Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-pnjn-ils-66 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem modułu kształcenia jest osiągnięcie kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka niemieckiego na poziomie C1 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu gramatyki i słownictwa języka niemieckiego na poziomie B2 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego, umiejętności komunikacyjne z zakresu sprawności słuchania, czytania, mówienia i pisania w języku niemieckim na poziomie B2 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć oraz literatura podawane są na pierwszych zajęciach oraz dodatkowo dostępne online w grupie zajęciowej PNJN na MS Teams |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Przygotowanie do zajęć 15 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10 Przygotowanie projektu 10 Przygotowanie pracy semestralnej 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 15 SUMA GODZIN 120 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 |
Skrócony opis: |
W ramach praktycznej nauki języka niemieckiego studenci pracują nad tekstami o różnej tematyce ćwicząc i rozwijając przy tym umiejętność budowania wypowiedzi zarówno pisemnych jak i ustnych; równocześnie samodzielnie pracują nad językiem (gramatyka, słownictwo). W ramach przedmiotu wprowadza się również elementy krajoznawstwa niemieckiego. |
Pełny opis: |
Wolontariat - o działaczach społecznych. Formy zaangażowania w społeczeństwie polskim i niemieckim Reakcje językowe (publiczne wyrażanie opinii), wyrażanie obojętności, niezrozumienia. Dyskusja - zasady wymiany argumentów i pomocne sformułowania Świadome cele w życiu a dobre chęci. Artykuł prasowy i praca nad własnym tekstem Nominalizacja i werbalizacja: Kausal-, Konzessiv-, Final-, Konsekutivsätze, Präpositional-Ergänzungen Życie zawodowe w Polsce i w Niemczech. Wielozadaniowość. Przygotowanie do ról zawodowych Soft Skills - Radiointerview. Ubieganie się o posadę Diagramy i statystyki – opis i interpretacja Weiterführender Nebensatz Turystyka wśród młodzieży. Couchsurfing Tatuaże w społeczeństwie polskim i niemieckim - aspekty medyczne, prawne i kulturowe Komentowanie, ocenianie Notowanie – prezentacja w punktach Przydawka Castingshows jako fenomen medialny i społeczny Rola pracy w życiu. Pracoholizm Argumentacja – streszczenie treści Dyskusja dot. przeczytanych informacji – Przytaczanie informacji z tekstu, zajęcie stanowiska |
Literatura: |
Koithan, U.; Mayr-Sieber, T.; Schmitz, H.; Sonntag, R. (2018): Aspekte neu C1. Mittelstufe Deutsch. Lehr- und Arbeitsbuch, Teil 1 mit Audio-CD. Stuttgart: Klett Helbig, G; Buscha, J. (2000) Übungsgrammatik Deutsch. Dreyer H., Schmitt R. (2000). Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik artykuły z prasy niemieckiej, reportaże z Internetu |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna słownictwo na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w języku niemieckim w ramach przerabianych treści kształcenia, zna zjawiska gramatyczne języka niemieckiego w zakresie ich struktury i funkcji na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, potrafi opisać zjawiska kulturowe związane z krajami niemieckiego obszaru językowego, potrafi w języku niemieckim zrozumieć dłuższe wypowiedzi, nawet jeśli nie są one jasno skonstruowane i kiedy związki logiczne są w nich jedynie implikowane, a nie wyrażone bezpośrednio; bez większych trudności rozumie programy telewizyjne i filmy, potrafi w języku niemieckim wypowiadać się płynnie i spontanicznie, bez zbyt widocznego namyślania się w celu znalezienia właściwych sformułowań; potrafi skutecznie porozumiewać się w kontaktach towarzyskich i sprawach zawodowych potrafi precyzyjnie formułować swoje myśli i poglądy, zręcznie nawiązując do wypowiedzi rozmówców, potrafi w języku niemieckim formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi dotyczące skomplikowanych zagadnień, rozwijać w nich wybrane podtematy lub poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją. umie samodzielnie zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): Warunki zaliczenia przedmiotu: obowiązkowa obecność na zajęciach napisanie 4 prac pisemnych, ocenianych wg ustalonych kryteriów (350 słów) przygotowanie 2 prezentacji (oceniana jest poprawność językowa wg ustalonych kryteriów) napisanie 4 testów śródsemestralnych Kryteria oceny prac pisemnych (maksimum 20 pkt.) 1. Treść i układ pracy - maksimum 4 pkt. 2. Dobór słownictwa, stylistyka - maksimum 8 pkt. 3. Poprawność morfosyntaktyczna, ortografia, interpunkcja - maksimum 8 pkt. Odejmowane są punkty za błędy w pracy: - błędy rażące - 0,5 pkt. - pozostałe błędy - 0,25 pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Milena Hadryan, Paweł Hostyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek, Joanna Woźniak, Nadja Zuzok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek, Małgorzata Komorowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Komorowska, Renata Rydian, Maciej Walkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Luiza Ciepielewska-Kaczmarek, Joanna Woźniak, Nadja Zuzok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.