Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o Szwecji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WOS-23
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wiedza o Szwecji
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSs
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język szwedzki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Pogłębienie i usystematyzowania wiadomości na temat społeczeństwa szwedzkiego z uwzględnieniem historycznych i politycznych czynników, które miały wpływ na ukształtowanie szwedzkiego państwa dobrobytu oraz współczesnych mechanizmów i procesów życia społecznego Szwedów


Przekazanie wiedzy na temat genezy i etapów rozwoju szwedzkiego projektu społecznego folkhemmet; zapoznanie z dyskusją na temat pozytywnych i negatywnych stron folkhemmet prowadzoną w środowiskach naukowych i mediach


Przekazanie wiedzy teoretycznej na temat regulacji prawnych dotyczących różnych dziedzin życia społecznego Szwedów oraz norm obyczajowych obowiązujących w szwedzkim społeczeństwie


Przybliżenie praktycznych aspektów życia społecznego Szwedów, z uwzględnieniem aktualnych tematów i problemów poruszanych w szwedzkiej debacie publicznej


Ćwiczenie umiejętności analizy zjawisk społecznych charakteryzujących współczesną Szwecję i zachodzących przemian kulturowo-mentalnościowych


Rozwijanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych między przeszłością a teraźniejszością Szwecji w zakresie życia społecznego. Ćwiczenie umiejętności krytycznej refleksji i wyciągania wniosków oraz prowadzenia dyskusji na tematy związane z problematyką zajęć


Utrwalanie nawyku systematycznego pogłębiania wiedzy o Szwecji i Skandynawii oraz rozwijanie umiejętności odnajdywania potrzebnych informacji z wykorzystaniem różnego typu źródeł. Kształtowanie umiejętności prawidłowego korzystania ze źródeł, przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Pełny opis:

Prezentacja genezy i etapów rozwoju szwedzkiego modelu społecznego folkhemmet, zapoznanie studentów z dyskusją na temat zalet i wad folkhemmet

prowadzoną w środowiskach naukowych i mediach

Przedstawienie tradycji i współczesności szwedzkiej polityki mieszkaniowej

Prezentacja przemian zachodzących w szwedzkiej rodzinie, szwedzkiej polityki rodzinnej, systemu opieki nad dziećmi oraz praw dziecka w społeczeństwie szwedzkim

Omówienie szwedzkiego systemu szkolnictwa na poziomie podstawowym, średnim, wyższym, zawodowym oraz oświaty dorosłych; prezentacja szwedzkiej polityki oświatowej

Prezentacja ekonomicznych uwarunkowań szwedzkiego państwa dobrobytu, polityki zatrudnienia oraz gwarancji bezpieczeństwa socjalnego

Omówienie szwedzkiego systemu opieki zdrowotnej i opieki nad ludźmi starszymi

Prezentacja szwedzkiej polityki na rzecz równości płci oraz sposobów przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne, przekonania religijne, orientację seksualną,

niepełnosprawność fizyczną i intelektualną oraz wiek

Prezentacja polityki imigracyjnej i integracyjnej Szwecji oraz problemów społeczeństwa wielokulturowego.

Przybliżenie specyfiki szwedzkiego społeczeństwa obywatelskiego z uwzględnieniem tradycyjnych i nowych ruchów społecznych, związków zawodowych i organizacji

Omówienie procesu sekularyzacji społeczeństwa szwedzkiego i dzisiejszej roli Kościoła Szwedzkiego oraz innych związków wyznaniowych.

Przybliżenie norm etycznych i obyczajowych obowiązujących w społeczeństwie szwedzkim.

Prezentacja terminologii potrzebnej do analizy omawianych procesów i zjawisk

i prowadzenia merytorycznej dyskusji na ich temat

Literatura:

Christensson J. (red). 2009, Signum svenska kulturhistoria. 1900-talet. Bokförlaget Signum

Larsson H. A. (red). 2003. Boken om Sveriges historia. Bokförlaget Forum.

Norborg L.-A.1993. Sveriges historia under 1800- och 1900-talen. Almqvist & Wiksell.

LundenmarkT., Nilsson Ch. 2003. Tänk själv. En bok om mångfald. Paraplyprojektet.

Ehn B., Frykman J., Löfgren O. 1995. Försvenskningen av Sverige. Natur och Kultur.

Törnrosalandet. Om tillhörighet och utanförskap.2001. Integrationsverket

Frykman J. Löfgren O. (red). 1991. Svenska vanor och ovanor. Natur och kultur.

Artykuły ze szwedzkich czasopism i broszury.

Internet: oficjalne strony szwedzkich urzędów, instytucji i organizacji, np.:

- Dagens samhälle. Kommunernas och landstingens tidning http://www.dagenssamhalle.se/

- Skolverkets hemsida: http://www.skolverket.se/

- Högskoleverkets hemsida: http://www.hsv.se/

- Försäkringskassan: http://www.forsakringskassan.se

- Socialstyrelsen: http://www.socialstyrelsen.se

- Kulturnät Sverige: http://www.kultur.nu/

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat współczesnego szwedzkiego społeczeństwa, osadzoną w kontekście historycznym i politycznym

rozumie i omawia pojęcie folkhemmet; dyskutuje zalety i wady szwedzkiego

modelu społecznego, odnosząc się do szwedzkiej debaty publicznej

orientuje się w ekonomicznych i kulturowych uwarunkowaniach życia społecznego Szwedów; zna normy obyczajowe obowiązujące w życiu społecznym

omawia regulacje prawne dotyczące różnych dziedzin życia społecznego Szwedów (rodzina, wychowanie dzieci, szkoła, życie zawodowe, podatki i zasiłki, ubezpieczenia społeczne, służba zdrowia, opieka socjalna, opieka nad ludźmi starszymi); charakteryzuje specyfikę szwedzkich rozwiązań społeczno-prawnych;

wymienia i charakteryzuje instytucje życia społecznego.

orientuje się w aktualnych tematach poruszanych w debacie publicznej, dotyczących różnych aspektów życia społecznego Szwedów

rozumie znaczenie działań na rzecz zapobiegania dyskryminacji i wspierania różnorodności jako istotnego elementu szwedzkiej polityki społecznej, podaje przykłady problemów i sposobów ich rozwiązywania

potrafi wskazywać i wyjaśniać związki przyczynowo-skutkowe między przeszłością a teraźniejszością Szwecji w odniesieniu do życia społecznego i dyskutować na temat przemian kulturowo-mentalnościowych

posługuje się terminologią z dziedziny życia społecznego, wyjaśnia kluczowe pojęcia

umiejętnie korzysta z różnego rodzaju źródeł wyszukuje potrzebne informacje i przygotowuje dłuższe wypowiedzi ustne o charakterze referatu i analizy dotyczące społeczeństwa szwedzkiego;

pogłębia swoje zainteresowania kulturoznawcze

Metody i kryteria oceniania:

F: podsumowanie dyskusji, sformułowanie wniosków

P: pisemny sprawdzian zaliczeniowy

Kryteria oceniania

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Żmuda-Trzebiatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Żmuda-Trzebiatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)