Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-AKU-11-pw-s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia kulturowa
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika

Pedagogika Specjalna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C1: wprowadzenie studentów w metodologiczną i merytoryczną specyfikę antropologii kulturowej.

C2: zapoznanie z terminami i pojęciami używanymi na gruncie antropologii kulturowej.

C3: przedstawienie genezy antropologii kulturowej jako nauki o człowieku i kulturze wytworzonej przez człowieka a także omówienie specyfiki szkół i kierunków antropologii kulturowej.

C4: zapoznanie z teoriami kultury powstałymi na gruncie antropologii kulturowej.

C5: mity i myślenie magiczne w kulturze.

C6: przedstawienie problematyki rodziny, małżeństwa i pokrewieństwa w różnych kulturach, pokrewieństwa, mitów.

C7: zapoznanie studentów z zagadnieniami etnicznymi jak uprzedzenia i stereotypy etniczne i ich powstawanie, tożsamość etniczna, procesy etniczne we współczesnej Europie.


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Zasoby biblioteki UAM. www.lib.amu.edu.pl

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykłady, prezentacje multimedialne, analiza tekstów.

Dyskusje problemowe na podstawie literatury, krytyczna analiza wskazanych przykładów w oparciu o omówione teorie.



Pełny opis:

Opis treści kształcenia:

-poznanie przedmiotu i zakresu badań antropologicznych,

-omówienie związków człowieka i kultury - początki zainteresowań antropologią kulturową,

-poznanie przedmiotu i zakresu badań antropologicznych,

-omówienie związków człowieka i kultury,

-początki zainteresowań antropologią kulturową,

-epoka odkryć geograficznych a proces poznawania „obcych” (pojęcia: etnocentryzm i relatywizm kulturowy),

- poznanie dwóch nurtów badań antropologicznych: historycznego i scjentystycznego,

-omówienie techniki badań charakterystycznych dla antropologii kulturowej – w odniesieniu do społeczeństw obcych i własnego społeczeństwa,

- problemy etyczne w badaniach antropologicznych,

- poznanie pojęcia: kultura w ujęciu E. Tylora,

- poznanie koncepcji stadiów kultury L. H. Morgana,

- poznanie podstawowych założeń Leslie White´a,

-omówienie założeń niemiecko - austriackiej szkoły kręgów kulturowych: (L. Frobenius, B. Ankerman, F,Graebner),

- poznanie teorii kręgów kulturowych W. Schmidta,

- poznanie problematyki badań w relacji: kultura-osobowość - R. Benedict, M. Mead, Z. Freud,

- zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami antropologii społecznej Bronisława Malinowskiego,

- zapoznanie z - teorią Alfreda Radcliffe’a Browna.

Problemy komunikowania się w kontekście kulturowym (kultura jako forma komunikacji) – zapoznaie się z językoznawstwem F.de Saussure’a podstawowymi ideami strukturalizmu C. Levi-Straussa,- podejściem semiotycznym w badaniu kultury- P.Bogatyriewa i B.Uspieńskiego

Przedyskutowanie pojęć i koncepcji: cywilizacja, kultura.

Omówienie procesu rozwoju kultury ludzkiej:

- dyskusja dotycząca rozwoju cywilizacji w kontekście cech społeczeństw.

Definicja i typy rodzin:

- pojęcie i typologie małżeństwa, kazirodztwo, egzogamia i endogamia;

-systemy pokrewieństwa w różnych kulturach.

Problemy definicji religii:

- pojęcie sacrum, rola magii i religii w kulturach, formy religii: animizm, szamanizm, totemizm, politeizm;

- tabu, rytuał i obrzęd religijny- autorytety religijne i ich rola w życiu społeczeństw.

Rodzaje i etapy zmian kulturowych:

– dyskusja na podstawie przeczytanych lektur;

- wyjaśnienie i dyskusja pojęć: akulturacja, asymilacja, synkretyzm kulturowy.

Etniczność:

- stereotypy i uprzedzenia etniczne - dyskusja na podstawie przeczytanych lektur;

- tożsamość etniczna- naród i proces narodotwórczy jako przedmiot badań antropologicznych;

- „obcy-inny” w badaniach antropologicznych.

Literatura:

• Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Kraków 2007.

• Burszta W., Antropologia kultury. Tematy - teorie - interpretacje,Poznań 1998.

• Clifford J., Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka,Warszawa2000.

• Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005.

• Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.

• Malinowski B., Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Dzieła t. 3, wydanie dowolne.

• Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.

• Paluch A..K., Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa 1990.

• Benedict R., Wzory kultury, Warszawa 1999.

• Burszta W., Piątkowski K., O czym opowiada antropologiczna opowieść, Warszawa 1994.

• Geertz C., Dzieło i życie. Antropolog jako autor, Warszawa 2000.

• Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Warszawa 2000.

• Linton R., Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000.

• Malinowski B., Jednostka, społeczność, kultura, Dzieła t. 8, Warszawa 2000.

• Olszewska - Dyoniziak B., Człowiek – kultura – osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Kraków 1991, wyd. II Wrocław 2003.

Efekty uczenia się:

Krytyczna analiza literatury przedmiotu w języku polskim.

Korzystanie z literatury przedmiotu w języku angielskim.

Student potrafi uzasadniać wyciągane wnioski podając argumenty oparte o wiedzę z literatury przedmiotu identyfikując je z perspektywami teoretycznymi i poglądami autorów.

Student używa języka zawierającego terminy specjalistyczne w sposób spójny i jednoznaczny.

Student przestrzega respektowanie zasad podawania cudzego dorobku naukowego.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny lub ustny

Konwersatoria: kolokwium (test lub pytania otwarte).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Boroń
Prowadzący grup: Aleksandra Boroń, Anna Mańkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Boroń
Prowadzący grup: Aleksandra Boroń, Aleksandra Karoń, Anna Mańkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)