Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Andragogika i gerontologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11-AG-11-s
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Andragogika i gerontologia
Jednostka: Wydział Studiów Edukacyjnych
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Studiów Edukacyjnych
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Pedagogika specjalna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- przekazanie wiedzy dotyczącej współczesnej andragogiki i gerontologii, ich usytuowania pośród innych nauk, zwłaszcza nauk społecznych

- wskazanie wyzwań i kierunków rozwoju andragogiki i gerontologii w starzejącym się społeczeństwie

- pokazanie roli edukatora w pracy z dorosłymi w różnym wieku

- rozwijanie wiedzy na temat potencjału oraz ograniczeń rozwojowych ludzi dorosłych w różnych fazach życia, a w szczególności w fazie późnej dorosłości

- przekazanie wiedzy na temat różnych systemów wspomagania seniorów

- przekazanie wiedzy na temat możliwości całożyciowej edukacji ludzi dorosłych

- kształtowanie umiejętności zrozumienia i rozwiązywania problemów osób starszego

- rozwinięcie świadomości postaw prezentowanych wobec osób starszych

- kształtowanie współpracy międzypokoleniowej



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

w roku 2019/20 i 2020/21 zajęcia zdalne

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

w usos i u prowadzącego

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja

- metoda analizy przypadków

- metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

- praca w grupach – rozwiązywanie problemów osób starszych

- rozmowa z osobą starszą na temat transferów międzypokoleniowych w rodzinie dotyczących wspierania wkraczania w dorosłość adolescentów kiedyś oraz analiza porównawcza sytuacji obecnej


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć z nauczycielem -30

Przygotowanie do zajęć 15

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej -10

Przygotowanie do egzaminu 10

Suma 75




3

Skrócony opis:

Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę dotyczącą rozwoju i obszarów aktywności ludzi dorosłych: młodych, dorosłych w fazie średniej i późnej dorosłości. Obszarem łączącym wszystkie pokolenia są uczenie się przez całe życie i dorosłość.

Wykłady i konwersatoria prezentują zróżnicowane zadania rozwojowe, problemy i oblicza starzenia się i starości, ale w sposób szczególny, zwracają uwagę na możliwości całożyciowego uczenia się i rozwoju. Zapoznają studentów z wiedzą z obszaru psychologii rozwoju człowieka dorosłego, ukazują jego potencjał i ograniczenia. W obliczu istniejących przeobrażeń demograficznych, starzenia się społeczeństw, ważne jest zapoznawanie ludzi młodych z problemami ludzi starszych i sposobami ich rozwiązywania.

Pełny opis:

Ważnymi problemami dyskutowanymi podczas zajęć i prezentowanymi podczas wykładów są: dorosłość jako podstawowa kategoria andragogiki, zmieniająca się wraz ze zmianą pokoleń i czynników społeczno-kulturowych,

stałość i zmienność zadań rozwojowych człowieka dorosłego w różnych fazach dorosłości, nowe wyzwania dla edukacji dorosłych – analiza wybranych zjawisk: społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo ryzyka, starzenie się społeczeństw, bezrobocie, ubóstwo, zmieniające się miejsca i przestrzenie uczenia dorosłych i metodyka pracy z nimi, dorosłym, starzenie się i starość w perspektywach: biologicznej, społecznej i psychologicznej i konsekwencje tych zmian dla innych pokoleń oraz wyzwania dla edukacji, potrzeby ludzi starszych i możliwości ich zaspokajania – systemy wsparcia osób starszych w Polsce i innych krajach, kompetencje andragoga i gerontologa oraz miejsce andragogiki i gerontologii pośród innych nauk.

Literatura:

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń. (rozdz. 1,2,3,4)

Szatur-Jaworska B, Błędowski P., Dzięgielewska M., (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa. (rozdz. 1 i 2)

Lista uzupełniających lektur:

Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A., (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN Warszawa

Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-mentor 2011/2

Leszczyńska-Rejchert A., (2005), Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn.

Malewski M., (2010),Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły wyższej Edukacji TWP Wrocław.

Solarczyk-Ambrozik E., (2004), Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Miedzy wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań.

Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., (2007), Pomoc i opieka w starości, Szczecin.

