Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-WDJKSA-11 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa | ||
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki | ||
Grupy: |
Filologia, specjalność arabistyka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 1 Filologia, specjalność hebraistyka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 1 turkologia, studia stacjonarne licencjackie, semestr 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | filologia, program kształcenia: turkologia |
||
Poziom przedmiotu: | I stopień |
||
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów (nie posiadających teoretycznego przygotowania lingwistycznego) z podstawowymi zagadnieniami językoznawstwa jako nauki i jego relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi, poszczególnymi działami językoznawstwa, Wprowadzenie w problematykę i metodologię badań lingwistycznych, semiotycznymi podstawami języka i unikalnością języka jako systemu, teoriami pochodzenia języka, strukturą języka i jego podsystemów: fonetycznym i fonologicznym, morfologicznym, syntaktycznym i semantycznym, oraz metodami ich opisu, pokrewieństwem i zróżnicowaniem języków świata, klasyfikowaniem i typologiami języków (rozwiązywanie opartych na typologiach zadań lingwistycznych), typologią systemów graficznych języków świata, Zapoznanie z kwestiami ekolingwistyki – ochrony i rewitalizacji języków, miejscem języka w kulturze i społeczeństwie, Przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania (obowiązkowych i fakultatywnych) przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych. |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
||
Pełny opis: |
Językoznawstwo jako nauka i jego relacje z innymi dyscyplinami naukowymi Działy językoznawstwa Podstawowe metody badań lingwistycznych Semiotyczne podstawy języka, język jako system/struktura Teorie pochodzenia języka Pokrewieństwo i zróżnicowanie języków świata Klasyfikacje i typologie języków Ekolingwistyka – ochrona i rewitalizacja języków, miejsce języka w kulturze i społeczeństwie Typologia systemów graficznych języków świata Przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych |
||
Literatura: |
Breton, Roland 2003. Atlas des langues du monde. Une pluralité fragile. Paris: Éditions Autrement. Crystal, David 1997. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press. Maciejewski, Witold (red.) Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz. Majewicz, Alfred 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN. Martí, Fèlix i in. 2005. Words and Worlds. World Languages Review. Clevedon: Multilingual Matters Ltd. Yule, George 2010. The study of language. Cambridge University Press. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Charakteryzuje językoznawstwo jako dyscyplinę naukową i jego miejsce wśród innych dyscyplin naukowych Opisuje model aktu komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka Rozumie, czym jest język naturalny i jakie są jego cechy oraz tłumaczy teorie pochodzenia języka naturalnego Analizuje język jako strukturę i charakteryzuje poszczególne jego podsystemy, oraz relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem języków świata i systemów pisma Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania lingwistyczne oparte na typologiach języków Wskazuje podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata Interpretuje związki między językiem, kulturą a społeczeństwem – zwłaszcza w kontekście zagrożenia języków naturalnych, ich ochrony i rewitalizacji języków Postrzega język jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość językowego zróżnicowania świata |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie wiedzy i umiejętności na zajęciach podczas dyskusji (F) egzamin testowy / ustny (P) Omawianie tekstów (F) |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Klessa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-22 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Klessa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-22 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Michalski, Paweł Nowakowski, Tomasz Wicherkiewicz | |
Prowadzący grup: | Marcin Michalski, Paweł Nowakowski, Tomasz Wicherkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.