Wstęp do literaturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WL-FK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FKO |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do podstawowych zagadnień związanych z treściami kształcenia - elementami procesu historycznoliterackiego oraz ze strukturą, funkcjami i analizą dzieła literackiego. Nabycie umiejętności przeprowadzania samodzielnych analiz filologicznych w zakresie ww. problematyki oraz umiejętności pogłębiania wiedzy teoretycznoliterackiej na podstawie literatury przedmiotu. |
Pełny opis: |
Literaturoznawstwo jako nauka filologiczna - wstępne rozróżnienia i definicje, przedmiot badań, metody. Podstawy semiotyki - koncepcje F. de Saussure`a, Ch. Peirce`a i Ch. Morrisa. Funkcje języka (K. Bűhler, R. Jakobson, S. Barańczak); kultura masowa, ze szczególnym uwzględnieniem literatury. Stylistyka ogólna, pojęcie stylu, klasyfikacje stylów. Fonetyczne, leksykalne, morfologiczne, składniowe, semantyczne środki stylistyczne. Stylizacja - pojęcie i rodzaje. Główne elementy struktury dzieła literackiego, problemy kompozycji. Wersyfikacja - rytmika, rymika, strofika, wybrane systemy wesyfikacyjne. Elementy metryki porównawczej, ze szczególnym uwzględnieniem wersyfikacji starożytnej Grecji i Rzymu. Genologia - podział na rodzaje i gatunki literackie. Liryka, epika, dramat - wyznaczniki rodzajowe i podstawowe gatunki, ze szczególnym uwzględnieniem antycznej genezy dramatu. Elementy procesu historycznoliterackiego. |
Literatura: |
- Barańczak S., Tablica z Macondo. Osiemnaście prób wytłumaczenia, po co i dlaczego się pisze, dowolne wydanie. - Bartoszyński K., red., Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów "Pamiętnika Literackiego", t. 1 - 2, Wrocław 1977 - 1988. - Burzyńska A., Markowski M.P., Teorie literatury XX wieku. Kraków 2007. - Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, dowolne wydanie. - Gołaszewska M., Zarys estetyki, dowolne wydanie. - Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990 (lub wyd. następne). - Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, dowolne wydanie. - Markiewicz H., Główne problemy wiedzy o literaturze, wyd. 5, Kraków 1980. - Markiewicz H., Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984. - Markiewicz H., red., Współczesna teoria badań literackich za granicą, t. 1 - 3, wyd. 2, Kraków 1976. - Markiewicz H., red., Problemy teorii literatury, t. 1 - 4, Wrocław 1987 - 1993. - Markowski M.P., Nycz R., red., Kulturowa teoria literatury. Kraków 2008. - Mayenowa M.R., Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. 2 (lub następne), Wrocław 1979. - Mitosek Z., Teorie badań literackich, Warszawa 1983 (lub wyd. następne). - Sławiński J., red., Słownik terminów literackich, wyd. 3, Wrocław 1998. - Wellek R., Warren A., Teoria literatury, wyd. 3, Warszawa 1976. - Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 1990 (lub wyd. następne). |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu (modułu) student: Potrafi zdefiniować znak i wyróżnić jego typy oraz opisać jego funkcje; zna wybrane uniwersalia językowe Potrafi przedstawić podstawy metodologiczne językoznawstwa i wskazać powiązania z innymi naukami Potrafi opisać klasyfikacje języka i opisać obecną sytuację języków na świecie podając odpowiednie dane liczbowe (procenty i proporcje liczby języków względem liczby ludności na świecie) Potrafi opisywać typy pisma i zna przykłady języków, w których używane są te typy pisma Potrafi uzasadnić definicję języka jako systemu i wymienić podstawowe jednostki języka oraz działy językoznawstwa opisujące te jednostki i ich własności; rozróżnić typy badań językoznawczych Potrafi rozróżniać typy badań fonetycznych i fonologicznych i czytać transkrypcję fonetyczną oraz fonologiczną IPA; zna budowę aparatu artykulacyjnego i wyróżnia narządy ważne dla artykulacji poszczególnych głosek; używa cech artykuacyjnych do opisu głosek; dobiera odpowiednie wyrazy z głoskami w opozycji fonologicznej i umie opisać typy tych opozycji; rozpoznaje rodzaje dystrybucji głosek; klasyfikuje przykłady procesów fonologicznych; znajduje odpowiednie przykłady akcentu i intonacji i potrafi je klasyfikować; zna zastosowania fonetyki i fonologii Potrafi przeprowadzić analizę morfologiczną wyrazu, tj. wydzielić morfemy i opisać ich funkcje, scharakteryzować wybrane kategorie gramatyczne i semiczne języka oraz opisać kryteria podziałów na części mowy. Znane jest mu pojęcie gramatykalizacji i jej przykłady. Potrafi wymienić rodzaje słowników i opisać sposoby ich tworzenia; zdefiniować znaczenie i wskazać znaczniki i wyróżniki na przyładach; rozróżnić ważniejsze relacje międzywyrazowe; analizować pola leksykalne wyrazów; odróżniać wyrazy treściowe od funkcjonalnych; podać i opisać przykłady metafor i metonimi Potrafi wskazać w zdaniu podmiot, orzeczenie, dopełnienie i okolicznik, a także grupy składniowe oraz procesy akomodacyjne zachodzące między elementami zdania; odróżnia zdania złożone współrzędnie i podrzędnie oraz ich rodzaje; umie wyróżnić temat i remat zdania. Potrafi wskazać elementy zapewniające spójność tekstu, jak np. spójniki, przysłówki, partykuły, wskaźniki dyskursu (ang. discours markers); zna pojęcia anafory i katafory. Potrafi wyjaśnić, na czym polega siła illokucyjna wypowiedzi, określić, czym jest asercja, presupozycja i implikatura zdania; przedstawić przykłady manipulacji językowych w reklamie, tekstach prasowych itp. Potrafi wskazać zastosowania wiedzy o języku i jego mechanizmach we współczesnej nauce |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie egzaminu pisemnego końcowego, sprawdzającego orientację w treściach kształcenia oraz wybrane umiejętności analizy teoretycznoliterackiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.