N Praktyka zawodowa w szkole cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PZn-DL11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | N Praktyka zawodowa w szkole cz.1 |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FGR Przedmioty dla programu S1-FGR |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki języka niemieckiego z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa się w szkole podstawowej. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wiedza z zakresu psychologii, pedagogiki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki języka niemieckiego |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Gra dydaktyczna/symulacyjna Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) analiza dokumentacji praktyki w szkole podstawowej rozmowa ewaluacyjna obserwacja działań studenta-praktykanta |
Skrócony opis: |
obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej |
Pełny opis: |
Specyfika szkoły podstawowej Wiedza metodyczna jako podstawa procesu dydaktycznego Uczeń jako podmiot działań dydaktycznych Zadania opiekuńczo-wychowawcze w pracy dydaktycznej Uwarunkowania zewnętrzne procesu dydaktycznego Nauczyciel jako refleksyjny praktyk |
Literatura: |
Aktualna podstawa programowa kształcenia ogólnego (język obcy nowożytny, szkoła podstawowa); Podręczniki do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej; Podręcznik nauczyciela do podręcznika; Program nauczania; Plan wynikowy; Dokumentacja szkolna; Akty prawne obowiązujące w oświacie; Marciniak, I. / Rybarczyk, R. 2006: Didaktik des DaF-Unterrichts im Abriss. Oficyna Wydawnicza WSJO (skrypt). |
Efekty uczenia się: |
student/ka zapoznaje się ze specyfiką szkoły podstawowej, z jej funkcjonowaniem, organizacją pracy i dokumentacją obserwuje czynności wykonywane przez opiekuna praktyk i metodyczny tok lekcji obserwuje interakcję i komunikację w klasie obserwuje działania podejmowane przez opiekuna praktyki na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny obserwuje organizację przestrzeni w klasie współdziała z opiekunem praktyki w zakresie planowania i przeprowadzania zajęć współdziała z opiekunem praktyki w zakresie przygotowania pomocy dydaktycznych współdziała z opiekunem praktyki w zakresie oceniania prac uczniów pełni rolę nauczyciela języka niemieckiego, w szczególności planuje i przeprowadza lekcje wykorzystuje na lekcji środki multimedialne i technologię informacyjną uwzględnia specjalne potrzeby edukacyjne uczniów podejmuje współpracę z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem i psychologiem szkolnym analizuje sytuację i zdarzenia pedagogiczne zaistniałe w trakcie praktyki dokonuje oceny własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela ocenia przebieg prowadzonych lekcji w odniesieniu do założonych celów dokonuje refleksji nad własną praktyką po wysłuchaniu opinii i oceny opiekuna praktyki omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studenckiej, z nauczycielem akademickim |
Metody i kryteria oceniania: |
Notatka w dzienniczku praktyk Sprawozdanie Konspekt lekcji z komentarzem dydaktycznym Studium przypadku Udział w dyskusji Arkusz ewaluacyjny wypełniony przez nauczyciela-opiekuna w szkole nt. osiągnięcia EU relacja pisemna Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – bardzo dobre wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie bardzo dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole, wykazanie zaangażowania w czasie realizacji zadań, kreatywność, głęboka refleksja po praktyce 4,5 – bardzo dobre wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie bardzo dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole 4,0 – rzetelne wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole 3,5 – zadowalające wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole 3,0 - zadowalające wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie dostatecznej oceny opiekuna praktyki w szkole 2,0 – zaniedbanie wykonania zadań studenta – praktykanta, negatywna ocena opiekuna praktyki w szkole, naruszenie zasad etyki zawodowej i dyscypliny pracy w szkole |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Marciniak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Marciniak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Marciniak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.