Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aspekty prawne w pedagogice specjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-APPS-11-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aspekty prawne w pedagogice specjalnej
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Celem przeprowadzenia zajęć jest:


C1 porzeszenie wiedzy studenta na temat regulacjami prawa dotyczącego ochrony I wsparcia ocób z niepełnosprawnością oraz ich miejscem w systemie obowiązującego prawa.

C2 wyposażenie studentów w pogłębioną wiedzę dotyczącą podstawowych problemów związanych z ochroną wsparciem, pomocą, edukacją I aktywizacją zawodową osób z niepełnosprawnością i ukształtowanie praktycznych umiejętności wykorzystania przedmiotowych zagadnień w pracy pedagoga – doradcy zawodowego.

C3 ukazanie I omówienie charakterystycznych dla tej gałęzi prawa instytucji oraz procedur postępowania przed sądami oraz organami administracji zmierzających do ochrony i wsparcia osób z niepełnosprawnością

C4 zdobycie przez studenta pogłębionych umiejętności posługiwania się tekstem prawnym, poprawnej interpretacji przepisów prawa oraz zastosowania uzyskanej wiedzy przy rozwiązywaniu zadanych problemów praktycznych.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

W roku akademickim 2020/2021 w semestrze zimowym i letnim przedmioty odbywają się zdalnie. W pozostałych latach kształcenie na WSE latach z reguły odbywało się bez e – learningu.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z zakresu szkoły średniej : wiedza o społeczeństwie, elementy prawa konstytucyjnego, podstawy prawoznawstwa.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały z zajęć studenci otrzymują w formie elektronicznej (prezentacje, akty prawne, orzecznictwo, wzory pism procesowych) na pocztę elektroniczną.

Materiały znajdują się na Platformie Teams oraz przesyłane sa studentom za pośrednictwem poczty USOS.

Niezbędna do przygotowania literatura dostępna jest w wykazie poniżej.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacja mutimedialną

Dyskusja

Prace z tekstem

Analiza przypadków

Rozwiązywanie kazusów i tworzenie pism procesowych

Praca w grupach


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny kontaktowe (W) 15h

Przygotowanie do zajęć 10h

Czytanie literatury 5h

Przygotowanie pism procesowych 5h

Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia 10h

Praca nad analiza aktów prawnych 5h

Suma = 50 h

Liczba pkt ECTS 2


Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu poszerzenie wiedzy studenta na temat zagadnień prawnych związanych z niepełnosprawnością, pojawiających się w pracy pedagoga specjalnego. Porusza problem ubezwłasnowolnienia, opieki i kurateli, ochrony zdrowia psychicznego, świadczeń przysługujących osobom niepełnosprawnych, kwestii orzekania o niepełnosprawności, czy zatrudniania osób niepełnosprawnych.

Pełny opis:

Kurs poszerza wiedzą na temat podstawowych zagadnień, pojęć i terminów z zakresu prawoznawstwa, prawa cywilnego, prawa socjalnego, zabezpieczenia społecznego oraz prawa rodzinnego i opiekuńczego.

Treści prezentowane: pojęcie prawa, normy prawnej, źródeł prawa, zagadnienia zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych, form dokonywania czynności prawnych.

Instytucja ubezwłasnowolnienia, jego rodzaje oraz procedura ubezwłasnowolnienia.

Instytucja opieka i kurateli i ich znaczenie dla ochrony praw osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Zagadnienia dotyczące ochrony zdrowia psychicznego (podjęcia działań leczniczych bez zgody pacjenta, przesłanek zastosowania przymusu bezpośredniego)

Problematyka pomocy społecznej, świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, przesłanek nabycia i procedury przyznania,

Zagadnienia dotyczące orzekania o niepełnosprawności (procedura, organy właściwe, stopnie niepełnosprawności, uprawnienia osób niepełnosprawnych)

Literatura:

- Z.Radwański, Kodeks cywilny. Część ogólna, szereg wydań, Warszawa

- S.Nitecki, A.Wilk, Ustawa o wspieraniu rodziny I systemie pieczy zastępczej. Komentarz,Warszawa 2016.

- M. Andrzejwski, T.Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze. Wyd.. C.H.Beck Warszawa 2020

- H.Haak, Opieka i kuratela. Komentarz, Toruń 2004

- A. Marszałek,Instytucja ubezwłasnowolnienia w Polskim Prawie Cywilnym / Ekonomia i Humanistyka , 2000 nr 2 .

- A.Siemoszko, Ubezwłasnowolnienie w: Integracja, 2008, nr 4,

- P.Gałecki, K.Bobińska, K.Eichstaedt, Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego. Komentarz, Warszawa 2016

- I.Sierpowska, Pomoc społeczna. Komentarz, Wyd Wolters Kluewer Polska, Warszawa 2020

- P.Mrozek, Świadczenia rodzinne. Procedura i zasady przyznawania prawa do świadczeń rodzinnych w praktyce, C.H.Beck Warszawa, 2017.

- M.Paluszkiewkcz, M.Włodarczyk, Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Warszawa 2016.

- A.Kos, Nawiązanie stosunku pracy z osobą ubezwłasnowolnioną, Zeszyty Naukowe PWSZ w Legnicy. Nr 18/2016.

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-91b21d7a-d395-4af1-86c9-0796f624763d/c/zn18_2.pdf

- A.Olszewski, M.Pilich (red.), Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzjące. Komentarz. Warszawa 2017

Efekty uczenia się:

1) uzyskuje poszerzoną wiedzę na temat: miejsca prawa socjalnego, prawa zabezpieczenia społecznego, rodzinnego i opiekuńczego w systemie obowiązującego prawa, podstawowych pojęć, instytucji dziedziny prawa stanowiącej temat wykładu oraz procedur postępowania przez sądami i organami administracji państwowej

2) rozumie: znaczenie normy prawnej dla kształtowania stosunków społecznych (na linii jednostka-jednostka, jednostka – grupa społeczna (np. osoba niepełnosprawna - rodzina), jednostka-państwo), wagę rozwiązywania w sposób formalnie przewidziany problemów w zakresie funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością oraz jej rodziny, sprawowania nad nią opieki prawnej i faktycznej; różnice pomiędzy fakultatywnością oraz obligatoryjnością działań podejmowanych wobec podmiotów objętych postępowaniami.

3) posiada pogłębioną umiejętność: wyinterpretowania z przepisu prawnego normy prawnej i jej zastosowania; prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu prawoznawstwa oraz prawa socjalnego, prawa zabezpieczenia społecznego oraz rodzinnego i opiekuńczego; systematyzowania wiedzy szczegółowej; porównywania różnych instytucji prawa, artykułowania ich cech szczególnych oraz wskazywania ich znaczenia dla wsparcia jednostki ( ze szczególnym uwzględnieniem osoby niepełnosprawnej) i rodziny; stosowania normy prawnej dla rozwiązywania sytuacji faktycznej; pracy w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: egzamin ustny, dyskusja w grupach, rozwiązywanie kazusów i formułowanie pism procesowych

Kryteria oceniania:

5 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rajewska de Mezer
Prowadzący grup: Joanna Rajewska de Mezer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rajewska de Mezer
Prowadzący grup: Joanna Rajewska de Mezer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)