Fabiś A. (red.), (2005), Seniorzy w rodzinie, instytucji, społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii, Sosnowiec.

Błędowski P, (2002), Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa.

Miasta przyjazne starzeniu: przewodnik

Efekty uczenia się:

Studentka/Student:

zna i rozumie terminologię z obszaru andragogiki i gerontologii i ich powiązania z innymi dyscyplinami

zna wybrane teorie uczenia się dorosłych i starszych, różnice w uczeniu się dorosłych i dzieci

dostrzega aktualne problemy i wyzwania andragogiki i gerontologii, przykładowo: lifelong learning, starzenie się społeczeństw i jego konsekwencje, rolę aktywizacji ludzi starszych itp.

zna prawidłowości rozwoju człowieka dorosłego w każdej fazie dorosłości, w perspektywie: biologicznej, psychologicznej i społecznej oraz ich wpływ na przebieg życia i specyfikę starzenia się i starości

potrafi określać problemy ludzi dorosłych, a zwłaszcza starszych oraz projektować ich rozwiązania

potrafi odróżniać modele pracy edukacyjnej i określać ich zalety i ograniczenia

zna cele i działalność wybranych instytucji opieki, pomocy, wsparcia,

potrafi dostrzec postawy prezentowane wobec starości i ludzi starszych

jest gotów podejmować wyzwania zawodowe i osobiste wykorzystując kompetencje andragoga i gerontologa

Metody i kryteria oceniania:

- egzamin pisemny

-praca pisemna na zaliczenie

- różne zadania cząstkowe podczas zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Konieczna-Woźniak
Prowadzący grup: Renata Konieczna-Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

11-AG-11-s

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- przekazanie wiedzy z obszarów współczesnej andragogiki i gerontologii, ich usytuowania pośród innych nauk społecznych, wyzwań i kierunków rozwoju oraz roli edukatora

- rozwijanie wiedzy na temat potencjału oraz ograniczeń rozwojowych ludzi dorosłych w różnych fazach życia, a w szczególności w fazie późnej dorosłości

- przekazanie wiedzy na temat różnych systemów wspomagania seniorów oraz możliwości całożyciowej edukacji ludzi dorosłych

- kształtowanie umiejętności zrozumienia i rozwiązywania problemów osób starszego

- rozwinięcie świadomości postaw prezentowanych wobec osób starszych

- kształtowanie współpracy międzypokoleniowej



Skrócony opis:

Przedmiot: Andragogika i gerontologia łączy wiedzę dotyczącą problemów okresu dorosłości człowieka i jego ostatniej fazy - starości. Przybliża problematykę dotyczącą ludzi dorosłych i starszych, których populacja szczególnie w Europie, systematycznie rośnie. Tematyka zajęć skupia się wokół potencjału i ograniczeń wynikających z wieku. Studenci zostają zapoznani z ideą lifelong learning i możliwościami uczenia się w różnych miejscach i przestrzeniach. Znajdują związek andragogiki z gerontologią - podmiot wokół którego skupione są ich problemy - człowieka dorosłego i jego rozwój. Zapoznają się z ofertą edukacyjną dla ludzi dorosłych, z edukacją formalną, nieformalną i pozaformalną oraz rolą aktywizacji osób starszych za sprawą między innymi edukacji.

Pełny opis:

Ważnymi problemami dyskutowanymi podczas zajęć i prezentowanymi podczas wykładów są: dorosłość jako podstawowa kategoria andragogiki, zmieniająca się wraz ze zmianą pokoleń i czynników społeczno-kulturowych,

stałość i zmienność zadań rozwojowych człowieka dorosłego w różnych fazach dorosłości, nowe wyzwania dla edukacji dorosłych – analiza wybranych zjawisk: społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo ryzyka, starzenie się społeczeństw, bezrobocie, ubóstwo, zmieniające się miejsca i przestrzenie uczenia dorosłych i metodyka pracy z nimi, dorosłym, starzenie się i starość w perspektywach: biologicznej, społecznej i psychologicznej i konsekwencje tych zmian dla innych pokoleń oraz wyzwania dla edukacji, potrzeby ludzi starszych i możliwości ich zaspokajania – systemy wsparcia osób starszych w Polsce i innych krajach, kompetencje andragoga i gerontologa oraz miejsce andragogiki i gerontologii pośród innych nauk.

