Wiedza o Szwecji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WOS-23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o Szwecji |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język szwedzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Pogłębienie i usystematyzowania wiadomości na temat społeczeństwa szwedzkiego z uwzględnieniem historycznych i politycznych czynników, które miały wpływ na ukształtowanie szwedzkiego państwa dobrobytu oraz współczesnych mechanizmów i procesów życia społecznego Szwedów Przekazanie wiedzy na temat genezy i etapów rozwoju szwedzkiego projektu społecznego folkhemmet; zapoznanie z dyskusją na temat pozytywnych i negatywnych stron folkhemmet prowadzoną w środowiskach naukowych i mediach Przekazanie wiedzy teoretycznej na temat regulacji prawnych dotyczących różnych dziedzin życia społecznego Szwedów oraz norm obyczajowych obowiązujących w szwedzkim społeczeństwie Przybliżenie praktycznych aspektów życia społecznego Szwedów, z uwzględnieniem aktualnych tematów i problemów poruszanych w szwedzkiej debacie publicznej Ćwiczenie umiejętności analizy zjawisk społecznych charakteryzujących współczesną Szwecję i zachodzących przemian kulturowo-mentalnościowych Rozwijanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych między przeszłością a teraźniejszością Szwecji w zakresie życia społecznego. Ćwiczenie umiejętności krytycznej refleksji i wyciągania wniosków oraz prowadzenia dyskusji na tematy związane z problematyką zajęć Utrwalanie nawyku systematycznego pogłębiania wiedzy o Szwecji i Skandynawii oraz rozwijanie umiejętności odnajdywania potrzebnych informacji z wykorzystaniem różnego typu źródeł. Kształtowanie umiejętności prawidłowego korzystania ze źródeł, przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Prezentacja genezy i etapów rozwoju szwedzkiego modelu społecznego folkhemmet, zapoznanie studentów z dyskusją na temat zalet i wad folkhemmet prowadzoną w środowiskach naukowych i mediach Przedstawienie tradycji i współczesności szwedzkiej polityki mieszkaniowej Prezentacja przemian zachodzących w szwedzkiej rodzinie, szwedzkiej polityki rodzinnej, systemu opieki nad dziećmi oraz praw dziecka w społeczeństwie szwedzkim Omówienie szwedzkiego systemu szkolnictwa na poziomie podstawowym, średnim, wyższym, zawodowym oraz oświaty dorosłych; prezentacja szwedzkiej polityki oświatowej Prezentacja ekonomicznych uwarunkowań szwedzkiego państwa dobrobytu, polityki zatrudnienia oraz gwarancji bezpieczeństwa socjalnego Omówienie szwedzkiego systemu opieki zdrowotnej i opieki nad ludźmi starszymi Prezentacja szwedzkiej polityki na rzecz równości płci oraz sposobów przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne, przekonania religijne, orientację seksualną, niepełnosprawność fizyczną i intelektualną oraz wiek Prezentacja polityki imigracyjnej i integracyjnej Szwecji oraz problemów społeczeństwa wielokulturowego. Przybliżenie specyfiki szwedzkiego społeczeństwa obywatelskiego z uwzględnieniem tradycyjnych i nowych ruchów społecznych, związków zawodowych i organizacji Omówienie procesu sekularyzacji społeczeństwa szwedzkiego i dzisiejszej roli Kościoła Szwedzkiego oraz innych związków wyznaniowych. Przybliżenie norm etycznych i obyczajowych obowiązujących w społeczeństwie szwedzkim. Prezentacja terminologii potrzebnej do analizy omawianych procesów i zjawisk i prowadzenia merytorycznej dyskusji na ich temat |
Literatura: |
Christensson J. (red). 2009, Signum svenska kulturhistoria. 1900-talet. Bokförlaget Signum Larsson H. A. (red). 2003. Boken om Sveriges historia. Bokförlaget Forum. Norborg L.-A.1993. Sveriges historia under 1800- och 1900-talen. Almqvist & Wiksell. LundenmarkT., Nilsson Ch. 2003. Tänk själv. En bok om mångfald. Paraplyprojektet. Ehn B., Frykman J., Löfgren O. 1995. Försvenskningen av Sverige. Natur och Kultur. Törnrosalandet. Om tillhörighet och utanförskap.2001. Integrationsverket Frykman J. Löfgren O. (red). 1991. Svenska vanor och ovanor. Natur och kultur. Artykuły ze szwedzkich czasopism i broszury. Internet: oficjalne strony szwedzkich urzędów, instytucji i organizacji, np.: - Dagens samhälle. Kommunernas och landstingens tidning http://www.dagenssamhalle.se/ - Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/ - Högskoleverkets hemsida: http://www.hsv.se/ - Försäkringskassan: http://www.forsakringskassan.se - Socialstyrelsen: http://www.socialstyrelsen.se - Kulturnät Sverige: http://www.kultur.nu/ |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat współczesnego szwedzkiego społeczeństwa, osadzoną w kontekście historycznym i politycznym rozumie i omawia pojęcie folkhemmet; dyskutuje zalety i wady szwedzkiego modelu społecznego, odnosząc się do szwedzkiej debaty publicznej orientuje się w ekonomicznych i kulturowych uwarunkowaniach życia społecznego Szwedów; zna normy obyczajowe obowiązujące w życiu społecznym omawia regulacje prawne dotyczące różnych dziedzin życia społecznego Szwedów (rodzina, wychowanie dzieci, szkoła, życie zawodowe, podatki i zasiłki, ubezpieczenia społeczne, służba zdrowia, opieka socjalna, opieka nad ludźmi starszymi); charakteryzuje specyfikę szwedzkich rozwiązań społeczno-prawnych; wymienia i charakteryzuje instytucje życia społecznego. orientuje się w aktualnych tematach poruszanych w debacie publicznej, dotyczących różnych aspektów życia społecznego Szwedów rozumie znaczenie działań na rzecz zapobiegania dyskryminacji i wspierania różnorodności jako istotnego elementu szwedzkiej polityki społecznej, podaje przykłady problemów i sposobów ich rozwiązywania potrafi wskazywać i wyjaśniać związki przyczynowo-skutkowe między przeszłością a teraźniejszością Szwecji w odniesieniu do życia społecznego i dyskutować na temat przemian kulturowo-mentalnościowych posługuje się terminologią z dziedziny życia społecznego, wyjaśnia kluczowe pojęcia umiejętnie korzysta z różnego rodzaju źródeł wyszukuje potrzebne informacje i przygotowuje dłuższe wypowiedzi ustne o charakterze referatu i analizy dotyczące społeczeństwa szwedzkiego; pogłębia swoje zainteresowania kulturoznawcze |
Metody i kryteria oceniania: |
F: podsumowanie dyskusji, sformułowanie wniosków P: pisemny sprawdzian zaliczeniowy Kryteria oceniania 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.