Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WDJU-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska, filologia portugalska, filologia romańska, filologia rumuńska, filologia włoska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu językoznawstwa ogólnego, typologicznego i porównawczego - przekazanie wiedzy o różnych metodach opisu języka i jego poziomów, wypracowanych przez wybrane teorie językoznawcze - ukazanie praktycznych zastosowań badań językoznawczych - wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania typów struktur morfoskładniowych, zarówno w języku rodzimym, jak i w obcych językach - wyrobienie umiejętności rozwiązywania drobnych problemów językoznawczych z zakresu semantyki i morfoskładni i korzystania ze źródeł literaturowych - kształtowanie świadomości o wielokulturowości Polski, Europy i świata, a także otwartości na kultury obcojęzyczne |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak wymagań wstępnych. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | - zespół "Wstęp do językoznawstwa" na platformie MSTeams, - blog prowadzony przez wykładowcę (adres podany na zajęciach), - biblioteka wydziałowa, |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, metoda analizy przypadków uczenie problemowe (Problem-based learning), rozwiązywanie zadań, metoda badawcza (dociekania naukowego) oraz metoda warsztatowa, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, „mapy myśli” itp.). |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Przygotowanie do konwersatoriów Czytanie wskazanej literatury – praca samodzielna Zadania domowe (rozwiązywanie zadań z językoznawstwa) Przygotowanie do testu pisemnego – praca samodzielna. ECTS 3 |
Skrócony opis: |
Kurs wstępu do językoznawstwa to cykl wykładów przedstawiający w syntetycznej formie najważniejsze zagadnienia z zakresu badań nad językiem ludzkim. Jako że przeznaczony jest dla studentów pierwszego roku filologii, przedstawia elementarne pojęcia i koncepcje, wprowadza ogólne kategoryzacje językoznawcze i naświetla ważniejsze koncepcje lingwistyczne po to, by w przyszłości ukierunkować zainteresowania studenta, zwłaszcza skupionego na językoznawstwie w ścisłym słowa znaczeniu oraz na przekładoznawstwie, ku badaniom bardziej szczegółowym. 15 wykładów prowadzi studenta od podstawowej wiedzy nt. znaku, znaczenia, języka, mowy i mówienia (komunikacji językowej), poprzez tłumaczenie zasad semantyki językoznawczej, morfologii, składni i fonetyki, ku charakterystyce języków świata. Kurs uwzględnia nie tylko historię koncepcji filozoficzno-lingwistycznych, ale również najnowsze tendencje w metodologii badań językoznawczych. |
Pełny opis: |
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia: 1/Poziomy języka i metody ich opisu. 2/Specyfika języka naturalnego na tle innych systemów komunikacyjnych. 3/Elementy językoznawstwa porównawczego i indoeuropejskiego. 4/Elementy językoznawstwa typologicznego. 5/Wariantywność w ujęciu synchronicznym: odmiany i style języka. 6/Relatywizm językowy i uniwersalia językowe. 7/Współzależność między leksykonem i gramatyką (podstawy). 8/Elementy semantyki językoznawczej i leksykologii. 10/ Pogranicza językoznawstwa i innych dziedzin nauki. |
Literatura: |
1/ Bańczerowski J., Pogonowski J., Zgółka T., "Wstęp do językoznawstwa", UAM, Poznań, 1982. 2/ Bednarczuk L., "Języki indoeuropejskie", tomy 1 i 2, PWN, Warszawa, 1986. 3/ Bobrowski I., 1998, "Zaproszenie do językoznawstwa", Kraków, 1998. 4/ Fisiak J., "Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych", WSiP, Warszawa, 1985. 5/ Grzegorczykowa R., "Wprowadzenie do semantyki językoznawczej", PWN, W-wa, 2001. 6/ Grzegorczykowa R., "Wstęp do językoznawstwa". PWN, Warszawa 2008 7/ Handke K., "Socjologia języka", WN PWN, Warszawa, 2008. 8/ Heinz A., "Dzieje językoznawstwa w zarysie", PWN Warszawa, 1978. 9/ Ivič M., "Kierunki w lingwistyce", Ossolineum, 1979. 10/ Kurcz I., "Język a psychologia: podstawy psycholingwistyki". WsiP, Warszawa, 1992. 11/ Lyons J., "Wstęp do językoznawstwa". PWN, Warszawa, 1976. 12/ Lakoff G., Johnson M., "Metafory w naszym życiu", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1988. 13/ Polański K. (red.), "Encyklopedia językoznawstwa ogólnego", Ossolineum. 14/ Saussure, F. de, "Kurs językoznawstwa ogólnego", Warszawa, 1961. 15/ Taylor J. R., "Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej", Universitas, Kraków, 2001. 16/ Majewicz A. (1989), Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa: PWN www.ethnologue.com |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: 1/wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa ogólnego; 2/rozumie i objaśnia różnice między typami fonologicznymi i morfoskładniowymi języków; poprawnie rozpoznaje zjawiska fonologiczne i morfoskładniowe; 3/wymienia różne podejścia teoretyczne w opisie języka i potrafi je ze sobą porównać; 4/ stosuje terminologię językoznawczą w mówieniu o języku; przyporządkowuje języki europejskie i niektóre języki nieeuropejskie do rodzin językowych, w szczególności określa rozczłonkowanie wewnątrz rodziny indoeuropejskiej; 5/ rozumie współzależność między leksykonem i gramatyką i potrafi wyjaśnić ją posługując się przykładami ze znanych mu języków; 6/ przywołuje założenia semantyki językoznawczej i objaśnia, a także poddaje ewentualnej krytyce kształt hasła słownikowego dla wybranej jednostki wyrazowej; 7/ wymienia zastosowania językoznawstwa; 8/ korzysta ze źródeł literaturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo studenta w konwersatorium. Analiza przykładów, rozwiązywanie zadań, także tych dodatkowych, samodzielnie i w grupach. Sprawdzian pisemny na koniec semestru - w roku 2020/21 przeprowadzony na platformie FORMS. Aby uzyskać zaliczenie, należy uzyskać co najmniej 60% wymaganych punktów. bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kaliska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kaliska, Mikołaj Nkollo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.