Wstęp do literaturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WLZJ-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Japonistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów (nie posiadających teoretycznego przygotowania) z: podstawowymi zagadnieniami literaturoznawstwa jako nauki i jego relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi, poszczególnymi działami literaturoznawstwa, wprowadzenie w problematykę i metodologię badań literaturoznawczych, podstawowymi teoriami literatury i ich historycznymi uwarunkowaniami, pokrewieństwem i zróżnicowaniem literatur świata, klasyfikowaniem i typologiami tekstów literackich, typologią mediów literackich; przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad literaturą, dalszego studiowania (obowiązkowych i fakultatywnych) przedmiotów literaturoznawczych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 15 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 20 … SUMA GODZIN 75 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Skrócony opis: |
Program obejmuje cykl 15 wykładów poświęconych rozważaniom na temat istoty literatury, jej cech szczególnych i funkcji, w odniesieniu do zawartej w programie nauczania dla szkół średnich wiedzy o literaturze. Jednocześnie wykłady mają na celu przedstawienie najważniejszych kierunków metodologicznych w dwudziestowiecznych badaniach literackich jako wprowadzenie do samodzielnego badania literatury japońskiej przez studentów podczas kolejnych lat nauki. |
Pełny opis: |
Przykładowe treści: Literaturoznawstwo jako nauka i jego relacje z innymi dyscyplinami naukowymi Działy literaturoznawstwa Podstawowe teorie kultury Systematyka rodzajów i gatunków literackich Teorie literatury Pokrewieństwo i zróżnicowanie literatur świata Literatura w świecie postkolonialnym i globalnym Miejsce literatury w kulturze i społeczeństwie Od literatury do czatu – co jest medium twórczości słownej Przygotowanie do samodzielnych refleksji i dociekań nad literaturą, dalszego studiowania przedmiotów literaturoznawczych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań literaturoznawczych i kulturoznawczych |
Literatura: |
• Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Agnieszka Karpowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. • Burzyńska Anna i Markowski Michał Paweł, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Znak, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Charakteryzuje literaturoznawstwo i jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych, a także miejsce i znaczenie japonistyki w tym obszarze, wybrane aspekty rozwoju oraz specyfikę przedmiotową i metodologiczną japonistyki. Potrafi opisać tekst literacki oraz podstawowe cechy charakterystyczne Rozumie podstawowe problemy klasyfikacyjne, jest w stanie o nich dyskutować. Zna podstawowe metody interpretacji i alizuje tekst literacki. Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem literatur świata i systemów kulturowych. Potrafi rozpoznać podstawowe założenia metodologiczne opracowań literaturoznawczych. Zna i potrafi wskazać podstawowe różnice literatur świata. Interpretuje związki między literatura, językiem, kulturą a społeczeństwem. Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę na temat literatury, kultury i języka Konsultuje problemy, których nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać, z przedstawicielami odpowiednich dziedzin naukowych w celu ich krytycznej interpretacji oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium ustne Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza i umiejętności, bardzo dobre kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iga Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iga Rutkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.