Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane tendencje w badaniach literackich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-TBLI-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane tendencje w badaniach literackich
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSn
Przedmioty dla programu S1-FSs
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

filologia skandynawska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi tendencjami w badaniach literackich oraz sylwetkami najważniejszych badaczy, jak również prezentacja kluczowych kategorii opisu dzieła literackiego na przykładach zaczerpniętych z literatury polskojęzycznej.

Pełny opis:

Definicja i działy literaturoznawstwa oraz tendencje w badaniach literaturoznawczych w perspektywie historycznej

Zwrot pozytywistyczny i antypozytywistyczny oraz ich konsekwencje dla badań literaturoznawczych

Główne założenia formalizmu rosyjskiego i strukturalizmu oraz analiza baśni ludowej według W. Proppa i A. Greimasa

M. Bachtin i zjawiska polifonii, karnawalizacji i chronotopu – lektura fragmentu współczesnej powieści i próba jej analizy z zastosowaniem kategorii

Bachtinowskich

Formalizm amerykański i pojęcia języka poetyckiego, uważnej lektury i błędu intencji – analiza w oparciu o wybrane utwory poetyckie

Semiotyka w ujęciu R. Barthesa (teoria mitu) i U. Eco (intencjonalność autora, dzieła i czytelnika). Związki literaturoznawstwa z językoznawstwem (F. de Saussure)

Poststrukturalizm jako wyraz kryzysu strukturalizmu: Derridiańska krytyka struktury i znaku i Barthesowska „śmierć autora”

Nurt badań feministycznych w literaturoznawstwie: feminizm pierwszej, drugiej i trzeciej fali. Pojęcia ginokryki, arachnologii i ecriture feminine. Lektura współczesnego opowiadania i próba jego analizy z zastosowaniem niektórych pojęć właściwych badaniom feministycznym

Literatura:

Burzyńska, A.; Markowski, M. P. (red.). 2006. Teorie literatury XX wieku. Antologia. Znak.

Burzyńska, A.; Markowski, M. P. (red.). 2006. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Znak.

Chrząstowska B., Wysłouch S.1999. Poetyka stosowana. WSiP.

Culler, J. 2002. Teoria literatury (przeł. M. Bassaj). Prószyński i S-ka.

Głowiński, M. (red.). 2004. Narratologia. Słowo/Obraz/Terytoria.

Kaniewska, B.; Legeżyńska, A. 2005, Teoria literatury. Wydawnictwo UAM.

Korwin-Piotrowska, D. 2011. Poetyka. Wydawnictwo UJ.

Mitosek, Z. 2003. Teorie badań literackich. PWN.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:

Zna i potrafi wymienić najważniejsze tendencje w badaniach literackich i ich przedstawicieli

Umie zastosować wybrany model analizy dzieła na przykładzie przedłożonym przez wykładowcę

Posługuje się podstawową terminologią fachową stosowaną w opisie literackim

Jest świadom wielowymiarowego charakteru dzieła literackiego, jego kontekstu społeczno-kulturowego oraz powiązania literaturoznawstwa z innymi naukami humanistycznymi

Analizuje i interpretuje niektóre teksty literackie za pomocą aparatu pojęciowego właściwego dla literaturoznawstwa

Zna podstawowe dziedziny literaturoznawstwa oraz ich rozwój w perspektywie historycznej

Metody i kryteria oceniania:

5,0 – bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich oraz wybranych literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych

4,5 – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami

4,0 – dobra znajomość zagadnień dotyczących analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich, niewielkie braki w znajomości wybranych literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych

3,5 – zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich, pewne braki w wiedzy szczegółowej na temat literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych, wyraźne braki w rozumieniu procesów historycznoliterackich

3,0 – znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego oraz badań i teorii literackich na dostatecznym (minimalnie wymaganym) poziomie, przewaga wiedzy o charakterze encyklopedycznym nad rozumieniem procesów historycznoliterackich, wyraźne braki w wiedzy

2,0 – niedostateczna znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego oraz badań i teorii literackich, niepełna wiedza typu encyklopedycznego ze znaczącymi błędami merytorycznymi, brak rozumienia procesów historycznoliterackich

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sonia Ławniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sonia Ławniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aldona Zańko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)