Historia literatury niemieckiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-oHLNIE-DL33 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury niemieckiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, filologia germańska z j. niemieckim od poziomu A1 |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji wybranych utworów literatury niemieckojęzycznej z okresu od 1918 do 1945 roku (z naciskiem na literaturę Republiki Weimarskiej, Trzeciej Rzeszy i emigracji); poszerzanie wiedzy z zakresu kluczowych zjawisk literackich tego okresu w oparciu o literaturę przedmiotu wskazaną przez prowadzącego wraz z wykorzystaniem instrumentów analizy poznanych dzięki wykładom; rozwijanie umiejętności rozumienia funkcji tekstu literackiego w procesach kulturowych; rozumienia specyfiki utworu literackiego jako wytworu konkretnej epoki historycznoliterackiej; umiejętności określenia szeroko rozumianego tła kulturowego tekstu, elementów biograficznych, przemian zachodzących w poetyce; pogłębianie zdolności krytycznych; kształtowanie postawy otwartości wobec różnorodności kulturowej i wielokulturowej; rozwijanie umiejętności zdobywania i interpretacji danych z różnych źródeł; rozwijanie umiejętności badawczych; dbałość o kulturę języka; rozwijanie umiejętności czytania tekstów w języku niemieckim. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | częściowo tak |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem e-learning (w zależności od prowadzącego) Metoda ćwiczeniowa Metoda badawcza (dociekania naukowego) Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Skrócony opis: |
moduł składa się z wykładu i konwersatorium, kończy się egzaminem, student rejestruje się na zajęcia w USOS Podczas omawiania tekstów literackich dopuszczalne jest używanie języka polskiego, jednak analizowane fragmenty przytaczane są w języku oryginalnym (niemieckim); także podsumowanie zajęć odbywa się w języku niemieckim |
Pełny opis: |
Literatura i kultura niemieckojęzyczna po I wojnie światowej Podstawowe zagadnienia dotyczące literatury i kultury niemieckiej w okresie Republiki Weimarskiej „Neue Sachlichkeit” w literaturze niemieckiej Literatura i system literacki w III Rzeszy Literatura niemiecka na emigracji Kluczowe zagadnienia dotyczące literatury tzw. emigracji wewnętrznej Literatura niemieckojęzyczna w okresie II wojny światowej |
Literatura: |
Literatura prymarna: Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego na pierwszych zajęciach w semestrze. Literatura sekundarna: Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego, przykładowo: E. Bahr (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur, 3. Band: Vom Realismus bis zur Gegenwartsliteratur, Tübingen 1988; B. Baumann / B. Oberle, Deutsche Literatur in Epochen, Ismaning 1985; W. Beutin (u.a.), Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart (u.a.) 2013; H. Hürten (Hg.), Deutsche Geschichte in Quellen und Darstellung. Bd. 9, Weimarer Republik und Drittes Reich: 1918-1945, Stuttgart 2000; G. Pankau, Einführung in die Literatur der Neuen Sachlichkeit, Darmstadt 2010; H. R. Paucker (Hg.), Die deutsche Literatur. Ein Abriss in Text und Darstellung: Neue Sachlichkeit, Literatur im 3. Reich und im Exil, Bd. 15, Stuttgart 1993; H. Wiegemann, Die deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts, Würzburg 2005; V. Žmegac, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, 3. Bd.: 1918-1980, Königstein - Ts. 1984. |
Efekty uczenia się: |
student/ka rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego lat 1918-1945 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej tego okresu analizuje procesy i zjawiska literackie i kulturowe omawianego okresu z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla badań literackich formułuje samodzielne i krytyczne sądy w języku niemieckim na temat omawianych utworów i zjawisk literackich wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) przygotowuje wystąpienie ustne w języku niemieckim dotyczące wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej przygotowuje pracę pisemną w języku niemieckim na wybrany temat związany z okresami omawianymi na zajęciach przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa wykazuje się otwartością wobec różnorodności kulturowej i światopoglądowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny lub ustny. Pisemna praca zaliczeniowa - może mieć formę pracy semestralnej na wybrany temat (zaproponowany przez wykładowcę lub studenta) lub kolokwium zaliczeniowego. Test ze znajomości lektur. Referat (opcjonalnie w prezentacją multimedialną). Ocena aktywności w dyskusji Kryteria oceny referatu: Umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i analizowania informacji dotyczących omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł; poszanowanie własności intelektualnej; samodzielność; właściwa struktura i argumentacja; poprawność językowa; sposób prezentacji. Pisemna praca zaliczeniowa do wyboru prowadzącego: praca semestralna, kolokwium: Zgodność z tematem; właściwy dobór źródeł; umiejętna analiza omawianych zjawisk w oparciu o poprawnie przytaczaną literaturę przedmiotu; właściwa struktura i argumentacja; dobór adekwatnych środków językowych; poprawność językowa; poszanowanie własności intelektualnej. Ocena aktywności w dyskusji: częstotliwość wypowiedzi, formułowanie samodzielnych sądów, trafność przytaczanych argumentów, stosowna terminologia, adekwatność środków językowych, otwartość na opinie innych, zaangażowanie w pracę w grupach Skala ocen dla testu z lektur, referatu, pisemnej pracy zaliczeniowej oraz egzaminu: 5,0 znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie bardzo dobrym 4,0 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie dobrym 3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Piontek, Marek Przybecki | |
Prowadzący grup: | Sławomir Piontek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.