Składnia języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-grSYNkk-DL11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Składnia języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Głównym celem modułu jest opanowanie teoretycznej wiedzy z zakresu składni języka niemieckiego oraz pozyskanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce i w samokształceniu. Moduł ma również w zamyśle wsparcie zdobywania umiejętności ana¬li¬tycz¬nych w odniesieniu do jego treści oraz umiejętności porozumiewania się z ekspertami z da¬nej dziedziny |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Rozwiązywanie zadań Metoda ćwiczeniowa Praca w grupach |
Skrócony opis: |
do modułu należy też egzamin 09-grSYNkk-DLE3 |
Pełny opis: |
Obszar badawczy składni języka niemieckiego. Funkcje składniowe i kategorie morfologiczne. Metodologia. Wybrane współczesne teorie składniowe. Walencja. Topologiczny model zdania. Szyk wyrazów w języku niemieckim. Zdania złożone. Analiza zdań wielokrotnie złożonych języka niemieckiego |
Literatura: |
Czochralski, Jan (1998): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Warszawa. Darski, Józef (2010): Deutsche Grammatik. Ein völlig neuer Ansatz. Frankfurt am Main: Lang Verlag. Duden (2005). Die Grammatik. Band 4, 7. Auflage. Dudenverlag, Mannheim u. a. Dürscheid, Christa (2012): Syntax: Grundlagen und Theorien. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. Engel, Ulrich (2004): Deutsche Grammatik. München: Iudicum. Erben, Johannes (1998): Grundzüge der deutschen Syntax. Berlin: Weidler. Eroms, Hans-Werner (2000): Syntax der deutschen Sprache. Berlin, New York: Walter de Gruyter. Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin, München u. a.: Langenscheidt. Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim (2001): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin, München u.a.: Langenscheidt. Jung, Walter (1961): Grammatik der deutschen Sprache. Leipzig: Bibliographisches Institut. Musan, Renate (2013): Satzgliedanalyse. Heidelberg: Winter. Pittner, Karin/Berman, Judith (2008): Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Narr. Poźlewicz, Agnieszka/ Duch-Adamczyk, Justyna/ Schatte, Christoph (2013): Syntax des Deutschen im Abriss. Poznań: Wydawnictwo Rys. Sternefeld, Wolfgang (2006): Syntax. Eine morphologisch motivierte generative Beschreibung des Deutschen. Band 1 und 2. Tübingen: Stauffenburg. Taborek, Janusz (2008): Subjektsätze im Deutschen und im Polnischen. In: Karolak, Czesław (Hrsg.): Posener Beiträge zur Germanistik. Band 21. Frankfurt/Main, Berlin u.a.: Peter Lang. http://hypermedia.ids-mannheim.de/... |
Efekty uczenia się: |
student/ka orientuje się w terminologii z zakresu składni języka niemieckiego. Umiejętnie stosuje terminologię w celach analitycznych na zajęciach oraz w kontaktach z ekspertami z danej dziedziny. Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie składni języka niemieckiego. Na podstawie zdobytej wiedzy rozpoznaje i ocenia zjawiska w danym zakresie, przy czym wskazuje na zróżnicowane struktury języka niemieckiego. Ma świadomość konieczności ciągłej aktualizacji posiadanej wiedzy i umiejętności w kontekście wykonywanego zawodu. Samodzielnie korzysta ze słowników syntaktycznych i walencyjnych języka niemieckiego Potrafi analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk językowych i struktur składniowych języka. Posługuje się głównymi współczesnymi teo¬riami składni języka niemieckiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny Kolokwium pisemne Test Sprawdzenie na zajęciach Ocena końcowa z konwersatorium to albo (1) suma ocen uzyskanych podczas całego semestru z testów cząstkowych albo (2) ocena wystawiona na podstawie kolokwium pisemnego z całego materiału – do wyboru prowadzącego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium • od 50% - dst • od 60% - dst+ • od 70% - db • od 80% - db+ • od 90% - bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Miłosz Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.