Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WJ-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | filologia |
Cele kształcenia: | Przedmiotem wykładów jest przegląd działów wiedzy o języku oraz szczegółowy opis jednostek języka, ich funkcji i wzajemnych zależności. Student zostaje także zapoznany z ogólnymi informacjami o językach świata oraz zastosowaniach językoznawstwa i innych nauk o języku (takich jak psychologia, socjologia, etnologia lub antropologia) w przyszłej pracy zawodowej |
Skrócony opis: |
Przegląd podstawowych pojęć z zakresu naukowych badań języka, semiotyki oraz nauk o komunikacji międzyludzkiej i kulturach świata. Rozwój nauk o języku, zakres badań, definicje języka i znaku, działy semiotyki i językoznawstwa. Metody i typy badań językoznawczych. Fonetyka i fonologia oraz semantyka i składnia: definicje jednostek językowych i ich relacji, własności; zastosowania wyników badań |
Pełny opis: |
Semiotyczne podstawy języka (definicje znaku, typy i funkcje znaku językowego, uniwersalia) Metodologiczne podstawy językoznawstwa i zarys historyczny refleksji i nauk o języku oraz powiązania językoznawstwa z innymi naukami; Przegląd paradygmatów badań języka Klasyfikacja języków (geograficzna, typologia genetyczna i strukturalna) i ich sytuacja obecna Język a pismo i pisma w językach świata (przegląd i porównanie wybranych systemów pisma, typy pisma i konsekwencje jego używania) Język jako system, jednostki i działy języka oraz językoznawstwa (synchroniczne a diachroniczne, opisowe i ogólne a porównawcze, empiryczne i stosowane) Fonetyka, fonotaktyka, fonologia, prozodia: Typy badań fonetycznych i fonologicznych (fonetyka artykulacyjna, akustyczna, audytywna i dystrybucyjna – fonotaktyka) transkrypcja fonetyczna i fonologiczna IPA budowa aparatu artykulacyjnego definicje głoski i opis cech artykulacyjnych rodzaje dystrybucji głosek i typy opozycji głosek reguły i procesy (zmiany) fonologiczne definicje fonemu i opis systemu fonologicznego rodzaje akcentu i intonacji w różnych językach zastosowania fonetyki w technologii mowy i lingwistyce klinicznej oraz glottodydaktyce Morfologia z morfofonologią i słowotwórstwem Definicje, typy i klasyfikacje morfemów Morfofonologia i alternacje głosek w wyrazach Słowotwórstwo, derywacja słowotwórcza i syntaktyczna oraz budowa wyrazów złożonych Podział wyrazów na części mowy Przegląd kategorii gramatycznych Semantyka, leksykologia i leksykografia Rodzaje słowników i sposoby ich tworzenia Definicja znaczenia, znaczniki i wyróżniki Relacje międzywyrazowe, hiponimia, meronimia, synonimia, antonimia, homonimia, homofonia, polisemia i inne Pole leksykalne wyrazu a wyrazy pokrewne Wyrazy treściowe i funkcjonalne Metafora i metonimia Składnia: Części zdania i sposoby ich klasyfikacji Relacje i związki międzywyrazowe, determinacja, definicja syntagmy Typy fraz i zdań prostych i złożonych Predykacja, temat a remat i datum a novum Modele i miejsce składni we współczesnym językoznawstwie Spójność tekstu i typy relacji spójnościowych, koherencja i kohezja Pragmatyka i teoria aktów mowy a komunikacja Zastosowania językoznawstwa i innych nauk o języku – podsumowanie wszystkich wykładów |
Literatura: |
Bańczerowski Jerzy, Pogonowski Jerzy, Zgółka Tadeusz. 1982. Wstęp do językoznawstwa. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Bobrowski, Ireneusz, 1998. Zaproszenie do językoznawstwa. Kraków: Instytut Języka Polskiego. Polska Akademia Nauk. Comrie, B. 1998. Atlas języków. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena. Evans, Vyvyan i Green, Melanie, 2006. Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Kazimierz Polański et al. 1999. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Warszawa: PWN. Maciejewski, Witold, 1999. Świat języków. Wielka Encyklopedia Geografii Świata. (tom XIV) Poznań: Wydawnictwo Kurpisz. Majewicz Alfred. 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Ostaszewska & Tambor. 2000. Fonetyka i fonologia języka polskiego. Warszawa: PWN. Tabakowska, Elżbieta. (red.) 2001. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków: Universitas. |
Efekty uczenia się: |
Potrafi zdefiniować znak i wyróżnić jego typy oraz opisać jego funkcje; zna wybrane uniwersalia językowe Potrafi przedstawić podstawy metodologiczne językoznawstwa i wskazać powiązania z innymi naukami Potrafi opisać klasyfikacje języka i opisać obecną sytuację języków na świecie podając odpowiednie dane liczbowe (procenty i proporcje liczby języków względem liczby ludności na świecie) Potrafi opisywać typy pisma i zna przykłady języków, w których używane są te typy pisma Potrafi uzasadnić definicję języka jako systemu i wymienić podstawowe jednostki języka oraz działy językoznawstwa opisujące te jednostki i ich własności; rozróżnić typy badań językoznawczych Potrafi rozróżniać typy badań fonetycznych i fonologicznych i czytać transkrypcję fonetyczną oraz fonologiczną IPA; zna budowę aparatu artykulacyjnego i wyróżnia narządy ważne dla artykulacji poszczególnych głosek; używa cech artykuacyjnych do opisu głosek; dobiera odpowiednie wyrazy z głoskami w opozycji fonologicznej i umie opisać typy tych opozycji; rozpoznaje rodzaje dystrybucji głosek; klasyfikuje przykłady procesów fonologicznych; znajduje odpowiednie przykłady akcentu i intonacji i potrafi je klasyfikować; zna zastosowania fonetyki i fonologii Potrafi przeprowadzić analizę morfologiczną wyrazu, tj. wydzielić morfemy i opisać ich funkcje, scharakteryzować wybrane kategorie gramatyczne i semiczne języka oraz opisać kryteria podziałów na części mowy. Znane jest mu pojęcie gramatykalizacji i jej przykłady. Potrafi wymienić rodzaje słowników i opisać sposoby ich tworzenia; zdefiniować znaczenie i wskazać znaczniki i wyróżniki na przyładach; rozróżnić ważniejsze relacje międzywyrazowe; analizować pola leksykalne wyrazów; odróżniać wyrazy treściowe od funkcjonalnych; podać i opisać przykłady metafor i metonimi Potrafi wskazać w zdaniu podmiot, orzeczenie, dopełnienie i okolicznik, a także grupy składniowe oraz procesy akomodacyjne zachodzące między elementami zdania; odróżnia zdania złożone współrzędnie i podrzędnie oraz ich rodzaje; umie wyróżnić temat i remat zdania. Potrafi wskazać elementy zapewniające spójność tekstu, jak np. spójniki, przysłówki, partykuły, wskaźniki dyskursu (ang. discours markers); zna pojęcia anafory i katafory. Potrafi wyjaśnić, na czym polega siła illokucyjna wypowiedzi, określić, czym jest asercja, presupozycja i implikatura zdania; przedstawić przykłady manipulacji językowych w reklamie, tekstach prasowych itp. Potrafi wskazać zastosowania wiedzy o języku i jego mechanizmach we współczesnej nauce |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie testów zaliczeniowych, a ocena końcowa jest wystawiana na podstawie odpowiedzi na pytania dotyczące treści kształcenia. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Prusinowska | |
Prowadzący grup: | Paweł Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Nowakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.