Historia literatury niemieckiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-grHLNIEk-DL44 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury niemieckiej |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z kluczowymi zjawiskami w literaturze niemieckojęzycznej okresu od 1945 r. do współczesności; kształtowanie umiejętności krytycznego analizowania i interpretowania wybranych utworów literackich omawianego okresu z uwzględnieniem ich kontekstu politycznego i społeczno-kulturowego; rozwijanie umiejętności analizy funkcji tekstu literackiego w procesach kulturowych; rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem źródeł tradycyjnych (literatura przedmiotu) i multimedialnych; kształtowanie refleksyjnej postawy wobec języka i dbałości o kulturę słowa; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i postawy otwartości wobec inności. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B1+ wg ESOKJ |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Pełny opis: |
Literatura i komunikacja literacka pierwszych lat powojennych na tle wydarzeń politycznych i społeczno-kulturowych Podział Niemiec i jego konsekwencje dla formowania się systemów komunikacji literackiej w RFN i NRD Główne linie rozwoju literatury w RFN Literatura NRD Powojenna literatura austriacka Niemieckojęzyczna literatura szwajcarska Obrachunki z niemiecką przeszłością (nazizm, podział Niemiec, upadek NRD) Literatura wobec zjednoczenia Niemiec Literatura wobec wyzwań współczesności (w szczególności społeczeństwa wielokulturowego) w państwach niemieckiego obszaru językowego |
Literatura: |
Literatura prymarna: Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego na pierwszych zajęciach w semestrze, w oparciu o „Kanon lektur” dostępny na stronie Instytutu Filologii Germańskiej (http://www.germanistyka.amu.edu.pl/ (zakładka „Studia stacjonarne”). Literatura sekundarna: Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego, przykładowo: H.L. Arnold (Hg.), Die deutsche Literatur 1945-1960, 4 Bde., München 1995; E. Bahr (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur, 3. Band: Vom Realismus bis zur Gegenwartsliteratur, Tübingen 1988; V. Žmegac, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, 3. Band: 1918-1980, Königstein - Ts. 1984; W. Emmerich, Kleine Literaturgeschichte der DDR, Frankfurt am Main 1989; W. Barner, Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart, München 1994; H. Wiegemann, Die deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts, Würzburg 2005 |
Efekty uczenia się: |
student/ka rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego po roku 1945 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zagadnień powojennej literatury niemieckiej, austriackiej i szwajcarskiej analizuje procesy i zjawiska literackie i kulturowe omawianego okresu z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla badań literackich formułuje samodzielne i krytyczne sądy w języku niemieckim na temat omawianych utworów i zjawisk literackich wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa wykazuje się otwartością wobec różnorodności kulturowej i światopoglądowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności w dyskusji, test ze znajomości lektur, pisemna praca zaliczeniowa: forma w gestii prowadzącego: praca semestralna lub kolokwium zaliczeniowe, Pisemna praca zaliczeniowa do wyboru prowadzącego: praca semestralna, kolokwium: Zgodność z tematem; właściwy dobór źródeł; umiejętna analiza omawianych zjawisk w oparciu o poprawnie przytaczaną literaturę przedmiotu; właściwa struktura i argumentacja; dobór adekwatnych środków językowych; poprawność językowa; poszanowanie własności intelektualnej. Ocena aktywności w dyskusji: częstotliwość wypowiedzi, trafność przytaczanych argumentów, adekwatność środków językowych, otwartość na opinie innych, zaangażowanie w pracę w grupach Skala ocen dla pisemnej pracy zaliczeniowej i testu z lektur: 5,0 znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie bardzo dobrym 4,0 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie dobrym 3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3,0 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Sellmer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.