Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium specjalizacyjne - literaturoznawstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-SSL-2MH-23
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium specjalizacyjne - literaturoznawstwo
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Filologia, specjalność filologia hiszpańska, studia stacjonarne II stopnia, semestr 2
filologia, specjalność interdyscyplinarne studia o narracjach kulturowych, semestr 2
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia hiszpańska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- Przekazanie wiedzy o zjawiskach historycznych, społecznych i kulturowych odnoszących się do hiszpańskiej Wojny Domowej 1936-39, okresu frankistowskiego i Transformacji systemowej 1975-1978 zakończonej uchwaleniem Konstytucji w 1978 roku; a także przyjętej przez Parlament hiszpański w grudniu 2007 roku Ustawy o Pamięci Historycznej;

- Przekazywanie wiedzy na temat problematyki pamięci i jej zastosowaniach w studiach literackich i kulturowych;

- Przekazanie informacji o współczesnych formach narracji historycznej odnoszącej się do Wojny Domowej i okresu dyktatury frankistowskiej (a także ich konsekwencji);

- Ukazanie praktycznych zastosowań wybranych metodologii i struktur narracji historycznych do analizy tekstów literackich i obrazów filmowych ze szczególnym uwzględnieniem rozważań wokół dialektyki tożsamość – wygnanie, pamięć - postpamięć, pamięć indywidualna – pamięć historyczna, pamięć zbiorowa – polityka pamięci;

- Rozwinięcie u studentów umiejętności samodzielnego opracowywania zagadnień dotyczących tematyki zajęć na podstawie uzyskanej wiedzy;

- Doskonalenie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych, filmowych i internetowych związanych z tematyką zajęć;

- Rozwinięcie umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych hiszpańskiego obszaru językowego;

- Kształtowanie świadomości o różnorodności procesów tożsamościowych, historycznych i wielokulturowości Hiszpanii, Europy i Ameryki Łacińskiej.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak wymagań wstępnych.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach


Skrócony opis:

Literackie przedstawienia wojny domowej i okresu frankistowskiego we współczesnej hiszpańskiej powieści historycznej

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

Wprowadzenie do zagadnień związanych z tematyką przedmiotu: omówienie zjawisk historycznych, społecznych i kulturowych związanych z hiszpańską Wojną Domową 1936-39 i jej konsekwencjami do Transformacji politycznej kraju i uchwalenia Konstytucji w 1978 roku..

Wprowadzenie do zagadnień związanych z tematyką pamięci w literaturze i tekstach kultury (H. White, M. Halbwachs, P. Riceur, P. Nora, M. Hirsch i inni)

Formy narracji historycznej w literaturze i panorama nowej powieści historycznej o tematyce wojennej w Hiszpanii

Omówienie mapy kontekstów związanych z Uchwałą o Pamięci Historycznej z 2007r. oraz aktualną debatą dotyczącą pamięci w Hiszpanii

Analiza poszczególnych tekstów powieściowych (autorów i autorek, takich jak: J. Cercas, K. Uribe, D. Chacón, B. Prado, A. Mendez, I. Rosa, C. Sánchez, A. R. Cañil, i inni) w kontekście literaturoznawczym, a także kulturowym i społecznym

Podsumowanie tematyki dotyczącej strategii narracyjnych nowej (postmodernistycznej) hiszpańskiej powieści historycznej autorów i autorek należących do pokolenia postpamięci

Literatura:

- David BECERRA MAYOR (2015). La Guerra Civil como moda literaria. Madrid: Clave Intelectual.

- María CORREDERA GONZÁLEZ (2010). La guerra civil española en la novela actual. Silencio y diálogo entre generaciones. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.

- Juan Carlos CRUZ SUÁREZ, Diana González Martín (Eds.) (2013). La memoria novelada II. Bern: Peter Lang.

- Juan Carlos CRUZ SUÁREZ, Hans LAUGE HANSEN & Antolín SÁNCHEZ CUERVO (Eds.) (2015). La memoria novelada III. Bern: Peter Lang.

- Rafael ESCUDERO ALDAY (coord.), (2011). Diccionario de memoria histórica. Conceptos contra el olvido. Madrid: Catarata.

- Hans LAUGE HANSEN, Juan Carlos CRUZ SUÁREZ (Eds.) (2012). La memoria novelada. Bern: Peter Lang.

- Antonio GÓMEZ LÓPEZ QUIÑONES (2006). La guerra persistente. Memoria, violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la guerra civil. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.

- Marianne HIRSCH (2012). The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York: Columbia University.

- José Ramón RESINA, Urlich WINTER (eds.), (2005). Casa encantada. Lugares de memoria en la España constitucional (1978-2004). Madrid/Frankfurt Main: Iberoamericana/Vervuert.

- Ricard VINYES (2010). Irredentas. Las presas políticas y sus hijos en las cárceles franquistas. Madrid: Planeta.

- Hayden WHITE (2003). El texto histórico como artefacto literario. Barcelona: Paidós.

- Urlich WINTER (Ed.) (2006). Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo. Representaciones literarias y visuales. Madrid/Frankfurt Main: Iberoamericana/Vervuert.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

Zna, rozumie i potrafi nakreślić w sposób pogłębiony zjawiska historyczne, społeczne i kulturowe odnoszące się do problematyki hiszpańskiej Wojny Domowej 1936-39, okresu frankistowskiego i Transformacji systemowej, a także Ustawy o Pamięci Historycznej z 2007r.

Zna w sposób pogłębiony i rozumie specyfikę metodologii pamięci w zastosowaniu do studiów literackich i kulturowych

Zna i rozumie w sposób pogłębiony złożoność badań literaturoznawczych związanych z narracjami historycznymi we współczesnej Hiszpanii w szczególności te, związane z dialektyką tożsamość – wygnanie, pamięć - postpamięć, pamięć indywidualna – pamięć historyczna, pamięć zbiorowa – polityka pamięci w odniesieniu do Wojny Domowej i jej konsekwencji

Zna, rozumie i potrafi zastosować w pogłębionym stopniu metodologię i narzędzia literackie do tzw. nowej hiszpańskiej powieści historycznej

Potrafi interpretować i problematyzować w sposób kompleksowy zagadnienia będące tematyką narracji powieściowych, różnych kodów artystycznych i osadzić je w szerszym kontekście kulturowym i porównawczym

Posiada udoskonalone umiejętności korzystania zgodnie z rygorem akademickim ze źródeł literaturowych, filmowych i internetowych i potrafi je zastosować

Posiada rozwinięte umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych , rozumie w sposób pogłębiony rolę procesów tożsamościowych i historycznych zachodzących w Hiszpanii, Europie i Ameryce Łacińskiej.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby oceniania:

- Egzamin pisemny

- Esej

- Dyskusja, analiza i argumentowanie podczas zajęć

Kryteria:

- obecność na zajęciach

- przeczytanie zadanych i omawianych tekstów

- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach

- umiejętność krytycznego spojrzenia na prezentowane tematy

- umiejętność komunikacji i pracy w grupie

- praca pisemna w formie eseju krytycznego na zadany temat

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Judyta Wachowska
Prowadzący grup: Judyta Wachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Judyta Wachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Judyta Wachowska
Prowadzący grup: Judyta Wachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)