Przedmiot do wyboru V
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PWO5-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru V |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 5 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FWSua |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rosyjska z filologią angielską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | przekazanie wiedzy z zakresu historii i obecnej sytuacji języków na Wyspach Brytyjskich. rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów językowznawczych, socjolingwistycznych, kulturoznawczych rozwinięcie umiejętności zastosowania metod analizy danych językoznawczych wyrobienie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów językoznawczych i kulturoznawczych rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż angielska (np. polska) |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Na stronie internetowej Zakładu Literatury Angielskiej i Lingwistyki Literackiej WA. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium, z użyciem środków multimedialnych, na którym studenci omawiają wybrane lektury. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do tematyki przedmiotu Podstawowe informacje z zakresu kontaktów językowych Kontakty językowe na Wyspach Brytyjskich na przestrzeni wieków (część 1) Kontakty językowe na Wyspach Brytyjskich na przestrzeni wieków (część 2) Język Scots oraz elementy kultury szkockiej Język walijski – historia społeczna języka do XX wieku Język walijski w wieku XX – sytuacja socjolingwistyczna oraz rewitalizacja języka Język walijski we współczesnych mediach oraz mediach społecznościowych Język irlandzki galicki – historia do XX wieku Język irlandzki galicki – obecna sytuacja socjolingwistyczna Jailic – język więźniów politycznych w Północnej Irlandii. Język szkocki galicki – pochodzenie i historia do XX wieku. Język szkocki galicki – obecna sytuacja socjolingwistyczna oraz element kultury galickiej Odradzanie języków martwych – język manks oraz kornawalijski: historia, kultura, obecna sytuacja socjolingwistyczna (1) Odradzanie języków martwych – język manks oraz kornawalijski: historia, kultura, obecna sytuacja socjolingwistyczna (2) Języki na wyspach normandzkich Lokalne dialekty języka angielskiego – dialekty północno-angielskie Lokalne dialekty języka angielskiego – dialekty środkowo-angielskie Lokalne dialekty języka angielskiego – dialekty południowoangielskie Lokalne dialekty języka angielskiego – dialekt irlandzki, szkocki i walijski Slang w języku angielskim Tożsamość językowa Popularne mity dotyczące języków (1) Popularne mity dotyczące języków (2) Popularne mity dotyczące języków (3) Języki migrantów na Wyspach Brytyjskich |
Literatura: |
Laurie Bauer and Peter Trudgill (eds.). 1998. Language myths. London: Penguin Books Julie Coleman. 2012. The life of slang. Oxford: Oxford University Press. Cunliffe, Daniel, Delyth Morris and Cynog Prys. “Young Bilinguals’ Language Behaviour in Social Networking Sites: The Use of Welsh on Facebook”. Journal of Computer Mediated Communication. Fisiak, Jacek. 2005. An Outline History of English. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Bethany Klein and Claire Wardle. 2008. ''These Two Are Speaking Welsh on Channel 4!'': Welsh Representations and Cultural Tensions on Big Brother 7. Television and New Media 9 (6). Bernd Kortmann (et al). 2004. A Handbook of Varieties of English. Berlin: Mouton de Grouyter. Morris, Delyth. 2010. ‘Young people and their use of the Welsh language’. in: Morris, D. (ed.). Welsh in the 21st century. Cardiff: University of Wales Press. Ó hIfearnáin, Tadhg . 2015. “Sociolinguistic vitality of Manx after extreme language shift: authenticity without traditional native speakers”. International Journal of the Sociology of Language. Ó’Néill, Diarmuid (ed.). Rebuilding the Celtic languages. Reversing Language Shift in the Celtic Countries. Talybont: Y Lolfa Peter Trudgill. 1999. The Dialects of England. Oxford: Basil Blackwell Willson, Gary N. 2008. The revitalization of the Manx language and culture in an era of global change. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: przywołuje i rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju języków na Wyspach Brytyjskich analizuje i interpretuje tekst kulturowy w kontekście historycznym czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku angielskim czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie procesów socjolingwistycznych i socjohistorycznych proponuje własną interpretację związków przyczynowo-skutkowych i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach korzysta ze źródeł językoznawczych i kulturoznawczych, głównie w języku angielskim zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa i kulturoznawstwa wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji cechuje się tolerancją wobec innych kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Testy semestralne składają się z 4-6 pytań otwartych (esejowych), a każde pytanie jest punktowane za 15 pkt. Ocenia się logiczność wypowiedzi pisemnej, umiejętność łączenia faktów i znajomość terminów językoznawczych. Skala ocen: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kinga Kowalewska, Wawrzyniec Popiel-Machnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wawrzyniec Popiel-Machnicki, Artur Urbaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Yury Fedorushkov, Wawrzyniec Popiel-Machnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bożena Hrynkiewicz-Adamskich, Małgorzata Rusak-Mietlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.