Seminarium przedmiotowe z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SEMLKS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium przedmiotowe z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze skandynawistyka, studia stacjonarne II stopnia, semestr 4 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z wybranymi szkołami badawczymi w dziedzinie literaturoznawstwa i kulturoznawstwa skandynawskiego Wprowadzenie do współczesnych dzieł literatury i zjawisk kultury krajów skandynawskich, w kontekście historii własnej oraz literatury powszechnej Zapoznanie studentów z metodologią badań skandynawistycznych zarówno w Skandynawii, jak i poza Skandynawią, w odniesieniu do literatury, kultury i przekładu Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami współczesnej kultury i mediów w Skandynawii Przedstawienie wybranych aspektów życia literackiego i kulturalnego w krajach skandynawskich, z uwzględnieniem instytucji, stowarzyszeń, wydawnictw Zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu oraz źródłami elektronicznymi |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Przekazanie informacji o specyfice poszczególnych krajów skandynawskich w dziedzinie literatury i kultury Przekazanie pogłębionej wiedzy o historycznych uwarunkowaniach skandynawskich modeli kultury i literatury Zapoznanie studentów z mechanizmami, komunikacji kulturowej i interkulturowej oraz procedurami recepcji kultury i literatury Przekazanie podstawowych informacji o kształtowaniu obrazów kultury na podstawie przekładu Przedstawienie podstawowych informacji o roli kontekstów kulturowych i historycznych w rozumieniu współczesnej kultury i literatury skandynawskiej oraz w stwarzaniu możliwości aktywnego uczestniczenia w życiu publicznym Przekazanie podstawowych informacji o otwartości na inne kultury poprzez poznawanie i objaśnianie różnorodności dziedzictwa kulturowego Przedstawienie pogłębionej informacji o wybitnych twórcach, instytucjach i mechanizmach kultury i literatury, stymulujących dialog między kulturami w Skandynawii oraz poza obszarem skandynawskim |
Literatura: |
Andersen, Per Thomas. Norsk litteraturhistorie. Universitetsforlag 2001 Cymbrykiewicz, Joanna. Motyw śmierci we współczesnej poezji duńskiej. Atut 2008 Fibiger; Johannes (red.). Litteraturens tilgange, Gyldendal 2001. Hoffmann, Birthe (red.. Det onde i litteraturen. Akademisk forlag 2003. Kaszyński, Stefan/ Krysztofiak, Maria. Historia literatury duńskiej. Wydawnictwo Naukowe UAM 1986 Krysztofiak, Maria (Hg.). Probleme der Übersetzungskultur. Peter Lang Verlag 2010 Lipiński, Krzysztof. Vademecum tłumacza. Idea 2000 Nilsen, Kaj B.. Veier til teksten. Solum forlag 1994. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zagadnieniach literatur skandynawskich, w tym prozy, pozycji i dramatu, oraz o wybranych aspektach kultury w poszczególnych krajach skandynawskich Dysponuje poszerzoną wiedzą o kulturowych, historycznych, estetycznych i pragmatycznych uwarunkowaniach rozwoju badań nad literaturą i kulturą Zna podstawy metodologii badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, szczególnie w odniesieniu do Skandynawii Dysponuje podstawową wiedzą o komunikacji transkulturowej i interkulturowej w relacjach między krajami skandynawskimi oraz w relacjach z Polską lub Niemcami Zna wybrane zagadnienia badań komparatystyki literaturoznawczej, w tym translatologicznej i potrafi przeprowadzić analizę tekstu prozatorskiego, liryki, sztuki teatralnej oraz przekładu Potrafi posługiwać się wiedzą literaturoznawczą, kulturoznawczą i elementami z teorii tłumaczenia oraz zastosować ją w pośrednictwie między kulturami, na płaszczyźnie estetycznej, publicystycznej i pragmatycznej Na podstawie posiadanej wiedzy potrafi wartościować i problematyzować wytwory kultury i literatury, szczególnie krajów skandynawskich, docenia i kultywuje kontakty międzynarodowe, w tym z krajami skandynawskimi |
Metody i kryteria oceniania: |
Rozmowa, czytanie wskazanej lektury w celu utrwalenia wiedzy oraz kształtowania postawy dialogu z odmienną kulturą F: Dyskusja w grupie na temat wspólnoty i różnorodności kultur w Skandynawii P: Prezentacja ustna Dyskusja pogłębiająca informację, w celu przygotowania studentów do przedstawienia ustnej prezentacji na temat obecności kultury w życiu publicznym F: Ocena rozmowa na temat przygotowania prezentacji P: Prezentacja ustna Rozmowa na temat przeczytanej lektury w celu podjęcia przez studentów dyskusji w trakcie lub po zakończeniu zajęć F: Ocena rozmowy o wybranych problemach, na podstawie pytań studentów Rozmowa odnosząca się postrzegania kultury poprzez kulturę przekładu i przygotowania prezentacji na ten temat F: Ocena rozmowy o kryteriach wynikających z prezentowanego problemu P: Prezentacja ustna Dyskusja o związkach między kulturą, życiem literackim i życiem publicznym F: Ocena rozmowy P: Prezentacja ustna Dyskusja na temat wybranych zagadnień na podstawie lektury własnej studentów F: Ocena rozmowa o klasyfikacji i wyborze zagadnień P: Prezentacja ustna Rozmowa na temat materiału przedstawionego podczas zajęć w semestrze P: Praca pisemna Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wilkus-Wyrwa, Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.