Współczesny język polski i rosyjski w aspekcie porównawczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WJPR-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesny język polski i rosyjski w aspekcie porównawczym |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Studia Podyplomowe Kształcenia Tłumaczy Języka Rosyjskiego, semestr 1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Studia Podyplomowe Kształcenia Tłumaczy Języka Rosyjskiego |
Cele kształcenia: | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z różnicami pomiędzy językiem polskim i rosyjskim na poszczególnych płaszczyznach polskiego i rosyjskiego systemu językowego oraz pogłębienie i usystematyzowanie dotychczas nabytej wiedzy z zakresu językoznawstwa konfrontatywnego. Cele szczegółowe: 1. Utrwalenie i usystematyzowanie wiedzy dotyczącej przedmiotu i zadań językoznawstwa konfrontatywnego, aspektów badań kontrastywnych i typów kontrastów językowych. 2. Przygotowanie do analizy o charakterze kontrastywnym obejmującej poszczególne płaszczyzny polskiego i rosyjskiego sytemu językowego. 3. Wyrobienie umiejętności wskazywania różnic na poszczególnych poziomach sytemu języka polskiego i rosyjskiego. 4. Rozwijanie zdolności unikania błędów wynikających z interferencji językowej. 5. Utrwalenie wiedzy teoretycznej z zakresu gramatyki języków słowiańskich. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wiedza i umiejętności z zakresu gramatyki j. rosyjskiego i gramatyki j. polskiego oraz ogólnej wiedzy językoznawczej. |
Pełny opis: |
1. Wstęp do badań kontrastywnych w obrębie języka polskiego i j. rosyjskiego (rodzaje badań kontrastywnych, ekwiwalencja, itd.) 2. Porównanie płaszczyzny fonetycznej i fonologicznej j. polskiego i rosyjskiego 3. Płaszczyzna morfologiczna j. polskiego i j. rosyjskiego: - procesy słowotwórcze, - zapożyczenia 4. Porównanie składni polskiej i rosyjskiej. 5. Leksyka: - elementy semantyki interkulturowej (słowa o znaczeniu nacechowanym kulturowo, koncepcja językowego obrazu świata) - fałszywi przyjaciele tłumacza - synonimy, antonimy, homonimy 6. Zarys pragmatyki interkulturowej w ujęciu konfrontatywnym polsko-rosyjskim. |
Literatura: |
1. I. Dulewiczowa – Gramatyka konfrontatywna rosyjsko-polska. Fonetyka i fonologia. Grafia i ortografia, Warszawa 1993. 2. I. Maryniakowa – Gramatyka konfrontatywna rosyjsko-polska. Morfologia ze słowotwórstwem, Warszawa 1993. 3. T. Wójcik – Gramatyka języka rosyjskiego. Studium kontrastywne, Warszawa 1975. 4. T. Wójcik, Zagadnienia teoretyczne polsko-rosyjskiej gramatyki kontrastywnej, Kielce 1977. 5. S. Szadyko, Poradnik gramatyczny współczesnego języka rosyjskiego, Warszawa 2004. 6. A. Bogusławski, S. Karolak, Gramatyka rosyjska w ujęciu funkcjonalnym, Warszawa 1970. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - określić zadania i cele językoznawstwa konfrontatywnego, przedstawić aspekty badań porównawczych oraz typy kontrastów językowych; - prawidłowo dokonywać analizy konfrontatywnej poszczególnych płaszczyzn systemów językowych; - wskazywać na różnice i podobieństwa w polskim i rosyjskim systemie językowym na wszystkich jego płaszczyznach; - wytłumaczyć pochodzenie różnic gramatycznych i ortograficznych między językiem polskim i rosyjskim; - unikać błędów językowych wynikających z interferencji pomiędzy językami pokrewnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - obecność aktywny udział na zajęciach; - systematyczne przygotowanie do zajęć; - wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych; - zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe; - zaliczenie końcowe Metody oceniania: • Metody kształtujące: bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz domu. • Metody podsumowujące: ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu zaliczeniowego. Słuchacze studiów podyplomowych podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach. Skala ocen: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Bortnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.