Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do literaturoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WLIT-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do literaturoznawstwa
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalności studiów:

- filologia rosyjska

- filologia ukraińska

- filologia białoruska

- filologia rosyjska z filologią angielską

- filologia ukraińska z filologią angielską

- filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

wprowadzenie i zapoznanie z ogólnymi zagadnieniami z zakresu literaturoznawstwa

przekazanie wiedzy o cechach swoistych literatury

zapoznanie z poetyką dzieła literackiego, z uwzględnieniem przynależności rodzajowej utworu oraz przygotowanie do stylistyczno-wersologicznej analizy wypowiedzi literackiej

rozwinięcie umiejętności analizy dzieła literackiego z uwzględnieniem podstawowej wiedzy o strukturze wewnętrznej utworu

zapoznanie z teorią procesu historycznoliterackiego

zapoznanie z wybranymi kierunkami dwudziestowiecznej metodologii badań literackich

utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań teoretycznoliterackich i źródeł bibliograficznych

rozwijanie umiejętności komunikacji oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury polskiej oraz ogólnej wiedzy literaturoznawczej.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

zalecana literatura przedmiotu

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Praca w grupach

Pełny opis:

Cechy swoiste literatury

Rodzajowe i gatunkowe wyróżniki tekstu literackiego

Teoria procesu historycznoliterackiego

Stylistyka i semantyka wypowiedzi literackiej

Wersyfikacja

Podmiot literacki. Semantyka świata przedstawionego

Kompozycja dzieła i jego funkcja. Kategoria czasu i przestrzeni

Dramat i teatr

Wybrane kierunki dwudziestowiecznej metodologii badań literackich

Literatura:

Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006.

Chrząstowska B., Wysłouch S., Poetyka Stosowana, Warszawa 2001.

Głowiński M., Słowiński J., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Słownik terminów literackich, Warszawa 2000.

Handke R., Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.

Kaniewska B., Legeżyńska A., Teoria literatury. Skrypt dla studentów, Poznań 2002.

Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997.

Miodońska-Brooks E., Kulawik A., Tatara M., Zarys poetyki, Warszawa 1974.

Mitosek Z., Teorie badań literackich, Warszawa 2004.

Poetyka. Wybór materiałów , pod red. A. Kubale, E. Nawrockiej, Gdańsk 1997.

Sielicki F., Poetyka, Wrocław 1974.

Słownik wiedzy o literaturze, pod red. Cudak R., Pytasz M., Katowice 2005

Жирмунский В., Поэтика русской поэзии, СПб 2000.

Томашевский Б.В., Теория литературы. Поэтика, Москва 2002.

Хализев В.Е., Теория литературы, Москва 2000.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:

zna podstawowe zagadnienia z zakresu wiedzy o literaturze

rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa

posiada podstawową znajomość struktury wewnętrznej dzieła literackiego

zna i rozumie podstawowe zasady analizy dzieła literackiego

potrafi wykorzystać wiedzę teoretycznoliteracką w analizie zjawisk historycznoliterackich

posiada ogólną orientację w dwudziestowiecznej metodologii badań literackich

posiada ogólną orientację w teorii procesu historycznoliterackiego

potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się podstawowymi umiejętnościami z zakresu ogólnej znajomości poetyki dzieła literackiego

korzysta ze źródeł bibliograficznych i opracowań teoretycznoliterackich

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

- obecność na zajęciach,

- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,

- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,

- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów)

- zaliczenie kolokwium semestralnego

Skala ocen:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Antoni Bortnowski, Piotr Braszak, Mateusz Jaworski, Ryszard Kupidura, Beata Waligórska-Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mateusz Jaworski, Ryszard Kupidura, Weronika Terno-Jeleńska, Beata Waligórska-Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mateusz Jaworski, Aliaksandr Raspapou, Weronika Terno-Jeleńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)