Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-SEMJ-33 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium przedmiotowe z zakresu językoznawstwa |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Pogłębienie wiedzy o dokonaniach i szkołach badawczych w dziedzinie językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa skandynawskiego Pogłębienie wiedzy na temat najważniejszych tendencji badawczych i dziedzin współczesnego językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa skandynawskiego Pogłębienie wiedzy na temat metodologii badań językoznawczych zarówno w Skandynawii, jak i poza Skandynawią Poszerzenie wiedzy na temat wybranych aspektów języków skandynawskich z różnych dziedzin językoznawstwa (np. słowotwórstwo, onomastyka, stylistyka) Pogłębienie umiejętności twórczej i krytycznej analizy zjawisk językowych Rozwinięcie znajomości literatury przedmiotu i źródeł elektronicznych |
Pełny opis: |
Przekazanie pogłębionej wiedzy o językoznawczych szkołach badawczych Przekazanie pogłębionej wiedzy o najważniejszych tendencjach badawczych współczesnego językoznawstwa skandynawskiego Przekazanie pogłębionej wiedzy o dziedzinach językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzin dominujących we współczesnym językoznawstwie skandynawskim Przedstawienie zagadnień językoznawczych z wybranych dziedzin językoznawstwa (np. leksykografia, lingwistyka komputerowa, runologia, słowotwórstwo) w ujęciu ogólnym, szczegółowym i porównawczym Przedstawienie szczegółowej wiedzy na temat podstawowych osiągnięć językoznawstwa skandynawskiego Zapoznanie z literaturą językoznawczą nawiązującą do omawianych dziedzin i zagadnień językoznawczych Rozwijanie umiejętności pogłębionej analizy zjawisk językowych |
Literatura: |
Artykuły naukowe i materiały dydaktyczne w językach skandynawskich, niemieckim, angielskim, polskim Bandle, Oskar et.al. (red.) 2002. The Nordic Languages. Vol 1-2. Berlin: Walter de Gruyter Faarlund, J.T. et al. 1997. Norsk referansegrammatikk. Oslo: Universitetsforlaget. Hansen, E., Heltoft L. 2011. Grammatik over det Danske Sprog. Bind I-III. Det danske Sprog- og Litteraturselskab og Syddansk Universitetsforlag. Herslund, M. (red.). 1996. Ny forskning i grammatik, Fællespublikation 3, Kollekollekollokviet 1995, Odense: Odense Universitetsforlaget. Herslund, M., Lihn Jensen B. (red.) 2003. Sprog og sprogbeskrivelse, København: Samfundslitteratur. Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik. 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Norsteds Ordbok |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: ma pogłębioną wiedzę o dokonaniach i szkołach badawczych w obrębie językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa skandynawskiego ma pogłębioną i poszerzoną wiedzą o najważniejszych tendencjach badawczych współczesnego językoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa skandynawskiego ma pogłębioną wiedzę na temat metodologii badań językoznawczych, szczególnie w odniesieniu do Skandynawii dysponuje pogłębioną wiedzą o dziedzinach współczesnego językoznawstwa ma pogłębioną wiedzę na temat różnorodnych aspektów języków skandynawskich z różnych dziedzin językoznawstwa (np. leksykografia, lingwistyka komputerowa, runologia, słowotwórstwo), potrafi przeprowadzić analizę zagadnień językowych w ujęciu komparatywnym, zwłaszcza w odniesieniu do kontynentalnych języków skandynawskich potrafi posługiwać się pogłębioną wiedzą językoznawczą oraz stosować ją w analizie zagadnień językoznawczych, umie poszerzać swoje umiejętności badawcze na podstawie posiadanej wiedzy językoznawczej potrafi formułować krytyczne opinie na temat różnorodnych aspektów języka, szczególnie w odniesieniu do języków skandynawskich |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia F: Ocena dyskusji w grupie P: Test zaliczeniowy Przykładowe pytania/zadania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. 1. Przykładowy temat prezentacji ustnej: Scharakteryzuj metody tworzenia rzeczowników odsłownych w języku duńskim/norweskim/szwedzkim 2. Przykładowy temat pracy pisemnej: Wskaż podstawowe zasady tworzenia skandynawskich nazw miejscowych Kryteria oceny 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.