Seminarium specjalizacyjne - literaturoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SSL-2MH-23 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium specjalizacyjne - literaturoznawstwo |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia hiszpańska, studia stacjonarne II stopnia, semestr 2 filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 2 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | filologia hiszpańska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - Przekazanie wiedzy o zjawiskach historycznych, społecznych i kulturowych odnoszących się do hiszpańskiej Wojny Domowej 1936-39, okresu frankistowskiego i Transformacji systemowej 1975-1978 zakończonej uchwaleniem Konstytucji w 1978 roku; a także przyjętej przez Parlament hiszpański w grudniu 2007 roku Ustawy o Pamięci Historycznej; - Przekazywanie wiedzy na temat problematyki pamięci i jej zastosowaniach w studiach literackich i kulturowych; - Przekazanie informacji o współczesnych formach narracji historycznej odnoszącej się do Wojny Domowej i okresu dyktatury frankistowskiej (a także ich konsekwencji); - Ukazanie praktycznych zastosowań wybranych metodologii i struktur narracji historycznych do analizy tekstów literackich i obrazów filmowych ze szczególnym uwzględnieniem rozważań wokół dialektyki tożsamość – wygnanie, pamięć - postpamięć, pamięć indywidualna – pamięć historyczna, pamięć zbiorowa – polityka pamięci; - Rozwinięcie u studentów umiejętności samodzielnego opracowywania zagadnień dotyczących tematyki zajęć na podstawie uzyskanej wiedzy; - Doskonalenie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych, filmowych i internetowych związanych z tematyką zajęć; - Rozwinięcie umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych hiszpańskiego obszaru językowego; - Kształtowanie świadomości o różnorodności procesów tożsamościowych, historycznych i wielokulturowości Hiszpanii, Europy i Ameryki Łacińskiej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak wymagań wstępnych. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Skrócony opis: |
Literackie przedstawienia wojny domowej i okresu frankistowskiego we współczesnej hiszpańskiej powieści historycznej |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: Wprowadzenie do zagadnień związanych z tematyką przedmiotu: omówienie zjawisk historycznych, społecznych i kulturowych związanych z hiszpańską Wojną Domową 1936-39 i jej konsekwencjami do Transformacji politycznej kraju i uchwalenia Konstytucji w 1978 roku.. Wprowadzenie do zagadnień związanych z tematyką pamięci w literaturze i tekstach kultury (H. White, M. Halbwachs, P. Riceur, P. Nora, M. Hirsch i inni) Formy narracji historycznej w literaturze i panorama nowej powieści historycznej o tematyce wojennej w Hiszpanii Omówienie mapy kontekstów związanych z Uchwałą o Pamięci Historycznej z 2007r. oraz aktualną debatą dotyczącą pamięci w Hiszpanii Analiza poszczególnych tekstów powieściowych (autorów i autorek, takich jak: J. Cercas, K. Uribe, D. Chacón, B. Prado, A. Mendez, I. Rosa, C. Sánchez, A. R. Cañil, i inni) w kontekście literaturoznawczym, a także kulturowym i społecznym Podsumowanie tematyki dotyczącej strategii narracyjnych nowej (postmodernistycznej) hiszpańskiej powieści historycznej autorów i autorek należących do pokolenia postpamięci |
Literatura: |
- David BECERRA MAYOR (2015). La Guerra Civil como moda literaria. Madrid: Clave Intelectual. - María CORREDERA GONZÁLEZ (2010). La guerra civil española en la novela actual. Silencio y diálogo entre generaciones. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert. - Juan Carlos CRUZ SUÁREZ, Diana González Martín (Eds.) (2013). La memoria novelada II. Bern: Peter Lang. - Juan Carlos CRUZ SUÁREZ, Hans LAUGE HANSEN & Antolín SÁNCHEZ CUERVO (Eds.) (2015). La memoria novelada III. Bern: Peter Lang. - Rafael ESCUDERO ALDAY (coord.), (2011). Diccionario de memoria histórica. Conceptos contra el olvido. Madrid: Catarata. - Hans LAUGE HANSEN, Juan Carlos CRUZ SUÁREZ (Eds.) (2012). La memoria novelada. Bern: Peter Lang. - Antonio GÓMEZ LÓPEZ QUIÑONES (2006). La guerra persistente. Memoria, violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la guerra civil. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert. - Marianne HIRSCH (2012). The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York: Columbia University. - José Ramón RESINA, Urlich WINTER (eds.), (2005). Casa encantada. Lugares de memoria en la España constitucional (1978-2004). Madrid/Frankfurt Main: Iberoamericana/Vervuert. - Ricard VINYES (2010). Irredentas. Las presas políticas y sus hijos en las cárceles franquistas. Madrid: Planeta. - Hayden WHITE (2003). El texto histórico como artefacto literario. Barcelona: Paidós. - Urlich WINTER (Ed.) (2006). Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo. Representaciones literarias y visuales. Madrid/Frankfurt Main: Iberoamericana/Vervuert. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Zna, rozumie i potrafi nakreślić w sposób pogłębiony zjawiska historyczne, społeczne i kulturowe odnoszące się do problematyki hiszpańskiej Wojny Domowej 1936-39, okresu frankistowskiego i Transformacji systemowej, a także Ustawy o Pamięci Historycznej z 2007r. Zna w sposób pogłębiony i rozumie specyfikę metodologii pamięci w zastosowaniu do studiów literackich i kulturowych Zna i rozumie w sposób pogłębiony złożoność badań literaturoznawczych związanych z narracjami historycznymi we współczesnej Hiszpanii w szczególności te, związane z dialektyką tożsamość – wygnanie, pamięć - postpamięć, pamięć indywidualna – pamięć historyczna, pamięć zbiorowa – polityka pamięci w odniesieniu do Wojny Domowej i jej konsekwencji Zna, rozumie i potrafi zastosować w pogłębionym stopniu metodologię i narzędzia literackie do tzw. nowej hiszpańskiej powieści historycznej Potrafi interpretować i problematyzować w sposób kompleksowy zagadnienia będące tematyką narracji powieściowych, różnych kodów artystycznych i osadzić je w szerszym kontekście kulturowym i porównawczym Posiada udoskonalone umiejętności korzystania zgodnie z rygorem akademickim ze źródeł literaturowych, filmowych i internetowych i potrafi je zastosować Posiada rozwinięte umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych , rozumie w sposób pogłębiony rolę procesów tożsamościowych i historycznych zachodzących w Hiszpanii, Europie i Ameryce Łacińskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby oceniania: - Egzamin pisemny - Esej - Dyskusja, analiza i argumentowanie podczas zajęć Kryteria: - obecność na zajęciach - przeczytanie zadanych i omawianych tekstów - aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach - umiejętność krytycznego spojrzenia na prezentowane tematy - umiejętność komunikacji i pracy w grupie - praca pisemna w formie eseju krytycznego na zadany temat Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Judyta Wachowska | |
Prowadzący grup: | Judyta Wachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Judyta Wachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Judyta Wachowska | |
Prowadzący grup: | Judyta Wachowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.