Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

N Praktyka zawodowa w szkole cz.1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PZn-DL11
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: N Praktyka zawodowa w szkole cz.1
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FGR
Przedmioty dla programu S1-FGR
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki języka niemieckiego z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Praktyka odbywa się w szkole podstawowej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

wiedza z zakresu psychologii, pedagogiki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki języka niemieckiego

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

analiza dokumentacji praktyki w szkole podstawowej

rozmowa ewaluacyjna

obserwacja działań studenta-praktykanta


Skrócony opis:

obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej

Pełny opis:

Specyfika szkoły podstawowej

Wiedza metodyczna jako podstawa procesu dydaktycznego

Uczeń jako podmiot działań dydaktycznych

Zadania opiekuńczo-wychowawcze w pracy dydaktycznej

Uwarunkowania zewnętrzne procesu dydaktycznego

Nauczyciel jako refleksyjny praktyk

Literatura:

Aktualna podstawa programowa kształcenia ogólnego (język obcy nowożytny, szkoła podstawowa);

Podręczniki do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej;

Podręcznik nauczyciela do podręcznika;

Program nauczania;

Plan wynikowy;

Dokumentacja szkolna;

Akty prawne obowiązujące w oświacie;

Marciniak, I. / Rybarczyk, R. 2006: Didaktik des DaF-Unterrichts im Abriss. Oficyna Wydawnicza WSJO (skrypt).

Efekty uczenia się:

student/ka zapoznaje się ze specyfiką szkoły podstawowej, z jej funkcjonowaniem, organizacją pracy i dokumentacją

obserwuje czynności wykonywane przez opiekuna praktyk i metodyczny tok lekcji

obserwuje interakcję i komunikację w klasie

obserwuje działania podejmowane przez opiekuna praktyki na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny

obserwuje organizację przestrzeni w klasie

współdziała z opiekunem praktyki w zakresie planowania i przeprowadzania zajęć

współdziała z opiekunem praktyki w zakresie przygotowania pomocy dydaktycznych

współdziała z opiekunem praktyki w zakresie oceniania prac uczniów

pełni rolę nauczyciela języka niemieckiego, w szczególności planuje i przeprowadza lekcje

wykorzystuje na lekcji środki multimedialne i technologię informacyjną

uwzględnia specjalne potrzeby edukacyjne uczniów

podejmuje współpracę z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem i psychologiem szkolnym

analizuje sytuację i zdarzenia pedagogiczne zaistniałe w trakcie praktyki

dokonuje oceny własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela

ocenia przebieg prowadzonych lekcji w odniesieniu do założonych celów

dokonuje refleksji nad własną praktyką po wysłuchaniu opinii i oceny opiekuna praktyki

omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studenckiej, z nauczycielem akademickim

Metody i kryteria oceniania:

Notatka w dzienniczku praktyk

Sprawozdanie

Konspekt lekcji z komentarzem dydaktycznym

Studium przypadku

Udział w dyskusji

Arkusz ewaluacyjny wypełniony przez nauczyciela-opiekuna w szkole nt. osiągnięcia EU

relacja pisemna

Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

5,0 – bardzo dobre wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie bardzo dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole, wykazanie zaangażowania w czasie realizacji zadań, kreatywność, głęboka refleksja po praktyce

4,5 – bardzo dobre wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie bardzo dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole

4,0 – rzetelne wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole

3,5 – zadowalające wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie dobrej oceny opiekuna praktyki w szkole

3,0 - zadowalające wywiązanie się z zadań studenta – praktykanta, uzyskanie dostatecznej oceny opiekuna praktyki w szkole

2,0 – zaniedbanie wykonania zadań studenta – praktykanta, negatywna ocena opiekuna praktyki w szkole, naruszenie zasad etyki zawodowej i dyscypliny pracy w szkole

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Marciniak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Marciniak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Marciniak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)