Literatura:

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń. (rozdz. 1,2,3,4)

Szatur-Jaworska B, Błędowski P., Dzięgielewska M., (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa. (rozdz. 1 i 2)

Lista uzupełniających lektur:

Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A., (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN Warszawa

Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-mentor 2011/2

Leszczyńska-Rejchert A., (2005), Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn.

Malewski M., (2010),Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły wyższej Edukacji TWP Wrocław.

Solarczyk-Ambrozik E., (2004), Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Miedzy wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań.

Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., (2007), Pomoc i opieka w starości, Szczecin.

Fabiś A. (red.), (2005), Seniorzy w rodzinie, instytucji, społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii, Sosnowiec.

Błędowski P, (2002), Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa.

Miasta przyjazne starzeniu: przewodnik

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Konieczna-Woźniak
Prowadzący grup: Renata Konieczna-Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Kod ECTS:

11-AG-11-s

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- przekazanie wiedzy z obszarów współczesnej andragogiki i gerontologii, ich usytuowania pośród innych nauk, zwłaszcza nauk społecznych,

- wskazanie wyzwań i kierunków rozwoju obu nauk oraz roli andragoga i gerontologa

- rozwijanie wiedzy na temat potencjału oraz ograniczeń rozwojowych ludzi dorosłych w różnych fazach życia, a w szczególności w fazie późnej dorosłości

- przekazanie wiedzy na temat różnych systemów wspomagania seniorów oraz możliwości całożyciowej edukacji ludzi dorosłych

- kształtowanie umiejętności zrozumienia i rozwiązywania problemów osób starszego

- rozwinięcie świadomości postaw prezentowanych wobec osób starszych

- kształtowanie współpracy międzypokoleniowej



Skrócony opis:

Przedmiot: Andragogika i gerontologia łączy wiedzę dotyczącą problemów okresu dorosłości człowieka i jego ostatniej fazy - starości. Przybliża problematykę dotyczącą ludzi dorosłych i starszych, których populacja szczególnie w Europie, systematycznie rośnie. Tematyka zajęć skupia się wokół potencjału i ograniczeń wynikających z wieku. Studenci zostają zapoznani z ideą lifelong learning i możliwościami uczenia się w różnych miejscach i przestrzeniach. Znajdują związek andragogiki z gerontologią - podmiot wokół którego skupione są ich problemy - człowieka dorosłego i jego rozwój. Zapoznają się z ofertą edukacyjną dla ludzi dorosłych, z edukacją formalną, nieformalną i pozaformalną oraz rolą aktywizacji osób starszych za sprawą między innymi edukacji.

Pełny opis:

Ważnymi problemami dyskutowanymi podczas zajęć i prezentowanymi podczas wykładów są: dorosłość jako podstawowa kategoria andragogiki, zmieniająca się wraz ze zmianą pokoleń i czynników społeczno-kulturowych,

stałość i zmienność zadań rozwojowych człowieka dorosłego w różnych fazach dorosłości, nowe wyzwania dla edukacji dorosłych – analiza wybranych zjawisk: społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo ryzyka, starzenie się społeczeństw, bezrobocie, ubóstwo, zmieniające się miejsca i przestrzenie uczenia dorosłych i metodyka pracy z nimi, dorosłym, starzenie się i starość w perspektywach: biologicznej, społecznej i psychologicznej i konsekwencje tych zmian dla innych pokoleń oraz wyzwania dla edukacji, potrzeby ludzi starszych i możliwości ich zaspokajania – systemy wsparcia osób starszych w Polsce i innych krajach, kompetencje andragoga i gerontologa oraz miejsce andragogiki i gerontologii pośród innych nauk.

Literatura:

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń. (rozdz. 1,2,3,4)

Szatur-Jaworska B, Błędowski P., Dzięgielewska M., (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa. (rozdz. 1 i 2)

Lista uzupełniających lektur:

Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A., (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN Warszawa

Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-mentor 2011/2

Leszczyńska-Rejchert A., (2005), Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn.

