Fonetyka i fonologia języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-oFONw-DL11 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka i fonologia języka niemieckiego | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej | ||
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia germańska, grupa 0, studia stacjonarne I stopnia, semestr 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | język polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | filologia germańska |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | Głównym celem modułu jest opanowanie teoretycznej wiedzy z zakresu fonetyki artykulacyjnej i fonologii oraz pozyskanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce i w samokształceniu. Moduł ma również w zamyśle wsparcie zdobywania umiejętności analitycznych w odniesieniu do jego treści oraz umiejętności porozumiewania się z ekspertami z danej dziedziny. |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
||
Skrócony opis: |
Moduł składa się z dwóch typów zajęć (wykład i konwersatorium) kończących się egzaminem, student wybiera grupę konwersatoryjną rejestrując się na zajęcia w USOS. Język polski jest dominującym językiem wykładowym, przy czym terminologia wprowadzana jest również z odpowiednikiem w języku niemieckim, a opis głosek i transkrypcja fonetyczna w ramach konwersatorium ćwiczona jest na prostych wyrazach i krótkich tekstach w języku niemieckim. |
||
Pełny opis: |
Obszar badawczy fonetyki i fonologii Etapy produkcji wypowiedzi ustnych wraz z deskrypcją budowy aparatu mowy i opisem bazy artykulacyjnej języka niemieckiego Płaszczyzna segmentalna języka niemieckiego: klasyfikacja głosek języka niemieckiego oraz ich opis (samo- i spółgłoski) Transkrypcja fonetyczna |
||
Literatura: |
• Czochralski, Jan: Gramatyka niemiecka dla Polaków, Warszawa 1998. • Darski, Józef: Gramatyka niemiecka z uwagami konfrontatywnymi. Wydanie II poprawione i rozszerzone, Poznań 2015 • Krech, Eva-Maria u.a.: Deutsches Aussprachewörterbuch, Berlin/New York 2009. • Mangold, Max (ed.): Duden. Das Aussprachewörterbuch, Mannheim u.a. 2005. • Mikołajczyk, Beata: Deutsche Grammatik. Eine Einführung. Teil 1. Grundbegriffe. Phonetik und Phonologie. Poznań 2006. • Morciniec, Norbert/Prędota, Stanisław: Podręcznik wymowy niemieckiej, Warszawa 2005. |
||
Efekty uczenia się: |
Student/ka orientuje się w terminologii z zakresu fonetyki artykulacyjnej i fonologii języka niemieckiego; umiejętnie stosuje terminologię w celach analitycznych na zajęciach oraz w kontaktach z ekspertami z danej dziedziny; posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie fonetyki artykulacyjnej i fonologii języka niemieckiego; na podstawie zdobytej wiedzy rozpoznaje i ocenia zjawiska w danym zakresie; wskazuje na zróżnicowaną naturę języka mówionego; ma świadomość konieczności ciągłej aktualizacji posiadanej wiedzy i umiejętności w kontekście wykonywanego zawodu; samodzielnie korzysta ze słowników wymowy języka niemieckiego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwia pisemne, testy, egzamin pisemny bardzo dobry (bdb; 5,0): od 90% dobry plus (+db; 4,5): od 80% dobry (db; 4,0): od 70% dostateczny plus (+dst; 3,5): od 60% dostateczny (dst; 3,0): od 50% niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 50% Skala dotyczy kolokwiów pisemnych, testu zaliczającego obowiązkowy wykład oraz egzaminu pisemnego z całego modułu. W przypadku kolokwiów pisemnych, które nie zostały zaliczone, student musi poprawić dany materiał na ocenę pozytywną. Średnia ocen uzyskana z kolokwiów pisemnych stanowi ocenę zaliczeniową konwersatorium. Niezaliczenie testu podsumowującego wykład wymaga od studenta jego poprawy. Uzyskanie oceny pozytywnej z zaliczenia jest warunkiem przystąpienia do egzaminu. Uzyskanie oceny niedostatecznej z egzaminu skutkuje powtarzaniem całego modułu (konwersatorium i wykład). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Miłosz Woźniak, Marta Woźnicka | |
Prowadzący grup: | Marta Woźnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Miłosz Woźniak, Marta Woźnicka | |
Prowadzący grup: | Marta Woźnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Miłosz Woźniak | |
Prowadzący grup: | Marta Woźnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Miłosz Woźniak, Marta Woźnicka | |
Prowadzący grup: | Marta Woźnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.