Wprowadzenie do projektowania i wykorzystania baz danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WDPIWBD-JK-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do projektowania i wykorzystania baz danych |
Jednostka: | Instytut Językoznawstwa |
Grupy: |
Filologia, specjalność językoznawstwo komputerowe, studia stacjonarne, I stopnia, semestr 5 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Językoznawstwo komputerowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Uczestnicy kursu zapoznają się z ogólnymi zasadami projektowania i wykorzystania językowych baz danych. Podczas ćwiczeń studenci nabywają umiejętność zaprojektowania prostej bazy danych i opanowują elementy języków zapytań (np. SQL) oraz narzędzi do udostępniania baz danych i ich eksploracji oraz praktycznego wykorzystania (leksykony, technologia mowy, archiwizacja i in.). |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Literatura: |
Podstawowa: Kurs SQL: http://www.w3schools.com/sql/default.asp Oficjalna strona Microsoft SQL Server Express (pakiet darmowy): http://www.microsoft.com/sqlserver/en/us/editions/express.aspx Gibbon, D., Moore, R., Winski, R. (red.) (1997). Handbook of Standards and Resources for Spoken Language Systems. Berlin and New York: Mouton de Gruyter. Dodatkowa: Źródła internetowe odnoszące się do baz danych i korpusów językowych (aktualizowane na bieżąco przez nauczyciela), np.: Oficjalna strona Korpusu Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN: http://korpus.pwn.pl/ Oficjalna strona British National Corpus: http://www.natcorp.ox.ac.uk/ Oficjalna strona European Language Resources Association: http://www.elra.info/ Portal Documentation of Endangered Languages: http://www.mpi.nl/DOBES |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - rozumie istotę procesu przechodzenia od nieuporządkowanego zbioru danych do struktury uporządkowanej w postaci bazy danych, - odróżnia bazę danych od nieuporządkowanego zbioru danych - potrafi samodzielnie wyszukiwać i selekcjonować informacje dotyczące procesu projektowania, tworzenia i wykorzystania komputerowych baz danych, ze szczególnym uwzględnieniem językowych baz danych - zna podstawy SQL i potrafi skorzystać z istniejącej bazy danych, wykorzystując zapytania SQL - potrafi zaprojektować nową, prostą bazę danych wg zadanych kryteriów (np. niewielka baza zawierająca dane leksykalne i gramatyczne) - posiada dobrą orientację w podstawowym zakresie działania serwera bazy danych, także jego wykorzystanie w pracy przez sieć lokalną lub Internet - rozumie problematykę zarządzania bazami danych, z uwzględnieniem kwestii dotyczących współpracy wielu osób i bezpieczeństwa danych - potrafi wymienić i opisać przykładowe obszary i sposoby zastosowań baz danych w naukach filologicznych i określić specyfikę tych zastosowań |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy (po 30 godzinach, minimum ocena dostateczna), możliwe maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena roczna na podstawie wyniku egzaminu (egzamin praktyczny, z wykorzystaniem komputera). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Klessa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.