Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-WDJU-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia hiszpańska, filologia portugalska, filologia romańska, filologia rumuńska, filologia włoska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- przekazanie wiedzy o podstawowych pojęciach z zakresu językoznawstwa ogólnego, typologicznego i porównawczego

- przekazanie wiedzy o różnych metodach opisu języka i jego poziomów, wypracowanych przez wybrane teorie językoznawcze

- ukazanie praktycznych zastosowań badań językoznawczych

- wyrobienie u studentów umiejętności rozpoznawania typów struktur morfoskładniowych, zarówno w języku rodzimym, jak i w obcych językach

- wyrobienie umiejętności rozwiązywania drobnych problemów językoznawczych z zakresu semantyki i morfoskładni i korzystania ze źródeł literaturowych

- kształtowanie świadomości o wielokulturowości Polski, Europy i świata, a także otwartości na kultury obcojęzyczne



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak wymagań wstępnych.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

- zespół "Wstęp do językoznawstwa" na platformie MSTeams,

- blog prowadzony przez wykładowcę (adres podany na zajęciach),

- biblioteka wydziałowa,



Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, metoda analizy przypadków

uczenie problemowe (Problem-based learning), rozwiązywanie zadań, metoda badawcza (dociekania naukowego) oraz metoda warsztatowa, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, „mapy myśli” itp.).




Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Przygotowanie do konwersatoriów

Czytanie wskazanej literatury – praca samodzielna

Zadania domowe (rozwiązywanie zadań z językoznawstwa)

Przygotowanie do testu pisemnego – praca samodzielna.

ECTS 3


Skrócony opis:

Kurs wstępu do językoznawstwa to cykl wykładów przedstawiający w syntetycznej formie najważniejsze zagadnienia z zakresu badań nad językiem ludzkim. Jako że przeznaczony jest dla studentów pierwszego roku filologii, przedstawia elementarne pojęcia i koncepcje, wprowadza ogólne kategoryzacje językoznawcze i naświetla ważniejsze koncepcje lingwistyczne po to, by w przyszłości ukierunkować zainteresowania studenta, zwłaszcza skupionego na językoznawstwie w ścisłym słowa znaczeniu oraz na przekładoznawstwie, ku badaniom bardziej szczegółowym.

15 wykładów prowadzi studenta od podstawowej wiedzy nt. znaku, znaczenia, języka, mowy i mówienia (komunikacji językowej), poprzez tłumaczenie zasad semantyki językoznawczej, morfologii, składni i fonetyki, ku charakterystyce języków świata. Kurs uwzględnia nie tylko historię koncepcji filozoficzno-lingwistycznych, ale również najnowsze tendencje w metodologii badań językoznawczych.

Pełny opis:

Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:

1/Poziomy języka i metody ich opisu.

2/Specyfika języka naturalnego na tle innych systemów komunikacyjnych.

3/Elementy językoznawstwa porównawczego i indoeuropejskiego.

4/Elementy językoznawstwa typologicznego.

5/Wariantywność w ujęciu synchronicznym: odmiany i style języka.

6/Relatywizm językowy i uniwersalia językowe.

7/Współzależność między leksykonem i gramatyką (podstawy).

8/Elementy semantyki językoznawczej i leksykologii.

10/ Pogranicza językoznawstwa i innych dziedzin nauki.

Literatura:

1/ Bańczerowski J., Pogonowski J., Zgółka T., "Wstęp do językoznawstwa", UAM, Poznań, 1982.

2/ Bednarczuk L., "Języki indoeuropejskie", tomy 1 i 2, PWN, Warszawa, 1986.

3/ Bobrowski I., 1998, "Zaproszenie do językoznawstwa", Kraków, 1998.

4/ Fisiak J., "Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych", WSiP, Warszawa, 1985.

5/ Grzegorczykowa R., "Wprowadzenie do semantyki językoznawczej", PWN, W-wa, 2001.

6/ Grzegorczykowa R., "Wstęp do językoznawstwa". PWN, Warszawa 2008

7/ Handke K., "Socjologia języka", WN PWN, Warszawa, 2008.

8/ Heinz A., "Dzieje językoznawstwa w zarysie", PWN Warszawa, 1978.

9/ Ivič M., "Kierunki w lingwistyce", Ossolineum, 1979.

10/ Kurcz I., "Język a psychologia: podstawy psycholingwistyki". WsiP, Warszawa, 1992.

11/ Lyons J., "Wstęp do językoznawstwa". PWN, Warszawa, 1976.

12/ Lakoff G., Johnson M., "Metafory w naszym życiu", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1988.

13/ Polański K. (red.), "Encyklopedia językoznawstwa ogólnego", Ossolineum.

14/ Saussure, F. de, "Kurs językoznawstwa ogólnego", Warszawa, 1961.

15/ Taylor J. R., "Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej", Universitas, Kraków, 2001.

16/ Majewicz A. (1989), Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa: PWN

www.ethnologue.com

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

1/wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa ogólnego;

2/rozumie i objaśnia różnice między typami fonologicznymi i morfoskładniowymi języków; poprawnie rozpoznaje zjawiska fonologiczne i morfoskładniowe;

3/wymienia różne podejścia teoretyczne w opisie języka i potrafi je ze sobą porównać;

4/ stosuje terminologię językoznawczą w mówieniu o języku;

przyporządkowuje języki europejskie i niektóre języki nieeuropejskie do rodzin językowych, w szczególności określa rozczłonkowanie wewnątrz rodziny indoeuropejskiej;

5/ rozumie współzależność między leksykonem i gramatyką i potrafi wyjaśnić ją posługując się przykładami ze znanych mu języków;

6/ przywołuje założenia semantyki językoznawczej i objaśnia, a także poddaje ewentualnej krytyce kształt hasła słownikowego dla wybranej jednostki wyrazowej;

7/ wymienia zastosowania językoznawstwa;

8/ korzysta ze źródeł literaturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo studenta w konwersatorium. Analiza przykładów, rozwiązywanie zadań, także tych dodatkowych, samodzielnie i w grupach.

Sprawdzian pisemny na koniec semestru - w roku 2020/21 przeprowadzony na platformie FORMS.

Aby uzyskać zaliczenie, należy uzyskać co najmniej 60% wymaganych punktów.

bardzo dobry (bdb; 5,0):

znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5):

bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0):

dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5):

zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0):

zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0):

niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Kaliska
Prowadzący grup: Agnieszka Kaliska, Mikołaj Nkollo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)