Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy tworzenia i redagowania tekstów specjalistycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PTIRTS-JK-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy tworzenia i redagowania tekstów specjalistycznych
Jednostka: Instytut Językoznawstwa
Grupy: Filologia, specjalność językoznawstwo komputerowe, studia stacjonarne, I stopnia, semestr 5
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Językoznawstwo komputerowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i zdobycie umiejętności związanych z zainteresowaniami studenta w obrębie programu studiów. Może on w ten sposób uzupełnić wiedzę o elementy związane m.in. z planowanym tematem pracy licencjackiej lub planowaną pracą zawodową. W przypadku przedmiotu Podstawy tworzenia i redagowania tekstów specjalistycznych najważniejszym celem jest nabycie umiejętności swobodnego formatowania różnego rodzaju tekstów, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów naukowych.

Skrócony opis:

Uczestnicy zapoznają się z podstawami stylu oraz budową tekstów naukowych i technicznych, opanują podstawowe zasady redakcji tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem elementów automatyzacji (tworzenie spisów treści, indeksów, i in.). W ramach tego przedmiotu zostaną także przedstawione sposoby prezentacji wyników badań naukowych i tez teorii. Wprowadzone zostaną najistotniejesze zagadnienia związane z przepisami regulującymi prawa autorskie do publikowanych materiałów. Studenci poznają możliwości grupowego pisania tekstu w aplikacjach sieciowych oraz publikowania prac w serwisach internetowych.

Pełny opis:

Uczestnicy zapoznają się z podstawami stylu oraz budową tekstów naukowych i technicznych. Zostaną uwrażliwieni na kwestię precyzji i jednoznaczności sformułowań oraz problem lokalnej i globalnej spójności tekstu. Student pozna różne rodzaje tekstów naukowych (abstrakt, artykuł opisujący badania eksperymentalne wg schematu IMRAD, raport z badań, tekst podręcznikowy, artykuł popularnonaukowy, dokumentacja techniczna), zapozna się ze strukturą podawania w nich treści i jej znaczeniem dla realizacji założonego celu oraz specyfiką języka naukowego (w tym korzyści i zagrożeń jego użycia). Uczestnicy opanują podstawowe zasady redakcji tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem elementów automatyzacji (tworzenie spisów treści, indeksów, i in.). W ramach tego przedmiotu zostaną także przedstawione sposoby prezentacji wyników badań naukowych i tez teorii, czyli odwołania do tekstu, przytoczenia, parafrazy i cytowania. Wyjaśnione zostanie pojęcie „plagiatu”, studenci zostaną uwrażliwieni na kwestie prawne związane z przepisami regulującymi wykorzystywanie cudzych tekstów i ilustracji we własnych publikacjach i prezentacjach. Studenci poznają możliwości grupowego pisania tekstu w aplikacjach sieciowych typu Google Docs czy ZOHO oraz publikowania prac i prezentacji w serwisach internetowych (np. SlideShare, Academia.edu, Research Gate).

Efekty uczenia się:

Po zajęciach student:

- będzie potrafił stworzyć spójny redakcyjnie i poprawnie sformatowany tekst,

- będzie potrafił krytycznie ocenić stronę redakcyjną danego tekstu naukowego,

- będzie umiał napisać streszczenie badań,

- będzie rozumiał znaczenie odpowiedniej organizacji treści i struktury dla czytelności i zrozumiałości tekstu,

- będzie rozumiał zasady wykorzystywania wyników badań i opracowań badawczych zgodnie z przepisami prawa autorskiego,

- będzie potrafił posłużyć się precyzyjnym językiem naukowym w tworzeniu zwięzłych opisów badań,

- będzie rozumiał różnicę między analizą a interpretacją i świadomie stosował to rozróżnienie w swoim tekście.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną. Wykonanie ćwiczeń wskazanych przez Prowadzącego (dotyczących stworzenia dokumentów - np.artykułu naukowego, plakatu konferencyjnego, prezentacji, elementów dokumentacji technicznej - wg zadanych kryteriów) w wyznaczonym terminie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Grablunas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)