Seminarium przedmiotowe z zakresu literatury i kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SEMLKS1-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium przedmiotowe z zakresu literatury i kultury |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S2-FSX Przedmioty dla programu S2-FSX Przedmioty dla programu S2-FSX |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia skandynawska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z wybranymi szkołami badawczymi w dziedzinie literaturoznawstwa i kulturoznawstwa skandynawskiego Wprowadzenie do współczesnych dzieł literatury i zjawisk kultury krajów skandynawskich, w kontekście historii własnej oraz literatury powszechnej |
Pełny opis: |
Podróż w literaturach skandynawskich: Rozumienie podróży w kontekście literatury; pojęcie literatury podróżniczej – charakterystyka gatunku Obraz Polski i Polaków w duńskiej literaturze podróżniczej Literatura migracyjna w kontekście polsko-duńskim Krytyka postkolonialna i jej zastosowanie w analizie tekstów z kręgu literatury podróżniczej Literatura skandynawska inter artes: Literatura pogranicza – powiązania literatury z innymi dziedzinami sztuk (wprowadzenie) Ekfraza w prozie i poezji na przykładzie literatury norweskiej Literatura a fotografia – nowe formy hybrydyczne Z muzyką w tle – o związkach literatury z muzyką Literatura w świecie nowych mediów Autobiografizm w literaturze szwedzkiej i skandynawskiej: Autobiografia i gatunki pokrewne; pakt autobiograficzny i pakt powieściowy Tradycje autobiografizmu w literaturze skandynawskiej Między autobiografią a fikcją: autofikcja, autobiographical faction, biografizm performatywny Wątki autobiograficzne w poezji skandynawskiej |
Literatura: |
Blok I: Burzyńska, A.; Markowski, M. P. 2006. Teorie literatury XX wieku. Znak. Fibiger, J. et al. (red.). 2001. Litteraturens tilgange. Gads Forlag. Melberg, A. 2005. Resa och skriva. En guide till den moderna reselitteraturen. Daidalos. Petersson, M., Schönström, R. (red.). 2017. Nordens litteratur. Studentlitteratur. Schab, S. I. 2018. Palimpsest [p]olski. Reprezentacje Polski i Polaków w duńskiej literaturze podróżniczej. Wydawnictwo Naukowe UAM. Blok II Grøtta, Marit. “Fotografi og følelser. Om Proust, portrettfotografier og lengselen etter å nå utover seg selv». Agora. Journal for metafysisk spekulasjon. Vol. 33, nr. 1, 2016. s.118–147. Hejmej, A. 2012. Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej. Universitas. Karlsen, O. (red.). 2011. Poesi og bildekunst. En antologi. Fabgobforlaget. Koszowy, M. 2014. Słowo w kadrze. Literatura i fotografia. Fotografia i literatura. W: Rocznik Komparatystyczny 5, s. 249–263. Langås, U., K. Sanders. 2016. Litteratur Inter Artes. Portal Books. Markussen, Bjarne 2015. Lydspor: når musikk møter tekst og bilder. Portal forlag. s 382. Rustad, H.K. 2012. Digital litteratur. En innføring. Cappelen Damm. Spurr, D. 2012. Architecture and Modern Literature. University of Michigan Press. Blok III: Behrendt, P. 2016. Dobbeltkontrakten: en ӕstetisk nydannelse. Gylendal. Czermińska M. 2000. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie. Znak. Jansson B.G. 2006. Episkt dubbelspel. Om faktionsberättelser i film, litteratur och tv. Hallgren & Fallgren. Lejeune Phillipe. 2001. Wariacje na temat pewnego paktu (red.R. Lubas-Bartoszyńska R.). Universitas. Melberg, A. 2007. Selvskrevet: om selvframstilling i litteraturen. Spartacus. Tigerested Ch., Roos, J.P., Vilkko A. (red). 1992. Självbiografin, kultur, liv. Levnadshistoriska studier inom human-och samhällsvetenskap. B. Östlings bokförl. Symposion. Żmuda-Trzebiatowska, M. 2017 Folkhemmet – czyli wspólny, dobry dom – w szwedzkich narracjach literackich o dzieciństwie, Wydawnictwo Naukowe UAM. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student: Ma świadomość różnorodności, złożoności i wieloaspektowości współczesnych badań filologicznych, przede wszystkim badań w zakresie literatury i kultury Danii, Norwegii i Szwecji, prowadzonych w Skandynawii, Polsce i innych krajach. Rozumie historyczno-kulturowe uwarunkowania badań z zakresu literatury i kultury prowadzonych w krajach skandynawskich i ich wzajemne powiązania. Ma świadomość powiązań literaturoznawstwa z innym dyscyplinami i dziedzinami wiedzy, rozumie potrzebę badań interdyscyplinarnych, zwłaszcza w kontekście badań skandynawskich. Zna w pogłębionym stopniu wskazane w treściach programowych wybrane trendy i kierunki badań literaturoznawczych oraz badań nad kulturą Danii, Norwegii i Szwecji, a także właściwą im metodologię Zna wskazane teksty literaturoznawcze i literackie oraz teksty kultury; potrafi je przeanalizować w oparciu o wybrane modele analityczne posługując się poprawną terminologię badawczą w języku polskim, z uwzględnieniem specjalistycznych pojęć właściwych dla języka duńskiego, szwedzkiego i norweskiego; jest gotów do pogłębiania i uzupełniania swojej wiedzy Potrafi w spójny i przejrzysty sposób omówić zagadnienia poznane w ramach zajęć, syntetyzując wyniki badań oraz przedstawiając własną krytyczną refleksję. |
Metody i kryteria oceniania: |
5,0 – sumienna praca podczas seminarium / bardzo dobry stopień wiedzy o literaturach i kulturach Skandynawii w omawianym zakresie, bardzo dobry stopień wiedzy o omawianych metodach i teoriach. 4,5 – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami. 4,0 – dobra praca podczas seminarium / dobry stopień wiedzy o literaturach i kulturach Skandynawii w omawianym zakresie, dobry stopień wiedzy o omawianych metodach i teoriach. 3,5 – zadowalająca praca podczas seminarium / zadowalający stopień wiedzy o literaturach i kulturach Skandynawii w omawianym zakresie, zadowalający wiedzy o omawianych metodach i teoriach. 3,0 – praca podczas seminarium budzi pewne zastrzeżenie / dostateczny stopień wiedzy o literaturach i kulturach Skandynawii w omawianym zakresie / dostateczny wiedzy o omawianych metodach i teoriach. 2,0 – niezadowalająca praca podczas seminarium / niedostateczny stopień wiedzy o literaturach i kulturach Skandynawii w omawianym zakresie, niedostateczny stopień wiedzy o omawianych metodach i teoriach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Schab, Aleksandra Wilkus-Wyrwa, Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Schab, Dominika Skrzypek, Aleksandra Wilkus-Wyrwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sonia Ławniczak, Sylwia Schab, Aleksandra Wilkus-Wyrwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.