNI-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arteterapia w pracy z małym dzieckiem
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika, spec. Edukacja elementarna i nauczanie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

• Przekazanie podstawowej wiedzy o sposobach oddziaływania arteterapeutycznego w procesie wspierania rozwoju dzieci;

• Kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami, technikami współczesnej arteterapii w procesie wspierania rozwoju dziecka w kontekście jego indywidualnych potrzeb i możliwości;

• Zapoznanie z elementarną wiedzą o twórczości, kulturze i sztuce oraz możliwościach ich terapeutycznego zastosowania w pracy z dziećmi;


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

zazwyczaj nie, jednak w roku akademickim 2020/2021 w związku z COVID-19 zajęcia będą realizowane zdalnie na MS Teams (w całości).

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

• Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej oraz pedagogiki małego dziecka, umiejętność współpracy w grupie

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura i materiały zostaną udostępnione przez prowadzącego.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda warsztatowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 10

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 5

Czytanie wskazanej literatury 5

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. (prace arteterapeutyczne) 10



SUMA GODZIN 30

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 1


Skrócony opis:

Arteterapia w procesie wspierania rozwoju dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Arteterapia w pracy nauczyciela i wychowawcy w kontekście indywidualnych potrzeb dzieci

Twórczość, sztuka i kultura jako narzędzia w procesie arteterapeutycznym

Literatura:

Gładyczewska-Cylulko J. (2014). Arteterapia w pracy pedagoga, Oficyna Wydawnicza Impuls. (wybrane fragmenty).

Karolak W. (2015). Rysunek w arteterapiach twórczości i sztuce, Difin. (wybrane fragmenty).

Konieczna E. J. (2014). Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza Impuls. (wybrane fragmenty).

Jezierska-Wiejak E. (2005). Terapia poprzez dramę dziecka napotykającego trudności szkolne [w:] Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne (red.) B. Cytowska, B Winczura, Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 149-162.

Literatura zostanie udostępniona przez prowadzącego.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

Omawia sposoby oddziaływania arteterapeutycznego w procesie wspierania rozwoju dzieci

Tworzy indywidualne rozwiązania edukacyjne z zastosowaniem wybranych metod, technik, środków oddziaływania arteterapeutycznego

Omawia wybrane problemy twórczości, kultury i sztuki mając świadomość ich terapeutycznego zastosowania w pracy z dziećmi

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)

Portfolio (prace arteterapeutyczne dla dzieci)

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michalina Kasprzak
Prowadzący grup: Michalina Kasprzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)