Wstęp do literaturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WDL-FR-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Zapoznanie się z wiedzą na temat budowy tekstu literackiego. - Przekazanie wiedzy z zakresu teorii dzieła literackiego, interpretacji, stylistyki, form narracyjnych, dramatu, kategorii estetycznych i metodologii badań literackich. - Przegląd podstawowych zjawisk z zakresu budowy, interpretacji, metodologii i teorii literatury. - Umiejętność praktycznego wykorzystania podstawowych pojęć z zakresu genologii, estetyki i metodologii. - Umiejętność zaprezentowania interpretacji tekstu literackiego i krytyki dzieła literackiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | • podstawowa wiedza z zakresu literaturoznawstwa na poziomie szkoły średniej, ogólne kompetencje humanistyczne. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje dotyczące materiałów przedstawia prowadzący. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Wykład konwersatoryjny ✔ Wykład problemowy ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Metoda analizy przypadków ✔ Uczenie problemowe (Problem-based learning) ✔ Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔ Praca w grupach ✔ Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5 Przygotowanie pracy semestralnej 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 75 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Literatura: |
Zalecana literatura: • M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień - Sławińska, Zarys teorii literatury (jedno z wielu wydań). • Słownik terminów literackich, pod red. M. Głowińskiego, T. Kostkiewiczowej, A. Okopie • Sławińskiej, J. Sławińskiego (jedno z kilku wydań). • Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006. • Problemy socjologii literatury, pod red. J. Sławińskiego. Wrocław 1971. • Liryka polska : interpretacje, pod red. Jana Prokopa i Janusza Sławińskiego, Gdańsk 2001 (lub wyd. wcześniejsze). • Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997 (lub inne). • B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 1987 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - Zna podstawową terminologię z zakresu teorii literatury, potrafi definiować pojęcia, metodologie i kategorie teoretycznoliterackie.. . - Dostrzega zależności między poszczególnymi kategoriami teoretycznoliterackimi, potrafi wskazać i zdefiniować wybrane formy liryczne, dramatyczne i narratologiczne, omówić ich znaczenie i je zinterpretować. - Potrafi omówić rolę wybranych zabiegów poetologicznych w procesie budowania konceptu artystycznego w wybranych dziełach z literatury regionu. - Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące teorii literatury i poetyki. Zna zasoby drukowane i internetowe niezbędne w pracy literaturoznawcy. - Potrafi przedstawić krytykę i interpretację tekstu literackiego pod kątem wybranych zagadnień z zakresu estetyki literackiej i genologii oraz struktur dzieła literackiego. - Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej. Potrafi posługiwać się pojęciami teoretycznoliterackimi w procesie lektury dzieła literackiego i jego interpretacji w kontekście dziedzictwa kulturowego Europy i regionu. - Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania - Ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • zaliczenie egzaminu końcowego. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kinga Piotrowiak-Junkiert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.