Malewski M., (2010),Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły wyższej Edukacji TWP Wrocław.

Solarczyk-Ambrozik E., (2004), Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Miedzy wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań.

Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., (2007), Pomoc i opieka w starości, Szczecin.

Fabiś A. (red.), (2005), Seniorzy w rodzinie, instytucji, społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii, Sosnowiec.

Błędowski P, (2002), Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa.

Miasta przyjazne starzeniu: przewodnik

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Konieczna-Woźniak
Prowadzący grup: Renata Konieczna-Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Kod ECTS:

11-AG-11-s

Liczba godzin przedmiotu:

30

Cele kształcenia przedmiotu cyklu:

- przekazanie wiedzy z obszarów współczesnej andragogiki i gerontologii, ich usytuowania pośród innych nauk, zwłaszcza nauk społecznych,

- wskazanie wyzwań i kierunków rozwoju obu nauk oraz roli andragoga i gerontologa

- rozwijanie wiedzy na temat potencjału oraz ograniczeń rozwojowych ludzi dorosłych w różnych fazach życia, a w szczególności w fazie późnej dorosłości

- przekazanie wiedzy na temat różnych systemów wspomagania seniorów oraz możliwości całożyciowej edukacji ludzi dorosłych

- kształtowanie umiejętności zrozumienia i rozwiązywania problemów osób starszego

- rozwinięcie świadomości postaw prezentowanych wobec osób starszych

- kształtowanie współpracy międzypokoleniowej



Skrócony opis:

Przedmiot: Andragogika i gerontologia łączy wiedzę dotyczącą problemów okresu dorosłości człowieka i jego ostatniej fazy - starości. Przybliża problematykę dotyczącą ludzi dorosłych i starszych, których populacja szczególnie w Europie, systematycznie rośnie. Tematyka zajęć skupia się wokół potencjału i ograniczeń wynikających z wieku. Studenci zostają zapoznani z ideą lifelong learning i możliwościami uczenia się w różnych miejscach i przestrzeniach. Znajdują związek andragogiki z gerontologią - podmiot wokół którego skupione są ich problemy - człowieka dorosłego i jego rozwój. Zapoznają się z ofertą edukacyjną dla ludzi dorosłych, z edukacją formalną, nieformalną i pozaformalną oraz rolą aktywizacji osób starszych za sprawą między innymi edukacji.

Pełny opis:

Ważnymi problemami dyskutowanymi podczas zajęć i prezentowanymi podczas wykładów są: dorosłość jako podstawowa kategoria andragogiki, zmieniająca się wraz ze zmianą pokoleń i czynników społeczno-kulturowych,

stałość i zmienność zadań rozwojowych człowieka dorosłego w różnych fazach dorosłości, nowe wyzwania dla edukacji dorosłych – analiza wybranych zjawisk: społeczeństwo informacyjne, społeczeństwo ryzyka, starzenie się społeczeństw, bezrobocie, ubóstwo, zmieniające się miejsca i przestrzenie uczenia dorosłych i metodyka pracy z nimi, dorosłym, starzenie się i starość w perspektywach: biologicznej, społecznej i psychologicznej i konsekwencje tych zmian dla innych pokoleń oraz wyzwania dla edukacji, potrzeby ludzi starszych i możliwości ich zaspokajania – systemy wsparcia osób starszych w Polsce i innych krajach, kompetencje andragoga i gerontologa oraz miejsce andragogiki i gerontologii pośród innych nauk.

Literatura:

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń. (rozdz. 1,2,3,4)

Szatur-Jaworska B, Błędowski P., Dzięgielewska M., (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa. (rozdz. 1 i 2)

Lista uzupełniających lektur:

Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A., (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN Warszawa

Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-mentor 2011/2

Leszczyńska-Rejchert A., (2005), Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn.

Malewski M., (2010),Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły wyższej Edukacji TWP Wrocław.

Solarczyk-Ambrozik E., (2004), Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Miedzy wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań.

Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., (2007), Pomoc i opieka w starości, Szczecin.

Fabiś A. (red.), (2005), Seniorzy w rodzinie, instytucji, społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii, Sosnowiec.

Błędowski P, (2002), Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa.

Miasta przyjazne starzeniu: przewodnik

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)