Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do literaturoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WDL-FR-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do literaturoznawstwa
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

Filologie regionów

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- Zapoznanie się z wiedzą na temat budowy tekstu literackiego.

- Przekazanie wiedzy z zakresu teorii dzieła literackiego, interpretacji, stylistyki, form narracyjnych, dramatu, kategorii estetycznych i metodologii badań literackich.

- Przegląd podstawowych zjawisk z zakresu budowy, interpretacji, metodologii i teorii literatury.

- Umiejętność praktycznego wykorzystania podstawowych pojęć z zakresu genologii, estetyki i metodologii.

- Umiejętność zaprezentowania interpretacji tekstu literackiego i krytyki dzieła literackiego.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

• podstawowa wiedza z zakresu literaturoznawstwa na poziomie szkoły średniej, ogólne kompetencje humanistyczne.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Informacje dotyczące materiałów przedstawia prowadzący.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔

Wykład konwersatoryjny ✔

Wykład problemowy ✔

Dyskusja ✔

Praca z tekstem ✔

Metoda analizy przypadków ✔

Uczenie problemowe (Problem-based learning) ✔

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) ✔

Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔

Praca w grupach ✔

Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5

Przygotowanie pracy semestralnej 10

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10

SUMA GODZIN 75

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3

Literatura:

Zalecana literatura:

• M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień - Sławińska, Zarys teorii literatury (jedno z wielu wydań).

• Słownik terminów literackich, pod red. M. Głowińskiego, T. Kostkiewiczowej, A. Okopie

• Sławińskiej, J. Sławińskiego (jedno z kilku wydań).

• Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.

• Problemy socjologii literatury, pod red. J. Sławińskiego. Wrocław 1971.

• Liryka polska : interpretacje, pod red. Jana Prokopa i Janusza Sławińskiego,

Gdańsk 2001 (lub wyd. wcześniejsze).

• Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997 (lub inne).

• B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 1987

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:

- Zna podstawową terminologię z zakresu teorii literatury, potrafi definiować pojęcia, metodologie i kategorie teoretycznoliterackie.. .

- Dostrzega zależności między poszczególnymi kategoriami teoretycznoliterackimi, potrafi wskazać i zdefiniować wybrane formy liryczne, dramatyczne i narratologiczne, omówić ich znaczenie i je zinterpretować.

- Potrafi omówić rolę wybranych zabiegów poetologicznych w procesie budowania konceptu artystycznego w wybranych dziełach z literatury regionu.

- Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące teorii literatury i poetyki. Zna zasoby drukowane i internetowe niezbędne w pracy literaturoznawcy.

- Potrafi przedstawić krytykę i interpretację tekstu literackiego pod kątem wybranych zagadnień z zakresu estetyki literackiej i genologii oraz struktur dzieła literackiego.

- Czyta, rozumie i interpretuje dzieła literackie zarówno w ich warstwie formalno-językowej jak i formalno-gatunkowej. Potrafi posługiwać się pojęciami teoretycznoliterackimi w procesie lektury dzieła literackiego i jego interpretacji w kontekście dziedzictwa kulturowego Europy i regionu.

- Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania

- Ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Podstawowe kryteria:

• obecność na zajęciach;

• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;

• znajomość zalecanej literatury przedmiotu;

• zaliczenie egzaminu końcowego.

Skala ocen

Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;

dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kinga Piotrowiak-Junkiert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)