Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WYMARAB-12
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny
Jednostka: Instytut Orientalistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S2-FIa
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język arabski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia arabska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

• Wzbogacenie wiedzy studentów w zakresie literatury porównawczej

• Rozumienie relacji między literaturą arabską a innymi literaturami

• Przedstawienie kwestii wzajemnych wpływów różnych literatur

• Analiza utworów literatury arabskiej oraz porównanie ich z dziełami literatury zachodniej i innymi literaturami świata

• Przygotowanie do zastosowania nabytej wiedzy w pracy filologicznej oraz kształtowanie otwartości na inne wzorce literackie



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

• znajomość języka arabskiego na poziomie C 1

• znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym korzystanie z anglojęzycznej literatury przedmiotu

• wiedza o literaturze arabskiej


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Książki w Bibliotece Novum i w innych bibliotekach oraz inne publikacje

internetowe.


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład problemowy

Praca z tekstem

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

6

Skrócony opis:

Wprowadzenie różnych tematów związanych z porównywaniem (podobieństwo i różnice) pomiędzy literaturą arabską i innymi literaturami światowymi. Przedstawienie krótkiego wstępu do historii arabskiej literatury porównawczej, gatunków literackich, kwestii wzajemnych wpływów różnych literatur. Omówienie przykładów humanistycznych, mitycznych, filozoficznych, historycznych w takich rodzajach i gatunkach, jak poezja, dramat, bajki, zarówno dawnych, jak i współczesnych.

Pełny opis:

-Omówienie podstaw teoretycznych i metodologicznych niezbędnych do badania w zakresie literatury porównawczej

-Początek powstania badań porównawczych w literaturze arabskiej

-Literatura arabska w Andaluzji. Wpływy arabskie w literaturze europejskiej w średniowieczu

-Maqamy arabskie a powieść łotrzykowska

-Maqamy arabskie i ich wpływ na literaturę hebrajską, perską oraz syryjską

-Kalila wa-Dimna w Europie. Analiza porównawcza utworu

-Księga Tysiąca i jednej nocy w Europie. Analiza porównawcza utworu

Literatura:

Adana Abbas, Studia nad prozodią arabską: band i muwaaą, Wydawnictwo Akademickie

(Dialog), Warszawa 1996.

Adnan Abbas, Arabic Poetic Terminology, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama

Mickiewicza, Poznań 2002. Józef Bielawski, Mały słownik kultury świata arabskiego,

Warszawa 1971.

Józef Bielawski, Klasyczna literatura arabska, Warszawa 1995.

Paweł Siwiec, Zarys poetyki klasycznego wiersza arabskiego, Kraków 2008.

- إبراهيم عبد الرحمن محمّد، الأدب المقارن بين النظريّة والتطبيق، 1978

- جميل نصيّف وداود سلّوم، الأدب المقارن، بغداد 1989.

- دانييل هنري باجو، الأدب العام المقارن، ترجمة غسّان السيّد، دمشق 1997.

(Daniel-Henri Pageaux, Essais de Littérature générale et comparée)

- داود سلّوم، دراسات في الأدب المقارن التطبيقي، بغداد 1984.

- سعيد علوش، مدارس الأدب المقارن: دراسه منهجيّة، 1988.

- سعيد علوش، مكوّنات الأدب المقارن، بيروت 1987.

- سوزان باسنيت، الأدب المقارن، مقدّمة نقديّة، ترجمة: أميرة حسن نويرة، القاهرة 1999.

(Susan Bassnett, Comparative Literature: A Critical Introduction)

- شفيع السيّد، فصول من الأدب المقارن، القاهرة 2006.

- عبدالمطّلب صالح، دراسات أدبيّة مقارنة، بغداد 1994.

- عبدالنبي اصطيف، العرب والأدب المقارن، دمشق 2007.

- غسّان السيّد، دراسات في الأدب المقارن والنقد، دمشق 1996.

- فان تيجم، الأدب المقارن، ترجمة سامي الدروبي، دار الفكر العربي، القاهرة (بدون تأريخ).

(Van Tieghem (Paul), La Littérature comparée) (Van Tieghem (Paul), La Littérature comparée)

- ماريوس فرانسوا جويار، الأدب المقارن، ترجمة محمّد غلّاب، بيروت 1956.

(Marius-François Guyard, La Littérature comparée)

- محمّد عبدالسلام كفافي، في الأدب المقارن، بيروت 1972.

- محمد غنيمي هلال، الأدب المقارن، دار العودة، بيروت 1981 (ط1 عام 1953.

- نجم عبد الله كاظم، في الأدب المقارن – مقدمات للتطبيق، إربد 2008.

- نجيب العقيقي، من الأدب المقارن،1975 .

- Ali Behdad, Dominic Thomas, Companion to Comparative Literature, John Wiley & Sons 2011.

- César Domínguez, Haun Saussy, Darío Villanueva, Introducing Comparative Literature: New Trends and Applications, London and New York 2015

- E. Szczęsna, E. Kasperski (red.), Komparatystyka dzisiaj. Zagadnienia teoretyczne i ogólne, Kraków 2010.

- H. Janaszek-Ivaničkova (red.), Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, Warszawa 1997.

- Halina Janasek Ivaničkowa, O współczesnej komparatystyce literackiej, Warszawa 1989.

- J. Krzyżanowski, Paralele. Studia porównawcze z pogranicza literatury i folkloru, Warszawa 1977.

- M. Dąbrowski, Swój, obcy, inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Izabelin 2001.

- Susan Bassnett, Comparative Literature: A Critical Introduction, Oxford 1993.

Efekty uczenia się:

kształcenia student:

- rozumie początek powstania prac porównawczych w literaturze arabskiej,

- rozumie podobieństwo i różnice między niektórymi tematami arabskiej literatury i innymi tematami literatury światowej.

Metody i kryteria oceniania:

obecność na 80 % zajęć

zaliczenie ustne na podstawie prezentacji na wybrany temat oraz aktywnego udziału studenta w konwersacji na wybrany temat.

Skala ocen:

5,0 –student wykazuje rozległą i usystematyzowaną wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował poruszane zagadnienia, jak również literaturę dodatkową, potrafi wszechstronnie dyskutować nad poruszanymi w kursie zagadnieniami

4,5 – Student wykazał bardzo dobrą wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował poruszone zagadnienia, jak również wskazane lektury, potrafi dyskutować nad poruszonymi w kursie zagadnieniami, jednak z nieznacznymi niedociągnięciami

4 – Student wykazuje dobrą wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował w dobrym stopniu większość poruszonych zagadnień, jak również wskazana literaturę, potrafi dyskutować nad poruszonymi w kursie zagadnieniami

3,5 – Student wykazuje dostateczną wiedzę w zakresie terminologii i materiału omówionego podczas zajęć, opanował część poruszane zagadnienia oraz zalecanej literatury, zapytany potrafi zazwyczaj odpowiedzieć na pytania wykładowcy

3 – Student wskazuje podstawową wiedzę w zakresie materiału, zapoznał się z podstawową literaturą przedmiotu, potrafi odpowiedzieć poprawnie na część pytań nauczyciela

2 – student wykazuje braki w podstawowej wiedzy w zakresie omówionego materiału, popełnia rażące błędy odpowiadając na pytania wykładowcy, nie zna omawianej literatury

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arzu Sadykhova
Prowadzący grup: Arzu Sadykhova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Arzu Sadykhova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Arzu Sadykhova
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)