Podstawy programowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PP-12 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy programowania |
Jednostka: | Katedra Metodologii Lingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Językoznawstwo i Nauka o Informacji |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi strukturami danych, metodami konstrukcji algorytmów, metodami analizy ich kosztów oraz analizy poprawności. Wskazane zostaną praktyczne możliwości wykorzystania wiedzy programistycznej w pracy językoznawcy, a przede wszystkim wskazanie możliwości dla dalszego kształcenia się w tej dziedzinie i świadomego, kreatywnego korzystania z narzędzi programistycznych. Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawami tworzenia programów komputerowych i paradygmatami programowania na przykładzie kilku języków programowania niższego i wyższego poziomu. Studenci uczą się jak tworzyć i modyfikować i używać programy komputerowe, które będą mogli wykorzystać w swoich badaniach językoznawczych na danych tekstowych, liczbowych i dźwiękowych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje zagadnienia z zakresu podstaw programowania, algorytmów i użycia oprogramowania dla programistów. Studenci poznają metody tworzenia, modyfikacji i użycia programów komputerowych. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Algorytmika: 1. Wprowadzenie do algorytmiki i struktur danych. Zadania algorytmiczne i niealgorytmiczne. Sposób zapisu algorytmów. Metody reprezentowania informacji. Znajdowanie algorytmu, graniczenia algorytmów. 2. Podstawowe paradygmaty programowania. Języki wyższego i niższego poziomu. Narzędzi programistyczne. 3. Struktury sterujące służące do budowy algorytmu. Iteracja, następstwo. Warunek. Procedury w algorytmach. 4. Struktury danych. Abstrakcyjne typy danych. Tablice, zbiory, listy, stosy, kolejki drzewa. 5. Typ rekordowy, tablice. Podstawowe operacje. 6. Typ wskaźnikowy, przydział pamięci. 7. Lista, stos, kolejka – podstawowe operacje. 8. Drzewa binarne i grafy. 9. Struktury plikowe. Pliki tekstowe, indeksowanie, Szyfrowanie 10. Selekcja i wyszukiwanie – algorytmy słownikowe, hashowanie. 11. Rekurencja, i iteracja zmiana na algorytm iteracyjny. 12. Wyszukiwanie na listach i drzewach. 13. Algorytmy sortowania w tablicach i na listach. 14. Graf zorientowany, drzewo – algorytmy przeszukiwania. 15. Poprawność algorytmu. Błędy przy konstrukcji i zapisie algorytmu. Złożoność obliczeniowa. 16. Maszyny Turinga. Automaty skończone. Inne realizowane treści: - wyrażenia regularne - analiza istniejących programów w celu zilustrowania zagadnień programistycznych - wykorzystanie zdobytej wiedzy do modyfikacji istniejących programów - wykorzystanie zdobytej wiedzy do tworzenia własnych programów - analiza i przetwarzanie korpusów językowych za pomocą programów skryptowych (tokenizacja, lista wyrazowa, normalizacja tekstu, kolokacje i bigramy, konkordans,statystyki, dysambiguacja znaczenia wyrazów, tłumaczenie automatyczne) - prezentacja i porównanie języków: Basic UNIX shell scripting, Perl, Python, Ruby, Delphi, Praat |
Literatura: |
Podstawowa: Wirth N. 2002. Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, Warszawa. Wróblewski P. 1996. Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion, Gliwice. Harel D. 2000. Rzecz o istocie informatyki, WNT, Warszawa. Python – Dokumentacja. http://www.python.org/doc/ Church, K.W. UnixTM for Poets. Bird, S., Klein, E. Loper, E. 2009. Natural Language Processing with Python – Analyzing Text with the Natural Language Toolkit. O'Reilly Media, <http://www.nltk.org/book> Jurafsky, Daniel, and James H. Martin. 2009. Speech and Language Processing: An Introduction to Natural Language Processing, Speech Recognition, and Computational Linguistics. 2nd edition. Prentice-Hall. Ruslan, M. (Ed.) 2002The Oxford Handbook of Computational Linguistics. Oxford University Press Dodatkowa: Boduch, A.. 2002. Delphi 6. Ćwiczenia praktyczne. Helion. Schwartz, R.L, Olson, E., Christiansen, T. 1997. Learning Perl on Win32 Systems. O'Reilly Friedl, J. 2001. Wyrażenia regularne. Helion. O'Reilly |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań językoznawczych z obszaru informatyki/algorytmiki - zna treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu językoznawstwa komputerowego i informatyki/algorytmiki - ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat językoznawstwa komputerowego i informatyki/algorytmiki - ma co najmniej elementarną wiedzę o powiązaniach nauk filologicznych z informatyką/programowaniem - zna podstawowe metody badawcze i interpretacyjne mające zastosowanie do języków programowania i technologii mowy - umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji, aby rozwiązać problem programistyczny - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł - potrafi właściwie korzystać ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu formułowania i analizy problemów badawczych oraz w celu uzasadniania swoich wyborów - potrafi samodzielnie napisać proste programy w języku skryptowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie 2 testów praktycznych przy komputerze (tj. napisanie 3 prostych programów w języku skryptowym) pod koniec semestru oraz zaliczenie pisemnego egzaminu końcowego, możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu pisemnego (<61% - ndst, 61-70% dst, 71-75% dst+, 76-85% db, 86-90% db+, 91%< bdb) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Bachan, Grażyna Demenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.