Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot do wyboru V

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PWO5-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot do wyboru V
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 5
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FWSua
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia rosyjska z filologią angielską

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

przekazanie wiedzy z zakresu historii i obecnej sytuacji języków na Wyspach Brytyjskich.

rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów językowznawczych, socjolingwistycznych, kulturoznawczych

rozwinięcie umiejętności zastosowania metod analizy danych językoznawczych

wyrobienie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów językoznawczych i kulturoznawczych

rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż angielska (np. polska)

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Na stronie internetowej Zakładu Literatury Angielskiej i Lingwistyki Literackiej WA.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Konwersatorium, z użyciem środków multimedialnych, na którym studenci omawiają wybrane lektury.

Pełny opis:

Wprowadzenie do tematyki przedmiotu

Podstawowe informacje z zakresu kontaktów językowych

Kontakty językowe na Wyspach Brytyjskich na przestrzeni wieków (część 1)

Kontakty językowe na Wyspach Brytyjskich na przestrzeni wieków (część 2)

Język Scots oraz elementy kultury szkockiej

Język walijski – historia społeczna języka do XX wieku

Język walijski w wieku XX – sytuacja socjolingwistyczna oraz rewitalizacja języka

Język walijski we współczesnych mediach oraz mediach społecznościowych

Język irlandzki galicki – historia do XX wieku

Język irlandzki galicki – obecna sytuacja socjolingwistyczna

Jailic – język więźniów politycznych w Północnej Irlandii.

Język szkocki galicki – pochodzenie i historia do XX wieku.

Język szkocki galicki – obecna sytuacja socjolingwistyczna oraz element kultury galickiej

Odradzanie języków martwych – język manks oraz kornawalijski: historia, kultura, obecna sytuacja socjolingwistyczna (1)

Odradzanie języków martwych – język manks oraz kornawalijski: historia, kultura, obecna sytuacja socjolingwistyczna (2)

Języki na wyspach normandzkich

Lokalne dialekty języka angielskiego – dialekty północno-angielskie

Lokalne dialekty języka angielskiego – dialekty środkowo-angielskie

Lokalne dialekty języka angielskiego – dialekty południowoangielskie

Lokalne dialekty języka angielskiego – dialekt irlandzki, szkocki i walijski

Slang w języku angielskim

Tożsamość językowa

Popularne mity dotyczące języków (1)

Popularne mity dotyczące języków (2)

Popularne mity dotyczące języków (3)

Języki migrantów na Wyspach Brytyjskich

Literatura:

Laurie Bauer and Peter Trudgill (eds.). 1998. Language myths. London: Penguin Books

Julie Coleman. 2012. The life of slang. Oxford: Oxford University Press.

Cunliffe, Daniel, Delyth Morris and Cynog Prys. “Young Bilinguals’ Language Behaviour in Social Networking Sites: The Use of Welsh on Facebook”. Journal of Computer Mediated Communication.

Fisiak, Jacek. 2005. An Outline History of English. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie

Bethany Klein and Claire Wardle. 2008. ''These Two Are Speaking Welsh on Channel 4!'': Welsh Representations and Cultural Tensions on Big Brother 7. Television and New Media 9 (6).

Bernd Kortmann (et al). 2004. A Handbook of Varieties of English. Berlin: Mouton de Grouyter.

Morris, Delyth. 2010. ‘Young people and their use of the Welsh language’. in: Morris, D. (ed.). Welsh in the 21st century. Cardiff: University of Wales Press.

Ó hIfearnáin, Tadhg . 2015. “Sociolinguistic vitality of Manx after extreme language shift: authenticity without traditional native speakers”. International Journal of the Sociology of Language.

Ó’Néill, Diarmuid (ed.). Rebuilding the Celtic languages. Reversing Language Shift in the Celtic Countries. Talybont: Y Lolfa

Peter Trudgill. 1999. The Dialects of England. Oxford: Basil Blackwell

Willson, Gary N. 2008. The revitalization of the Manx language and culture in an era of global change.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

przywołuje i rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju języków na Wyspach Brytyjskich

analizuje i interpretuje tekst kulturowy w kontekście historycznym

czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku angielskim

czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je

wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie procesów socjolingwistycznych i socjohistorycznych

proponuje własną interpretację związków przyczynowo-skutkowych i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach

korzysta ze źródeł językoznawczych i kulturoznawczych, głównie w języku angielskim

zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa i kulturoznawstwa

wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji

cechuje się tolerancją wobec innych kultur

Metody i kryteria oceniania:

Testy semestralne składają się z 4-6 pytań otwartych (esejowych), a każde pytanie jest punktowane za 15 pkt. Ocenia się logiczność wypowiedzi pisemnej, umiejętność łączenia faktów i znajomość terminów językoznawczych.

Skala ocen:

• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;

• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;

• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;

• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;

• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;

• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kinga Kowalewska, Wawrzyniec Popiel-Machnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wawrzyniec Popiel-Machnicki, Artur Urbaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Yury Fedorushkov, Wawrzyniec Popiel-Machnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bożena Hrynkiewicz-Adamskich, Małgorzata Rusak-Mietlińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)